Mencari Naurah (Bab 39)

Novel | Mencari Naurah



DUDUK berseorangan di hadapan komputer riba, menjadikan diriku buntu tidak tahu hendak buat apa. Nasihat Azmar aku renungi. Mungkin ada benarnya. Tidak salah andai mahu menjadi perigi yang mencari timba. Tidak menjadi satu dosa juga sekiranya aku mahu meluah rasa. Aku bukannya hendak main-main atau suka-suka. Kalau boleh, aku inginkan satu perhubungan yang pasti dengan si dia. Ya!!! Dia yang telah mencuri hatiku.
Tanpa lengah, aku memasuki laman borak Yahoo Messenger. ID Asyraf aku cari. Setelah mengklik dua kali pada namanya, aku memulakan bicaraku. Kata-kata yang lahir jauh dari dalam hatiku.

Buzz...
Natasha : Salam.
Natasha : Maaf, kacau.
Natasha : Saya tidak pasti sama ada saudara ada atau tidak tetapi saya perlu maklumkan juga.
Natasha : Saya tahu saya bukanlah sehebat Sayidatina Fatimah, Sayidatina Aisyah... puteri bongsu serta isteri kesayangan Nabi Muhammad SAW.
Natasha : Saya juga tidak semulia Sayidatina Khadijah, wanita yang banyak berkorban untuk Rasulullah dan Islam.
Natasha : Boleh jadi ini adalah Yahoo Messenger terakhir saya buat saudara.
Natasha : Saya rasa HATI saya ‘SAKIT’ disebabkan oleh saudara.
Natasha : Mohon pengertian...
Natasha : Wassalam.
Shinichi : Wassalam.



Argh, rupanya dia ada. Aku segera keluar daripada Yahoo Messenger. Malu rasanya membuat luahan itu tetapi aku benar-benar tekad. Aku tidak mampu mengawal hati dan perasaanku lagi. Biarlah apa Asyraf mahu fikir. Perempuan gedik, gatal...

Tidak mungkin darjatku jatuh di sisi ALLAH kerana meluahkan perasaan itu. Bukankah redha ALLAH yang aku cari? Sekiranya aku terus membiarkan perasaanku bergelora, hatiku akan berlanjutan berkecamuk.
Akibatnya, ketenangan yang kucari tidak kunjung tiba. Bila mana hati tidak tenang, fokus juga terganggu. Jasadku ada tetapi hatiku melayang jauh entah ke mana. Moga-moga jalan yang kupilih ini adalah yang paling tepat aku lakukan.

‘Tidak, Natasha!’ hatiku menjerit sendiri. Ianya bukanlah jalan yang terbaik. Lebih elok jika menggunakan orang tengah.

Betul, tetapi siapa? Anuar? Dia bukanlah orang tengah yang selayaknya. Kak Rose? Kak Rose juga tidak sesuai menjadi perantara di antara kami. Anuar menyukaiku manakala Kak Rose menyintai Asyraf dalam diam.

‘Mahu cari penyakit?’ kataku lagi... sendiri.

Entahlah, kebuntuan diri menyebabkan aku membuat keputusan tanpa pertimbangan akal yang waras. Astaghfirullah... aku tidak mampu untuk berpatah balik kerana tindakanku lebih pantas daripada pemikiranku.
Aku segera ke dapur. Azmar begitu asyik menikmati  Maggi yang baru dimasaknya.

“Nak ke?” tegur Azmar.

“Tidak apa. Tidak ada selera,” jawabku ikhlas. Mana mungkin aku punya selera sedangkan aku telah tersilap langkah.

Azmar ketawa. “Ajak-ajak Doraemon sahaja,” katanya sambil tersenyum.

Aku menjelirkan lidahku. Peti sejuk kubuka perlahan. Mana ya?  “Azmar, mana coklat M&M saya?” soalku pendek.

“Tidak ada?” Azmar bertanya kembali lantas berjalan ke arahku.

“Ya, tidak ada.” Aku diam seketika. “Eh, lupa. Semalam Asha dah habiskan... maaf,” aku tersenyum sumbing.

“Angau betul. Asha lapar?” Azmar memandang tepat anak mataku.

“Laparlah juga,” jawabku pendek.

“Makanlah roti. Ada di bawah tudung saji tu.” Azmar menyarankan. “Saya punya. Ambillah,” tambahnya lagi.

“Baiklah, terima kasih,” ucapku. Roti High5 itu segera kuambil. “Masuk bilik dahulu,” aku berkata kepadanya.
“Okey.. mesti nak tengok e-mel,” serkap Azmar.

“Hehe. Biarlah rahsia,” kataku sambil tersenyum. Aku  meninggalkan Azmar lalu masuk ke dalam kamar.

AKU membuka laptopku dan terus membuka YM. Aku sekadar mahu melihat balasan Asyraf, jika ada. Hampa, tiada mesej luar talian yang diterima.

‘Ya, ALLAH. Berilah aku kekuatan,’ bisik hatiku.

Asyraf diam seribu bahasa. Aku malu sendiri. Aku benar-benar malu dengan kegopohanku.

‘Inilah manusia yang sentiasa mahu cepat dan tergesa-gesa,’ aku cuba menenangkan diri.

Aku segera menutup komputer ribaku dan berbaring perlahan-lahan di atas gebar berjenama Narita. Mulutku tidak henti-henti memohon ampun daripada ALLAH atas keterlanjuranku. Entahlah, aku merasakan bahawa aku telah melakukan beberapa kesalahan. Salah kerana :

1) Tergesa-gesa;
2) Tidak sabar;
3) Tidak dapat mengawal hati;
4) Aku kira, aku melakukannya bukan atas dasar iman meskipun jiwaku berkata sedemikian. Aku tidak ikhlas dengan tindakanku.

‘Astaghfirullah. Ya, ALLAH...’

~bersambung~

0 Responses