Presentasi efektif


Teringat zaman kampus yang telah lama berlalu. Perkara yang paling digemari sewaktu menjadi pelajar ialah saat “kemerdekaan” sesudah final exam, duit JPA masuk serta sewaktu cuti semester.

Perkara yang menggerunkan? Result keluar (kene repeat atau tidak?), kena kick kolej dan presentation di dalam kelas. Gelabah, gabra, takut, tension, stress semua ada. Lebih-lebih lagi sekiranya perlu present di dalam dewan kuliah. Mahu pengsan dibuatnya.

Apa yang difahami tentang presentasi?

Pihak pertama, menyampaikan sesuatu info atau maklumat kepada pihak kedua. Dengan kata lain, si penyampai dengan sedaya upaya menjelaskan sesuatu topik atau bahasan tertentu dengan menggunakan media dalam waktu yang singkat.

Media yang merangkumi media tulisan, visual, verbal atau gabungan pelbagai media (multi-media) ini digunakan untuk menyampaikan atau menjelaskan sesuatu bahasan dan menjadikan ia lebih sistematik, menarik serta mudah difahami.

Penyampaian yang berkesan ialah presentasi yang disampaikan sehingga sampai maklumat yang ingin diberikan kepada pendengar. Perlu ada kemahiran dan strategi agar sesi presentasi tidak menjadi bosan dan meletihkan.

Mahu masak ikan bawal sweet sour. Apa yang diperlukan ialah ikan bawal serta bahan- bahan menumis. Mahu jumpa bakal ibu mertua, perlu pakai cantik-cantik dan sopan-sopan. Persiapan ini perlu agar apa-apa yang dirancang berjalan dengan lancar. Semua pihak suka hati!

Bagaimana dengan persiapan presentasi?

Mahu jawab exam tanpa membaca subjek yang sepatutnya, pasti berpeluh jadinya. Begitu juga dengan presentasi. Perkara paling awal yang perlu dibuat ialah meyakinkan diri dengan beberapa pertanyaan. Perlu tahu bahasan atau tema apa yang mahu disampaikan. Jika menyampaikan tanpa hala-tuju, menyebabkan matlamat utama presentasi tidak kesampaian.

Selain itu, lihat juga cakupan perbahasan yang harus disampaikan serta masa yang tersedia. Hal ini membolehkan penyampai membuat perancangan dalam presentasi yang hendak dilakukan. Jika masa yang diberikan tidak panjang, perlu pastikan bahawa semua maklumat penting diberikan perhatian. Catatkan daftar point utama agar tidak tertinggal sewaktu penyampaian disampaikan.

Akhir sekali, tanyakan pada diri. Sudah cukupkah bahan dan persiapan? Dapatkan juga informasi untuk menyokong setiap bahasan yang dibuat seperti fakta, data, dalil dan contoh kes.Setelah menjawab itu, lihat pula kepada medan presentasi.

Medan presentasi?

Kepada siapa presentasi itu dibuat? Pelajar, guru, pensyarah, bos?
Bagaimana dengan karektor mereka?
Fikirkan cara yang terbaik.


Sebagai contoh… ingin menyampaikan ceramah/ kuliah/ talk kepada remaja di pusat pemulihan akhlak. Perlu dengan lebih santai dan mesra, bukan? Atau serius??? Agar kita tidak SS semasa sesi tersebut.

Selain itu, perkara yang perlu diambil perhatian ialah jumlah pendengar, struktur dan kemudahan yang tersedia serta waktu penyampaian. Jika audien ramai, pastikan ada microphone (kecuali kita dilahirkan mempunyai suara yang lantang dan kuat).

Boleh jadi suasana pada hari itu bising dengan kehadiran ramai pendengar. Maka, tidak salah jika kita “sediakan payung dahulu meskipun belum tentu akan hujan.”

Masa! Tidak boleh mengambil enteng terhadap masa yang tersedia. Hal ini kerana struktur penyampaian perlu disiapkan dengan mempertimbangkan waktu yang telah ditetapkan.

Jika masa yang diberikan adalah selama 30 minit, tetapi maklumat yang hendak dilontarkan untuk tempoh 1 jam, boleh jadi informasi yang sepatutnya akan tertinggal apabila penyampai berusaha mengejar masa. Lebih-lebih lagi apabila sudah mendapat “surat cinta” daripada MC yang menulis, “Masa yang diperuntukkan tinggal 5 minit sahaja lagi,” tetapi muqaddimah topik baru sahaja selesai.

Bahan sudah cukup, persediaan sudah mantap. Apa lagi yang diperlukan? Bagi menjadikan penyampaian tidak membosankan atau si penyampai menjadi SS, pilihlah cara dan media yang hendak digunakan. Yang penting, gunakanlah medium yang komunikatif serta mudah difahami.

Jika presentasi berkisar kepada pengertian atau konsep, kaedah pendekatan verbal amat sesuai digunakan. Sediakan hand out yang sistematik agar dapat menarik perhatian pendengar. Selitkan juga gambar-gambar yang menarik bagi menjadikan sesi lebih menarik. Maka, ayuh kita mulakan sesi penyampaian yang berkesan, lebih baik!

Muthiah : Seorang pendakwah juga harus belajar cara presentasi…
Labels: | edit post
0 Responses