Teman yang perlu dihindari

Assalammualaikum, semua. Muthiah. Alhamdulillah. Best. Happy. Why???

Sebab... hihi...

Semalam ada orang belanja makan di tempat yang sangat istimewa. Ada kami kisah? Ya. Tidak ada yang kisah tetapi Muthiah tetap mahu berkongsi rasa suka ini. Manalah tahu. Selepas ini, boleh menjadi motivasi bagi para isteri untuk mengajak sang suami keluar berdating... setelah sekian lama tidak melakukannya.


Terima kasih daun keladi. Lain kali belanjalah lagi. Apa macam? Muthiah. Ehe. Salah buat jadual yang membebankan otak. Sampai suami cakap, "Muthiah ini robotkah atau manusia?" T____T

Baik. Sekadar perkongsian ringkas ilmu yang Muthiah peroleh dari slot TV Semanis Kurma yang dihoskan oleh Ustazah Siti Nor Bahyah dan suaminya.

Tazkirah | Teman yang perlu dihindari :

  1. Pembohong - Dikhuatiri... satu hari kita pula kan dibohongi.
  2. Bodoh/ jahil - Teman sebegini tidak memberi manfaat kepada diri kita.
  3. Bakhil - Kedekut sih ('')
  4. Pengecut - Apabila berhadapan dengan sesuatu yang menakutkan (masalah), dia kan lari meninggalkan kita terkapai-kapai sendirian.
  5. Fasik - Dia rela memjual agama demi dunia yang dikejar dan dicita.

Persoalan | Jika mereka dihindari, siapakah yang akan mengajak mereka kepada ALLAH?

Berbalik kepada HR Abu Musa R.A., daripada Nabi SAW, baginda bersabda, "Sesungguhnya perumpamaan berkawan dengan orang soleh dan berkawan dengan orang jahat adalah seperti seorang penjual minyak wangi dan peniup dapur tukang besi. Penjual wangi... dia mungkin akan memberi kamu aroma harum dari minyak wangi yang dijualnya. Namun, peniup dapur tukang besi... mungkin membakar pakaianmu atau kamu bisa mencium bau yang tidak enak darinya."

Ehe. Ayuh, kita fikirkan bersama (~_^)

Muthiah : Berteman dengan sesiapa yang sudi menjadi teman ;)
Labels: | edit post
0 Responses