Kalau TIDAK ADA jodoh...


Assalammualaikum, semua. Apa khabar? Muthiah… a’la kullihal Alhamdulillah. Agak letih tetapi masih mampu menulis dan membuat beberapa kerja lainnya. Cuma, P3-SI Muthiah hentikan seketika. Serasa ingin berehat. Maklumlah, sebelum ini banyak perkara yang dilakukan. Berperjalanan dari Terengganu – Kuala Lumpur – Taiping. Capek bangat. Apapun, Alhamdulillah kerana tetap dikurniakan nikmat ISLAM dan IMAN oleh ALLAH SWT.

Hmmm… hari ini, Muthiah ingin bercerita tentang kisah santai masyarakat. Sekurang-kurangnya, kita boleh fikir dan renungkan. Kalau ada manfaatnya, Alhamdulillah. Kalau kita merasakan sekadar cerita semata-mata, itulah yang kita akan perolehi. HANYA KISAH.

Seorang datuk tua yang sudah kematian isteri punya perancangan untuk berkahwin lagi. Alhamdulillah. Dia dipertemukan oleh seseorang dengan seorang janda (yang cerai hidup). Punyalah seronok datuk ini. Iyalah. Hendak berkahwin. Dengan wanita muda pula.

Namun, satu hari… wanita itu bertanya, “Kalau Abang meninggal dunia, saya macam mana?” Si datuk terkejut gorila. Belum apa-apa, sudah bertanya tentang kematiannya. Memang hartanya banyak tetapi…

Datuk tersebut pun berkata, “Kalau begitu (takut si datuk mati), biar takat ini sahajalah. Selepas ini, tidak perlu risau lagi.” Si janda ternganga. Matanya membulat. Sama sekali dia tidak menyangka soalannya tentang masa hadapan ini telah menamatkan segalanya.

***

Nilai-nilai moral?
~ Kalau tidak ada jodoh, tidak akan ke mana juga.
~ Orang tamak selalu rugi. Bagai anjing dengan bayang-bayang.
Labels: | edit post
0 Responses