Impian itu untuk aku. Bagaimana pula dengan…??? (i)


Assalammualaikum, semua. Apa khabar? Muthiah. Alhamdulillah. Perancangan pertama berjalan dengan baik. Insya-ALLAH, akan memulakan fasa yang keseterusnya dalam masa yang terdekat ini. Apakah itu? Hehe…

Seorang teman telah menghubungi. Kring kring (Siap ada background ringing lagi. Hiii). Dia meluahkan rasa gembiranya kepada Muthiah.

Teman : Yahooo… Sedikit masa lagi, impian aku akan tercapai. Kau doakanlah.

Muthiah : Hehe… Wah. Tahniah. Impian apa yang sudah tercapai dan bakal tercapai?

Teman : Banyak dan segala susah payah aku tempuhi dengan tabah. (Chewah. Siap bermadah lagi).

1) Aku hendak jadi pensyarah, kini aku berjaya bergelar pensyarah. (Dahulu, teman ini adalah penolong pensyarah).

Muthiah : Alhamdulillah. Tahniah.

Teman : Terima kasih daun keladi.

2) Aku hendak buat Master dan aku berjaya menamatkan pengajian aku dalam Sarjana.

Muthiah : Alhamdulillah. Jadi, suami kau macam mana, ya semasa kau ambil Master dahulu?

Teman : Bisa diatur. Dia sungguh memahami dan banyak menyokong aku. Aku benar-benar terharu. Aku tahu dia sangat menyintai aku.


(Muthiah hanya tersenyum di corong telefon. Sememangnya, teman Muthiah ini merupakan seorang yang kuat semangat. Muthiah sangat mengaguminya. Teringat satu ketika dahulu. Muthiah melepaskan kerjaya dek kerana tidak bersedia memikirkan suami yang makan, pakai dan tidurnya yang entah macam mana. ‘Oh, hati. Lemah sungguh sosok peribadi yang bernama Siti Muthiah ini,’ Muthiah berbisik sendiri.)


Teman : Hehe… ada lagi. ALLAH betul-betul mempermudah urusan aku walau tetap ada kesukarannya. Sangat berbaloi. (Teman Muthiah terdiam sejenak).

-bersambung-
Labels: | edit post
0 Responses