Mencari Naurah (Bab 42)

Novel | Mencari Naurah



“NAMPAK sahaja suci...” diam sejenak. “Hakikatnya berkarat!” kata Sherry sambil tersenyum sinis.

Aku hanya diam, tidak mahu membalas apa-apa. Aku pun keliru. Apakah salahku sehingga gadis ini begitu membenciku? Ada sahaja yang tidak kena pada matanya. Ada sahaja yang cacat pada pandangannya. Entahlah...

“Hmm... sama sahaja bertudung atau tidak,” tambah Sherry lagi. “Sekurang-kurangnya, aku yang tidak bertudung ini tidak ada skandal dengan teman sepejabat.” Dia benar-benar meluahkan segala apa yang terpendam dalam hatinya.

‘Salahkah jika aku benar-benar punya hubungan istimewa dengan rakan sepejabat?’ aku membentak di dalam hati. Namun realitinya, tidak ada!!!

“Majikan bayar gaji, suruh kerja... memikul amanah sebagai pekerja tetapi si Muslimah bertudung ini...”

“Sudahlah, Sherry!” Sook Kuan yang sedari tadi membisu tiba-tiba bersuara.
Aku? Aku hanya diam seribu bahasa.

“Mari kita pergi, Sha. Abaikan dia,” tanpa dipinta, Sook Kuan menarik lenganku kuat. Marah agaknya. Naik angin dengan tingkah Sherry yang tidak pernah berasa puas menyakiti hatiku.
Ya! Aku pun tidak tahu di manakah silapnya tetapi sehari-hari, kejelikan gadis seksi itu semakin menjadi-jadi. Sherry bukan sahaja menempelak dan menyindirku bahkan sudah berani membawa berita yang tidak baik tentang diriku.

“Lupakan sahaja dia, sayang,” pujuk Sook Kuan. “Saya kenal Sha dan kami semua mengenali Sha...” tambahnya lagi.

Aku cuba mengukir senyuman yang paling manis buat teman yang begitu prihatin ini. Ya, senyuman manis yang dibuat-dibuat. Entah ikhlas, entahkan tidak.

‘Astaghfirullah. Ya, ALLAH,’ aku beristighfar sendiri. Mahu mengawal amarahku yang semakin membara. ‘Ya, ALLAH. Ya, ALLAH. Ya, ALLAH.’ rintih hatiku sayu.



Aku difitnah lagi!!! Membuatkan aku berasa malu untuk berhadapan dengan semua orang. Aku malu... malu dan sangat malu. Seolah-olah setiap mata yang memandang melihat aku dengan pandangan yang menjelikkan dan meloyakan.

“Hmm... sama sahaja bertudung atau tidak,” terngiang-ngiang sindiran Sherry.

Ikutkan hati, mahu sahaja aku berdebat dengannya. Bukankah menutup kepala itu merupakan satu tuntutan yang telah disyariatkan oleh ALLAH SWT sebagaimana firman-NYA dalam surah an-Nur ayat 31 yang bermaksud, ‘Katakanlah kepada wanita yang beriman, ‘Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya...’

Nah! Aku kini berhadapan dengan fitnah yang sedikit sebanyak mencalarkan imejku selaku seorang Muslimah. Skandal? Dengan siapa? Anuar??? Ah, lelaki ini tidak habis-habis menyusahkan hidupku, membuatkan aku marah dan kecewa.

Masakan aku tidak marah? Anuar bukanlah seorang yang tidak faham... tidak tahu dan tidak mengerti bahkan dia sudah jelas tentang fitnah yang bisa membinasakan. Dia tahu semua itu tetapi selalu sahaja buat endah tidak endah. ‘Anuar, Anuar...’

“Asha ada dot dot dot dengan Anuar, betul?” tegur Hilda satu hari.

“Hisy... Mana ada,” jawabku sambil tersenyum.

