Tetamu itu pembawa barakah…

Salam. Apa khabar semua? Ada OK? Apa macam ibadah puasa?

Alhamdulillah, tidak tinggal solat tarawih lagi…
Tahniah… sudah khatam Al-Quran.
Hebat! Berjaya memelihara diri daripada sesuatu yang mengundang kemurkaan Allah.


Insya-Allah, Allah itu sentiasa dekat dengan kita… begitu hampir keampunan-Nya buat hamba-hamba yang bertaubat.

Hmmm… minggu lepas?

28 Ogos 2009 – Hmmm… Muthiah dan suami berbuka di luar. Mula-mula, malu juga. Rasa macam diperhatikan (padahal tidak pun). Iyalah, makan di luar. Muthiah merasakan bahawa Muthiahlah satu-satunya manusia/ perempuan yang membeli makanan luar di luar (tidak masak). Sebenarnya, hendak masak paprik tetapi suami ajak Muthiah bertemu dengan seseorang (atas urusan tertentu). Muthiah kan peneman suami??? Sekembalinya suami dari tempat kerja, kami terus keluar. Tup tup… sudah lewat. Jadi, berbukalah di luar.

29 Ogos 2009 – Terima kasih teman… Sahabat Muthiah dari UniSel datang menziarahi Muthiah di Taiping. Seronok menerima kehadiran tetamu. Asalnya, Muthiah dan suami merancang untuk menziarahi sepupu suami di Manjung, tetapi sahabat Muthiah datang… kami pun tangguhkan dahulu perancangan asal kami. Sahabat Muthiah dan ibunya berbuka di rumah. Alhamdulillah, seronok…

30 Ogos 2009 – Lupalah… ada keluar atau tidak hari ini. Eh, ada. Membeli keperluan dapur untuk minggu hadapan. Lainnya, Muthiah dan suami berbuka puasa dengan nasi lemak (menu kegemaran Muthiah). Cuma, Muthiah goreng ikan cencaru sumbat untuk menu tambahan.

31 Ogos 2009 – Merdeka??? Paginya, Muthiah dan suami tidak ke mana-mana. Muthiah membuat operasi rumah manakala suami iktikaf di surau. Jam 10.00 pagi, Muthiah menonton cerita Sarjan Hassan lakonan Allahyarham Tan Sri P. Ramlee. Alhamdulillah, hari ini pun rumah Muthiah didatangi tetamu dari Ipoh. Kawan suami dan isterinya datang bertandang (tetapi tidak berbuka di rumah).

Huhu… hehe… Muthiah minta tolong sesuatu pada suami. Kalau dapat, Muthiah hendak belanja… apa sahaja yang suami mahukan (dengan harapan, suami tidak dapat menyelesaikan permasalahan ‘besar’ yang Muthiah hadapi). Dengan izin Allah, berjaya. Maka, Dengan sukacitanya… Muthiah pun belanja suami makan…. Sebenarnya, gembira rasanya melihat suami yang tercapai hajatnya untuk makan di situ.

Selain itu, Muthiah dan suami juga ke Popular (petangnya). Hehe… Muthiah beli buku kegemaran. Buku apa? Ya betul!! Hehe… Detektif Conan, volume 56. Bukan itu sahaja, Muthiah juga membeli sebuah buku yang bertajuk Kasih Nan Agung (Pemenang Kategori Novel Remaja, Hadiah Sastera Kumpulan Utusan). Hmmm… Muthiah belum baca buku ini. Insya-Allah, selepas ini. Lagipun, suami belum mencoret apa-apa di dalam buku tersebut.

Terlupa pula Muthiah… kaca mata Muthiah sebenarnya rosak. Mata Muthiah asyik berair dan berasa gatal-gatal. Jadi, Muthiah dan suami ke kedai kaca mata dan …. beli baru. Alhamdulillah, kuasa (power) cermin mata Muthiah menurun (dari 600+ kepada 500+) tetapi silaunya bertambah. Mungkin kerana Muthiah banyak berinteraksi dengan komputer riba. Apapun, terima kasih buat suami ;) Insya-Allah, Khamis atau Jumaat ini dapat…

Muthiah : Ibadah - melakukan sesuatu kerana Allah.
Labels: | edit post
0 Responses