Akhlak yang baik


Mulakan harimu dengan menyebut nama-Nya. Alhamdulillah… Masih diberi ruang untuk menghirup udara nyaman… Tetap diberi kesempatan untuk melihat cantiknya pemandangan. .. merasa kelazatan makanan…

Ada seorang sahabat bertanya...

Bagaimana ingin bersabar dengan karenah seorang teman? Teman yang begitu banyak fiilnya.
Bagaimana ingin menasihati teman itu? Teman yang kadang-kadang menyakitkan jiwa.

Hmmm… soalan mudah yang sukar untuk dijawab.

Secara teori, mudah sih. NASIHAT sahaja… CAKAP … Belajar untuk BERLAPANG DADA.

Berlapang dada? Senang untuk diungkapkan tetapi hanya dengan KELEMBUTAN JIWA membolehkan kita menjadi manusia yang sedemikian (berlapang dada).

Yang pasti, hati kena selalu ingat. Manusia ini banyak karenahnya… Punya karektor yang berbeza dan tersendiri. Kita sendiri punya perangai yang kadang-kadang memeningkan kepala orang lain.

Teman di hadapan kita punya emosi. Kita juga miliki emosi.
Mereka punya perasaan. Kita turut tidak terkecuali mempunyai hati dan perasaan.
Dia manusia yang lemah. Kita juga tidak dapat lari daripada sifat lemah itu.

Justeru, sabarlah. Bagaimana? Banyak orang yang tahu jawapannya tetapi tatkala diri dikuasai nafsu amarah, kita melupakannya, “Dengan mengingati Allah, hati kan tenang,”ar-Rad ayat 28.

Hmmm… Bagaimana pula mahu berhadapan dengan seseorang yang tidak sama perangai dengan kita?

Paling mudah, di rumah sewa…

Kita seorang yang teliti.
Kita tidak suka melihat barang-barang bersepah.
Kita “sakit mata” melihat baju yang tidak berbasuh berhari-hari (terkena pula baju kita). Kita kita kita… Baju tidak berlipat, meja berhabuk…


Arghhhhhh!!! Macam mana mahu menahan rasa KETIDAKPUASAN hati ini? Sakitnya… sedihnya… Bagaimana hendak mengawal diri tatkala berhadapan dengan sosok ini??? Contoh yang paling dekat dengan kita.

Hendak tegur? Entahlah. Serba salah dibuatnya. Tidak berani tegur. Takut terasa. Lagipun, kadang-kadang kita juga tersasar. Kan manusia itu lemah dan lupa?

Maka, contohilah akhlak yang ditunjuki Rasulullah SAW.

TUNJUKKAN CONTOH YANG BAIK... Kita lipat baju kita (kalau mahu menambah amal, lipatkan baju kawan tadi)… Kita mengasingkan baju kotor dan bersih… Insya-Allah, lama-kelamaan teman kita pasti malu sendiri.

Dalam masa yang sama, kita berusaha keras untuk MEMPERBAIKI DIRI. Jadikan hari ini lebih baik dari semalam. Hari esok lebih baik dari hari ini. Jika tersilap langkah, bangkit kembali. Yang pasti, katakan dalam diri, “Aku mahu menjadi yang terbaik!” (melalui akhlak dan tingkahlaku).

Selain itu, perlu SALING MENAMPUNG antara satu sama lain. Mungkin kita cemerlang bahagian kebersihan tetapi lemah bab amanah. Buat kerja pada saat-saat akhir, cincai dan haru-biru. Tetapi, kawan kita pula cemerlang, gemilang dan terbilang dalam bab kerja.

Jadi, “GIVE AND TAKE” dan “TEACH AND LEARN”.

Muthiah : Teringat saat-saat tinggal di rumah sewa satu ketika dahulu… sebilik pula dengan seorang perokok (Muthiah pula ada lelah)… DAKWAH??? Hmmm… sudah cuba tetapi hasilnya… entahlah. Inilah kehidupan… inilah pengalaman berharga yang boleh dijadikan panduan untuk hari mendatang.
Labels: | edit post
0 Responses