“Hmm... heboh satu jabatan...” Hilda diam sejenak. “Bukan sahaja jabatan kita tetapi jabatan lainnya... Mereka kata Asha ada hubungan istimewa dengan Anuar. Sebab itu Asha dan Anuar selalu bekerja lebih masa. Bukan sahaja untuk siapkan kerja bahkan mahu duduk berdua-duaan,” Dia bercerita sejujurnya. “Semua orang berbicara tentang Asha,” tambahnya lagi.

“Apa?? Astaghfirullah. Asha dan Anuar tidak ada apa-apa hubungan istimewa pun! Kami tidak pernah sama sekali duduk berdua-duaan!” ujarku sedikit keras. Berita ini bukanlah berita baik yang menyenangkan tetapi khabar yang sangat tidak dialu-alukan. Mana pernah aku berkhalwat dengan Anuar!!!

‘Astaghfirullah. Ya, ALLAH.’ Hanya itu yang mampu kuungkapkan. Tidak aku duga sama sekali kehadiran ujian yang datang bertimpa-timpa ini. Sudahlah sedang bersedih hati mengenangkan Datin Khatty yang membenciku, tidak dapat menerima kehadiranku. Ditambah dengan berita yang telah mencemarkan maruahku.

Ya! maruahku selaku seorang Muslimah. Muslimah yang telah berjanji, bersumpah dan berikrar bahawasanya tidak ada TUHAN yang disembah melainkan ALLAH. Nabi Muhammad itu pesuruh ALLAH. ‘Ya, ALLAH. Adakah aku sebenarnya tidak layak untuk menjadi yang terbaik di sisi-MU?’

Ada dengar cakap-cakap orang tentang kita?

Aku memberanikan diri menghantar sistem pesanan ringkas kepada Anuar. Bukan tidak boleh bercakap terus tetapi aku fobia untuk berbicara empat mata dengannya. Khuatir fitnah yang bertandang menjadi semakin buruk.

“Ada. Kenapa?” tanya Anuar serius.

Aduh! Buat apa dia datang ke mejaku? Diam... tidak berani memandang wajahnya yang aku kira lebih serius daripada wajah sang hakim yang hendak menjatuhkan hukuman kepada si pesalah.

“Jangan bimbang. Kita bukan berdua-duaan di sini. Hilda ada di belakang awak. Sook Kuan dan Ying Pei sedang berdiri di hadapan awak dan...”

“Taraaa... saya di sini,” sergah Preshnan dari belakang Anuar.

Anuar dan Preshnan kemudiannya sama-sama ketawa.

‘Kurang garam punya budak. Budak dua orang ini pasti ada komplot,’ desis hatiku.

“Jangan risau, Asha. Kita tidak pernah buat apa-apa dan kita tidak pernah berbicara hal lain selain daripada urusan kerja. Betul... saya acap kali memancing awak tetapi awak sendiri sedia maklum sejauh mana layanan awak terhadap saya...” Anuar memandang Preshnan yang sepertinya seorang pengawal peribadi tidak bergaji buat Anuar.

“Betul.” Sah! Preshnan bukan sahaja menjadi pengawal peribadi Anuar bahkan pembantu peribadinya.

“Bila kita tidak buat salah, persetankan kata-kata orang. Anggaplah mereka tidak tahu, tidak faham dan maafkanlah kesalahan mereka...”

“Tetapi...” sampukku.

“Saya belum habis berkhutbah,” pintas Anuar sambil tersenyum sumbing.

“Saya tahu, saya salah kerana menyukai awak...” Anuar menyambung.

“Saya tahu, saya banyak melakukan kesalahan dan kesilapan...” dia menundukkan kepalanya ke lantai. Kemudian, mendongak kembali lalu memandang Preshnan yang tidak berkelip memerhatikannya.

“Dalam menjaga hati dan perasaan saya tetapi percayalah...” Anuar terdiam.

