Di sebalik musibah


“Sesungguhnya Kami telah menjadikan apa yang ada di bumi sebagai perhiasan baginya, untuk Kami menguji mereka, siapakah di antara mereka yang paling baik perbuatannya,”al-Kahfi ayat 7.

Musibah yang berasal dari perkataan “ashaaba”, “yushiibu” dan “mushiibatan” membawa maksud sesuatu yang menimpa diri baik berupa kesenangan mahupun kesulitan. Namun, pabila disebut tentang musibah ia lebih difahami dengan kesukaran. Sedangkan, kesenangan yang dirasai pada hakikatnya merupakan satu musibah daripada Allah. Dengannya, Allah SWT hendak menguji siapa yang paling baik amal di kalangan hamba-Nya.

3 golongan manusia yang menghadapi musibah :

1- Individu yang menganggap musibah itu sebagai hukuman dan azab kepadanya.

Ia merasakan Allah telah menghukumnya atas kesilapan dan dosa yang ia lakukan. Lantas ia sentiasa merasa sempit dada dan sering kali mengeluh.

2- Individu yang menilai musibah itu sebagai penghapus dosa baginya.

Tanda Allah kasih dan sayang kepadanya. Ia redha dengan apa yang menimpanya dan menyerahkan segalanya kepada Allah.

3- Individu yang melihat musibah sebagai ladang peningkatan iman dan takwa.

Ia yakin Allah mahu meninggikan darjatnya di sisi-Nya. Ia sentiasa tenang dan percaya bahawa segala apa yang berlaku ke atas dirinya adalah demi kebaikan daripada Allah untuknya.

Kategori musibah :

1- Musibah yang berlaku di dunia.

Berupa ketakutan, kelaparan, kematian dan lain-lain; sebagaimana firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 155 yang bermaksud, “Dan Kami pasti menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar.”

2- Musibah akhirat.

Bagi sesiapa yang tidak punya amal soleh dalam hidupnya sehingga ia jauh daripada pahala. Nabi SAW bersabda, “Orang yang terkena musibah bukanlah seperti yang kalian ketahui tetapi mereka yang tidak memperoleh kebajikan(pahala) dalam hidupnya.”

Ingatlah… Tatkala kita menerima musibah berupa kesusahan di dunia, kita hadapinya dengan sabar, ikhtiar dan tawakal kepada Allah, yakinlah bahawa ganjaran Allah sedia menanti.

Sebaliknya, jika musibah kesenangan yang kita kecapi menyebabkan kita alpa dan leka, maka tunggulah ketentuan daripada Allah untuk kita. Allah berfirman dalam surah Ibrahim ayat 7 yang bermaksud, “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, Aku akan menambah nikmat kepadamu tetapi jika kamu mengingkari nikmat-Ku, maka pasti azab-Ku amat berat.”

Allah berfirman dalam hadis Qudsi, ''Demi keagungan dan kemuliaan-Ku, Aku tiada mengeluarkan hamba-Ku yang Aku inginkan kebaikan baginya dari kehidupan dunia, sehingga Aku tebus perbuatan-perbuatan dosanya dengan penyakit pada tubuhnya, kerugian pada hartanya, kehilangan anaknya. Apabila masih ada dosa yang tersisa dijadikan ia merasa berat di saat sakaratul maut, sehingga ia menjumpai Aku seperti bayi yang baru dilahirkan.''

Muthiah : Tidak Aku bebani seseorang sesuai dengan kesanggupannya… (2:286)
Labels: | edit post
0 Responses