Jom makan buah naga!

Assalammualaikum. 


Yuk...


Senyumlah ~ agar senang hati mata-mata yang memandang namun ingat! Berpada-pada juga agar senyum itu tidak mengundang fitnah.


Doa ~ kita bukanlah sesiapa sebenarnya. Tiada daya bagi kita melakukan sesuatu melainkan dengan izin-NYA. Ayuh, akrabkan diri dengan zikrullah... solat... doa dll.


Maaf dan memaafkan, berlapang dada ~ serah segala sesuatu pada PENGHITUNGAN ALLAH. Yakin! Percaya! Sesungguhnya DIA Maha Teliti... tiada keraguan lagi. Namun andai dizalimi, pertahankan hak sendiri sedaya mungkin. 


Bersangka baik ~ khuatir andai sangka buruk itu lahir dari hati yang kotor dan berkarat, kita bukan setakat menjauh daripada manusia tetapi ALLAH juga. Kita sangka kita bahagia dengan persangkaan buruk itu tetapi hakikatnya, hati kita tidak tenteram. ALLAH ada menghisab dan meneliti.


Bermulut elok ~hindari mengata, mengumpat, menyakiti hati... Tidakkah kita mahu menjadi hamba yang paling baik/ taat di sisinya? Kita berusaha. Hasilnya, biar ALLAH yang menentukan. Moga ILAH memelihara diri ini.


Okey. Cukup pemanasan blog untuk pagi ini. Jom, kita terus ke entri yang sebenarnya. Keh keh keh.
...
Baru-baru ini, suami telah membeli buah naga (dragon fruit)  yang sangat banyak. Gulp. Pertama kali Muthiah memakannya. POSITIF! Maka, Muthiah pun mencari-cari di internet apakah khasiat buah tersebut. Wah! Bagus untuk badan... Jom kita ketahui lanjut tentang buah-buahan ini ^_^
  1. Tergolong dalam spesis kaktus.
  2. Kaya dengan potasium, ferum, protein (mengurangkan metabolisme badan dan menjaga kesihatan jantung), serat (mengawal kanser usus, kencing manis dan diet), sodium dan kalsium (menguatkan tulang).
  3. Mengandungi zat besi (menambah darah), vitamin B1 (mengawal kepanasan badan), karotin (kesihatan mata, menguatkan otak dan menghalang penyakit), fosferus (pertumbuhan tisu badan), vitamin B2 (menambah selera), vitamin B3 (menurunkan kadar kolesterol) dan vitamin C (menambah kelicinan dan kehalusan kulit serta mencegah jerawat).
  4. Membantu meningkatkan daya tahan.
  5. Mengurangkan kadar metabolisme dalam badan manusia.
  6. Baik untuk sistem penghadaman dan peredaran darah.
  7. Mengurangkan tekanan emosi.
  8. Meneutralkan toksid dalam darah. 
  9. Mencegah kanser usus.
  10. Mencegah kandungan kolesterol yang tinggi dalam darah.
  11. Menurunkan kadar lemak dalam badan. 
Fakta ini Muthiah sumari dari laman web rasmi Jabatan Pertanian Negeri Kedah.

Moga mendapat manfaat daripadanya. Ayuh... kita sama-sama jaga kesihatan. Badan sihat, hendak beribadah pun selesa. Moga ALLAH merahmati.

^___^
Labels: | edit post
0 Responses