“Insya-ALLAH... saya akan sentiasa memperbaiki diri dari semasa ke semasa. Saya cuba untuk tidak membelakangkan TUHAN dalam setiap tindakan saya. Sama sekali saya tidak akan membiarkan diri saya berkhalwat dengan awak dan kita sendiri tahu bahawa kita tidak pernah duduk berdua-duaan. Jadi, apa lagi yang awak takutkan?” panjang lebar Anuar menyampaikan ceramah petangnya.

“Jadi profesional, Natasha,” celah Preshnan.

“Insya-ALLAH,” balasku pendek. Tidak mampu untuk berkata-kata. Benar kata Anuar, tidak ada apa yang harus ditakuti sekiranya tidak membuat apa-apa kesalahan.
 ‘Benarkah engkau tidak melakukan apa-apa kesalahan?’

Ah!!! Hatiku hadir untuk menempelak diriku. Bukan itu sahaja, acap kali dia muncul untuk meletakkan kesalahan di atas bahuku.

Insya-ALLAH, kali ini aku yakin... aku memelihara diriku daripada sesuatu yang dilarang ALLAH.
‘Engkau berbohong wahai jasad. Engkau telah berzina!’

Fitnah!!! Sama sahaja engkau dengan mereka. Mana mungkin aku yang punya didikan agama ini berzina sedangkan sudah kumaklumi bahawa si penzina itu begitu jelik di sisi ALLAH.

‘Engkau melakukan zina hati, zina perasaan...’ Nah! Aku terdiam lagi.

“Asha, awak tidak apa-apa?” panggil Preshnan mengejutkan aku dari lamunan.

“Ah!” Aku sedikit tersentak. “Apa?” soalku perlahan.

“Hmm... Asha tidak apa-apa?” Anuar bertanya mewakili Preshnan, mungkin.
“Alhamdulillah,” jawabku pendek.

“Kalau macam itu, selepas ini kita bekerja seperti dahulu. Abaikan cakap-cakap orang. Jangan layan karenah si budak Sherry. Bak kata Presh tadi, kita perlu P.R.O.F.E.S.I.O.N.A.L dalam bekerja,” nasihat Anuar. “Apa yang penting...” tambahnya lagi.

“Kerjasama...” sampuk Hilda lalu menyanyikan lagu dari siri kartun kanak-kanak popular, Wonderpet. “Wonderpet, wonderpet. Kami datang... Apa yang penting, kerjasama.”

“Insya-ALLAH.” Aku menundukkan kepala ke lantai. “Anuar...” Kemudian, aku memanggilnya perlahan. “Anuar...” Ulangku.

“Ya, saya,” jawab Anuar serius. Betul-betul seriuskah atau main-main?

“Kalau boleh, janganlah usik saya lagi. Khuatir mengundang kepada fitnah walaupun kita tidak berniat apa-apa. Kadang-kadang, kita tidak boleh menyalahkan mata yang memandang kerana tafsirannya datang daripada penglihatan yang tidak bisa tembus. Dia tidak tahu apa-apa yang tersurat dan tersirat...

Dan banyak sekali manusia yang meletakkan sesuatu yang negatif di hadapannya mendahului perkara yang baik-baik serta positif. Dengan kata lain, penerimaan awal mindanya negatif, namun setelah diperjelas, barulah dia memahami. Kita tidak mahu menyumbang kepada prasangka-prasangka buruk itu kerana kitalah yang memulakannya. Kitalah yang mencetuskannya,” aku memandang wajahnya sekilas kemudian tunduk ke lantai kembali.
“Adoi... sasteranya bahasa. Insya-ALLAH, kita sama-sama berusaha menjadi lebih baik. Anggaplah apa-apa yang terjadi ini adalah teguran dan peringatan daripada ALLAH yang mahu kita kembali kepada-NYA dan tidak melalaikan DIA yang sentiasa dekat dengan kita,” Anuar membulatkan matanya.

“Insya-ALLAH...” balasku.

“Terima kasih, Anuar,” ucapku sambil tersenyum.

“Sama-sama,” Anuar pun berlalu meninggalkan aku sendiri. 

~bersambung~
0 Responses