Kemanisan iman

Assalammualaikum.


Aduhai, agak lama tidak mengemaskini blog. Hampir bersawang. Agak sibuk...


Sibuk?






 Muthiah sebenarnya tidaklah sesibuk mana. Sekarang berada dalam mood cuti (daripada menulis manuskrip) cuma...



... dan lama pula ^____^

Baiklah. Lama tidak menulis, terasa tidak tahu hendak mencoret apa pula. Banyak perkara berada di dalam minda tetapi tidak dapat diluahkan melalui papan kekunci. Moga yang sedikit ini akan mendapat manfaat buat semua. Yuk, sebarkan kasih sayang dan cinta sesama makhluk. Namun awas, usah silap sebar cinta yang mendatangkan kemurkaan-NYA.


Sabda Nabi SAW yang bermaksud, "Tiga perkara yang barangsiapa memiliki (ketiga-tiga perkara itu) padanya nescaya dia memperolehi kemanisan iman (iaitu); Allah dan Rasul-Nya adalah lebih dia cintai daripada selainnya, dan dia mencintai seseorang semata-mata kerana Allah, dan dia benci untuk kembali kepada kekufuran (maksiat) sebagaimana dia benci dilemparkan ke dalam api neraka." (H.R. Bukhari dan Muslim)

Jom kita renung/ muhasabah sendiri...

  • Sejauh mana kita mencintai ALLAH dan Rasul melebihi selainnya?
  • Adakah kita mencintai seseorang benar kerana ALLAH semata-mata?
  • Betulkah kita benci untuk kembali kepada kekufuran sebagaimana bencinya kita untuk dilemparkan ke dalam api neraka?
Sekiranya YA, Alhamdulillah. Kita lebih arif akan usaha yang telah kita lakukan dan pasti! ALLAH lebih tahu segala sesuatu yang berada di dalam hati kita. Jika belum berjaya... usaha lagi. ALLAH dekat, melihat... mendengar dan mengetahui. 

Namun sekiranya TIDAK, yuk kita koreksi kembali. Tidakkah hati kecil kita mahu untuk merasai kemanisan iman? Sungguh! Tidak ada yang paling membahagiakan seorang manusia melainkan apabila dia dekat dan akrab dengan TUHAN-nya. 

Okey. Muthiah beransur dahulu. Moga ketemu lagi, insya-ALLAH. 
Labels: | edit post
0 Responses