Keharusan Tarbiyah (i)


Assalammualaikum ;) Hmmm… bilamana Muthiah melihat blog teman-teman, banyak sekali yang mengupas tentang tarbiyah. Mungkin sebagai respon awal terhadap kata-kata yang diungkap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Seperti yang tertulis di dalam Utusan Malaysia bertarikh 26 Ogos 2009…

“Rasa simpati, belas kasihan serta tarbiah merupakan inti pati dalam Islam dan itu yang diamalkan oleh junjungan besar Nabi Muhammad SAW.”

“Oleh itu, apabila mengenakan hukuman (terhadap pesalah) proses tarbiah sepatutnya lebih penting berbanding hukuman fizikal kerana ia sejajar dengan sifat Islam yang simpati dan belas kasihan kepada umatnya,” katanya.

(Petikan Muthiah ambil dari Utusan Malaysia Online)…

Hmmm… Muthiah tidak mahu mengulas, memberi komen atau apa-apa yang seangkatan dengannya. Sudah banyak yang telah memberi respon tetapi… Muthiah ingin berkongsi ilmu yang Muthiah ketahui tentang T.A.R.B.I.Y.A.H. Selamat membaca… yang baik, jadikan teladan… yang silap… tegur-tegurkan. Moga-moga Allah mengampuni dosa Muthiah dalam sedar mahupun sebaliknya.

Pertamanya, tarbiyah itu merangkumi :

1- Pembentukan.

2- Pemeliharaan.

3- Pengarahan.

4- Perkembangan.


Dengan kata lain, tarbiyah itu :

1- Harus membentuk peribadi.

2- Harus boleh memelihara.

3- Memberi arahan kepada setiap manusia.

4- Bertambah lebih baik dari segala aspek.

“Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang maaruf dan mencegah daripada yang mungkar; merekalah orang-orang yang beruntung,” Ali-Imran ayat 104.

“Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang maaruf, dan mencegah daripada yang mungkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka. Di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik,” Ali-Imran ayat 110.

…..

Proses T.A.R.B.I.Y.A.H merupakan proses PEMBENTUKAN PERIBADI seseorang yang meliputi AKAL, JASAD dan ROH dari yang TIDAK BAIK menjadi LEBIH BAIK dan dari BAIK menjadi SEMAKIN BAIK.

Sebagai khalifatullah di atas muka bumi ini, kita berperanan untuk :

1- Mengabdikan diri kepada Allah.

2- Menyeru manusia kepada kebaikan (Allah).

3- Memakmurkan alam.


Dengan lain perkataan, kita semua adalah PENDAKWAH. Yakni, manusia yang MENYERU, MENGAJAK manusia lainnya kepada Allah. Kita mengajak mereka untuk mentaati segala perintah Tuhan dan menjauhi larangan-Nya. Bukan itu sahaja, kita mengajak mereka untuk mengenali Allah… kemudian, jatuh cinta dan mendambakan diri kita kepada-Nya.

Jadi, hendak tidak hendak… kita memerlukan T.A.R.B.I.Y.A.H. Kenapa? Kerana, mereka yang tidak memiliki apa-apa (ilmu)… masakan dapat menyampaikannya kepada orang lain. Perlu diingat… tarbiyah itu umpama pengecas serta minyak (bagi kereta). Jika bateri tidak dicas… minyak pula tidak diisi setelah digunakan, lama-kelamaan… akan habis. Justeru….

Sesungguhnya, T.A.R.B.I.Y.A.H itu tidak akan berjalan tanpa :

1- Iman yang sempurna ~ Maka, perlu faham. Apa yang dimaksudkan dengan iman yang sempurna???

2- Cinta yang anggun ~ Hendaklah kita mencintai dan membenci sesuatu kerana Allah. Namun, sejauh mana kecintaan dan kebencian kita itu hadir kerana Allah SWT semata-mata? Boleh jadi rasa cinta itu hadir kerana keprihatinan insan yang dicintai (sehingga kita lupa dari mana hadirnya rasa prihatin orang yang kita cintai itu). Boleh jadi juga rasa benci itu datang disebabkan perasaan dendam yang mendalam dalam jiwa.

3- Pengorbanan ..


Muthiah : Nanti sambung ya.
Labels: | edit post
0 Responses