Mencari Naurah (Bab 36)

Novel | Mencari Naurah



‘ADAKAH aku tersalah cakap?’ aku tertanya-tanya sendiri. Sudah dua hari aku tidak menerima sebarang e-mel daripada Asyraf, berbual apatah lagi. ‘Ada apa-apa yang tidak kena ke?’ aku masih belum berpuas hati. Entahlah...

“Assalammualaikum, cik adik. Kenapa nampak tak ceria? Kurang comellah kalau ci adik bermuram durja ni,” tegur Anuar.

“Tak ada apa-apa. Biasa-biasa sahaja,” balasku. Khuatir Anuar perasan dengan perubahanku.

“Adakah anda berkata benar?” Anuar tersenyum. “Dari tadi, saya tengok awak asyik pandang inbox e-mail tu aje. Awak menantikan e-mel daripada sesiapa?” terjahnya.

“Tak ada apa-apa. Rasa bosan pula. Sebab itu tengok-tengok e-mel ni. Manalah tahu... ada e-mel daripada teman-teman lama,” aku berdalih.

“Bukankah saya dah dekat. Kenapa nak buka e-mel lagi? Saya tak ada e-mel apa-apa pun pada awak. Sebarang luahan dan kemusykilan  akan saya bicarakan secara terus. Tidak ada belok-belok,” ujar Anuar.

Dia mahu berjenaka tetapi tidak mampu membuatkan aku tersenyum. Ketawa apatah lagi.

“Baiklah, Natasha. Saya kena jumpa Puan Regina. Jumpa lagi. Kalau ada apa-apa, hantarlah SMS. Insya-ALLAH, telefon bimbit saya tidak punya birokrasi. Setiap mesej akan diterima, terutamanya daripada awak.” Anuar terus  berjalan perlahan ke tempat duduknya. Dia lantas mengambil fail hijau yang terletak di atas buku-buku yang tersusun rapi.

“Jaga diri baik-baik, Sha. Apa-apa, jangan lupa hantar mesej.” Dia mengingatkan.

Aku hanya terdiam. Selepas Anuar berlalu pergi, aku menoleh ke belakng mencari Hilda, kerani am yang duduk betul-betul di belakang mejaku. “Hilda, saya hendak ke tandas sebentar. Sekiranya ada panggilan masuk, tolong angkat dan minta telefon balik dalam sepuluh minit.”

“Baiklah. Asha sihat?” Dahi Hilda nampak berkerut.

“Insya-ALLAH. Alhamdulillah...” jawabku ringkas sambil tersenyum manis.

Perlahan-perlahan aku melangkah ke dalam tandas. Entahlah, fikiranku buntu tetapi tidak tahu apa yang aku fikirkan. Hatiku bergelora tetapi tidak pasti apa yang aku risaukan. Aku betul-betul tidak dapat fokus dengan kerjaku. Terasa kosong... semua ada.

Asyraf... dia datang dan pergi. Kenapa dia mahu hadir sekiranya dia punya niat untuk meninggalkan aku terkapai-kapai sendiri? Argh... astaghfirullah! Syaitan yang dilaknat ALLAH begitu hebat memainkan peranannya.

Baru minggu lepas aku mendengar ceramah di Masjid As-Syakirin, Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC). Teringin rasanya melihat pemandangan indah di taman berhampiran. Boleh tahan banyak juga orang yang mengunjunginya. Ada yang datang bersama keluarga dan ada juga yang datang berpasangan. Pasangan? Aku tidak pasti sama ada pasangan muda yang kulihat itu merupakan suami isteri atau sebaliknya. Entahlah... macam-macam.

Menurut Ustaz Shahrul Zaman dalam ceramahnya... “Katakanlah: Jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khuatiri kerugiannya dan tempat tinggal yang kamu sukai; lebih kamu cintai daripada ALLAH dan Rasul-NYA dan berjihad di jalan-NYA, maka tunggulah ALLAH mendatangkan keputusan-NYA...”


Ya, aku semakin leka. Begitu asyik melayan gelora di dalam hati. Rasa cinta terhadap makhluk yang bernama manusia. Benarkah aku sudah jatuh cinta? Argh, mustahil aku menyukai seseorang yang pernah memarahiku di khalayak ramai. Mana mungkin aku melupakan saat itu. 
‘Jamku mati, TUAN!!!’
Cinta atau tidak?
Suka atau tidak?
Aku masih mahu berdolak-dalik. Tidak mahu mengaku yang sebenarnya aku menaruh harapan terhadap Asyraf. Lebih tepat...  Jatuh cinta, betul?

