Hadis | Keampunan

Assalammualaikum. Selamat berhujung minggu. Mesti gembira bangat dapat bersantai dengan famili tercinta. Alhamdulillah, segala puji bagi ALLAH, DIA yang memberi ruang dan keizinan. Ehe. Buat apa hari Sabtu ni? 

Kemas rumah?

Atau masak?

Atau tengok TV?


Apapun yang sahabat-sahabat lakukan, moga ALLAH redha dan suka ^____^

Muthiah pula, Alhamdulillah. Pagi tadi sarapan pagi dengan bihun goreng (kenyang tetapi sekarang lapar balik). Masak siap-siap makan tengah hari. Kemudian, kemas rumah, basuh kain dan paling ______ (biar hati sahaja yang tahu), cuci akuarium. Hahaha. Siap! Sekarang masa untuk...


  1. Kemaskini blog. (12.40pm)
  2. Kemaskini desain pada blog. (1.15pm)
  3. Promosi buku GBK Mei. (1.31pm)
  4. Buat draf manuskrip. (10.12am, 20 April 2012)
  5. Buat artikel untuk Paksi.net <- Oh ya. Jemput jengah semua. Muthiah sebenarnya ada mengumbang artikel di sini. Satu bulan, satu artikel. Doakan Muthiah istiqamah ya :) 
Okey. Sebelum Muthiah beransur dan memberi ruang kepada Mencari Naurah untuk mengambil tempat, Muthiah akhiri catatan maya Muthiah hari ini dengan satu hadis (hadis arbain Imam Nawawi) ~ juga sebagai hadis motivasi buat diri Muthiah ;)

Daripada Anas R.A., dia berkata : Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda, 'ALLAH SWT berfirman, “Wahai, anak Adam. Sepanjang engkau memohon kepada-KU dan berharap kepada-KU, akan AKU ampuni apa yang telah kamu lakukan, AKU tidak peduli. Wahai, anak Adam.  Seandainya dosa-dosamu (setinggi) awan di langit, kemudian engkau minta ampun kepada-KU, nescaya akan AKU ampuni engkau. Wahai, anak Adam. Sesungguhnya jika engkau datang kepada-KU dengan kesalahan sepenuh bumi, kemudian engkau menemui-KU dengan tidak menyekutukan AKU sedikitpun, maka akan AKU temui engkau dengan ampunan sebesar itu pula,'." (H.R. Tirmidzi ia berkata, 'Hadis ini hasan shahih')

Moga kita tergolong dalam golongan hamba yang tidak berputus asa daripada rahmat dan keampunan ALLAH. 
0 Responses