C.I.N.T.A! Salahkah untuk jatuh cinta? Bukankah untuk merasai kemanisan iman perlu mencintai seseorang kerana ALLAH? ‘Natasha!’ Aku memarahi diriku sendiri. Itu sahajakah syarat-syarat merasai kemanisan iman? Atau engkau berpura-pura tidak ingat?

‘Bagaimana pula dengan keutamaan cinta terhadap ALLAH dan Rasul-NYA? Dia perlu mendahului cinta selainnya!’ Kata-kata hati menempelak diriku.

Aku cintakan ALLAH dan Rasul mendahului segalanya...

‘Kamu pasti?’ hatiku masih tidak berpuas hati dengan jawapan yang kuberi.

Insya-ALLAH, aku pasti. Aku cintakan ALLAH lebih daripada yang selainnya.

‘Kamu berbohong! Kamu kata kamu cintakan ALLAH tetapi kamu lalai dalam solatmu, kamu alpa dalam kebergantunganmu terhadap DIA yang kamu akui kamu cintai sepenuh hati. Kamu sebenarnya meronta-ronta inginkan cinta manusia yang tidak pasti,’ hatiku seolah-olah mahu berperang dengan jasadku, namun sebenarnya jawapan itu turut hadir dari dalam hatiku sendiri. Aku hanya punya satu hati...

‘Kamu kata kamu khusyuk tetapi sebenarnya kamu tidak menghadirkan diri dalam pengabdianmu kepada ALLAH.’ Dia menambah.

Aku insan biasa... lidahku kelu untuk berlawan kata dengan hatiku.

‘Kamu kata mahu merasai kemanisan iman tetapi kamu tidak takut untuk kembali kepada kekufuran sebagaimana takutnya kamu dilemparkan ke dalam api neraka..’

Aku  takut...

‘Kamu bohong lagi! Bukankah bohong itu merupakan ciri-ciri orang munafik? Bila mana kamu menjerumuskan dirimu menjadi seorang munafik, kamu tidak layak untuk mencium syurga ALLAH. Memasukinya apatah lagi. Maka, nerakalah tempatmu,’ pergelutan perasaan berlaku.
Aku tidak berbohong dan aku benar-benar takutkan neraka ALLAH...

‘Natasha, muhasabahlah sendiri. Sejauh mana kamu menutup ruang hati kamu daripada mendekati zina hati yang boleh menjuruskan kamu ke dalam neraka ALLAH...’

Diam... aku tidak mampu lagi untuk mempertahankan diriku terhadap hatiku sendiri. Aku mengaku kalah.

Aku kira, rasa cinta ini lahir kerana ALLAH dan tidak lebih daripada cintaku terhadap-NYA, namun kenapa hatiku begitu berkecamuk? Bukankah dengan mengingati ALLAH itu hati akan tenang?

Pili air kupusing perlahan lalu kubasahkan kedua belah telapak tanganku. Aku segera membasuh muka yang nampak berserabut. Air basuhan mukaku menitik ke dalam sinki. Cermin di dalam tandas kurenung tajam. Air mataku turut jatuh menyembah bumi.

Aku sudah menemui jawapan. Aku sebenarnya masih jauh daripada cinta ALLAH... ‘Dan hanya kepunyaan ALLAH kerajaan langit dan bumi. DIA memberikan keampunan kepada sesiapa yang dikehendaki-NYA dan mengazab sesiapa yang dikehendaki-NYA. Dan sesungguhnya ALLAH Maha Pengampun lagi Maha Penyayang...’

“Asha tak apa-apa?” Tegur Hilda.

“Hmm... Alhamdulillah, okey.” bohongku.

“Asha nampak pucat. Baik Asha ambil cuti separuh hari. Lagipun, sudah tiga hari berturut-turut Asha, Ying Pei, Prehsnan dan Sook Kuan bertungkus-lumus untuk acara tersebut,” ujar Hilda lagi. “Ying Pei pun cuti sakit hari ini.” Dia menambah.

“Terima kasih, Hilda,” ucapku lalu membetulkan tudung yang kupakai. Ya, aku perlu ambil cuti separuh hari. Hatiku berkecamuk dan aku perlu mencari ketenangan.

‘Begitu hebat penangan cinta,’ bisik hatiku.
~bersambung~
0 Responses