Penulis Perancis didakwa tiru karya Hemingway

Assalammualaikum. Apa khabar? Apa macam... sudah bersedia untuk menjalankan amanah di tempat kerja? Hmm... banyak berat pula apabila istilah amanah digunakan tetapi itulah hakikatnya. Sebagai pekerja, kita punya amanah terhadap tugasan yang diberikan kepada kita. Bagaimana halnya dengan amanah kita sebagai seorang khalifah di atas muka bumi ini?

Baiklah. Entri hari ini Muthiah salin bulat-bulat dari Berita Harian Online. Moga kita kan mendapat info daripadanya. Selamat membaca ;)

Penulis Perancis didakwa tiru karya Hemingway


JANUARI 2011 mungkin tercatat sebagai ‘bulan bencana’ bagi wartawan terkenal yang juga penulis laris di pasaran Perancis, Patrick Poivre d’Arvor atau lebih dikenali sebagai PPDA, apabila dia berhadapan dengan dua skandal plagiarisme dengan satu daripadanya sudah dibawa ke mahkamah. Awal Januari lalu, PPDA dituduh memplagiat 100 halaman daripada 258 halaman buku Along With Youth: Hemingway, The Early Years karya penulis Amerika, Peter Griffin yang terbit pada 1985.

Halaman yang diplagiat itu dimasukkan sebagai sebahagian daripada manuskrip bukunya, Hemingway, la vie jusqu’à l’excès dan dijadualkan terbit pada 17 Januari lalu, namun penerbitannya ditangguhkan selepas akhbar mingguan Perancis, L’Express mendedahkan skandal plagiat yang memalukan itu.

L’Express dalam pendedahan berkenaan, mencetak salinan asal buku Griffin bersebelahan dengan manuskrip PPDA yang memperlihatkan deskripsi serupa kedua-duanya, bagi menjelaskan mengenai rawatan dan pembedahan yang dialami oleh Hemingway akibat luka tembakan.

Penulis Perancis itu seakan-akan tidak mampu menepis dakwaan terbabit apabila penerangan PPDA mengenai bau antiseptik dan darah di klinik hinggalah kepada watak doktor berbangsa Itali yang menawarkan Hemingway meminum cognac - sejenis wain sebagai antiseptik, juga serupa. PPDA bagaimanapun menafikan wujudnya plagiarisme, sebaliknya dia tidak menafikan menjadikan buku Griffin itu sebagai rujukan, selain menyifatkan tuduhan itu adalah satu kesilapan kerana dia menghabiskan masa selama setahun untuk membuat penyelidikan.

“Hanya tiga kesalahan, fail yang berkecamuk, tidak membaca pruf yang dihantar editor dan tidak membuka salinan buku yang dihantar,” katanya. Kes terbaru ini sebenarnya menambahkan lagi catatan hitam dalam resume PPDA yang sebelum ini, didapati bersalah memalsukan temubual dengan pemimpin Cuba, Fidel Castro dan mendakwanya sebagai ‘berita ekslusif, sedangkan apa yang dilakukan memanipulasikan rakaman sidang akhbar pemimpin itu.

The New York Times, Francenews 24 & timesonline turut mendedahkan, PPDA juga pernah didenda dan dijatuhkan hukuman penjara 15 bulan oleh Mahkamah Perancis kerana menerima hadiah dan cenderamata daripada ahli perniagaan yang berkepentingan. Syarikat penerbitannya, Atrhaud mendakwa 100 halaman daripada buku Griffin yang terkandung dalam manuskrip PPDA adalah ‘draft akhir yang belum diputuskan’ yang didedahkan secara tidak sengaja pada Disember lalu, manakala penerbitnya, Oxford University Press, akan melakukan siasatan dan akan mengambil tindakan selepas itu.

Tidak lama selepas skandal plagiat berkenaan, PPDA berhadapan dengan saman oleh bekas kekasihnya Agathe Borne, kerana memplagiat surat-suratnya dengan menerbitkannya sebagai sebahagian daripada isi kandungan novel PPDA yang terbit pada 2009, dan tuduhan itu menyebabkan penulis Perancis itu diheret ke mahkamah, baru-baru ini. Undang-undang Hak Cipta di Perancis atau disebut ‘droit d'auteur’ mencatatkan jika didapati bersalah, penalti 300,000 euro (RM1.2juta) akan dikenakan dan penjara tiga tahun, manakala kesalahan secara berkumpulan akan menyebabkan pelakunya didenda 500,000 euro (RM2.07juta) dan penjara lima tahun.

Bagi kes PPDA, tindakan undang-undang mungkin dibuat di Amerika Syarikat dan mengikut undang-undang negara itu, kesalahan plagiat menyebabkan pesalah didenda tidak lebih 500,000 dolar US (RM1.5juta) atau penjara tidak lebih lima tahun atau kedua-duannya untuk kesalahan pertama atau denda tidak melebihi 1 juta dan penjara tidak lebih 10 tahun atau kedua-duanya untuk kesalahan berulang. Perancis adalah negara yang menerima pakai Konvensyen Berne bagi Perlindungan Karya Sastera dan Seni 1886, selain kesedaran masyarakat di Eropah berkaitan dengan isu plagiarism sangat tinggi berbanding di Malaysia, tetapi hal terbabit tetap berlaku.

Tidak ramai penulis Malaysia yang berjuang di mahkamah apabila karya mereka diplagiat, meskipun kes plagiat karya kreatif seperti cerpen kerap berlaku, malahan sorotan Akta Hak Cipta 1987 menunjukkan hanya satu peruntukan dalam seksyen 36 (1) berhubung perkara terbabit. Akta itu antara lain menyebut bahawa pelanggaran hak cipta terjadi apabila seseorang yang tidak memegang hak cipta melakukan atau menyebabkan orang lain melakukan perbuatan yang perlakuannya dikawal oleh hak cipta di bawah akta itu.

Seksyen 41 Akta Hakcipta 1987 pula menggariskan mereka yang melakukan plagiarisme boleh didenda tidak melebihi RM10,000 setiap salinan langgaran atau penjara tidak melebihi lima tahun atau kedua-duanya sekali (bagi kesalahan pertama). Walaupun termaktub demikian, kedua-duanya kelihatan sangat longgar, apatah lagi jika dibandingkan dengan penalti kesalahan cetak rompak yang terkandung dalam akta sama, mengenakan denda minimum RM2,000 dan satu denda maksimum RM20,000 bagi setiap salinan.

Di bawah seksyen yang sama, turut menggariskan mereka yang melakukan muat turun daripada internet secara haram boleh dikenakan penalti lebih tinggi dengan denda tidak lebih daripada RM250,000 atau penjara tidak lebih daripada lima tahun.

Muthiah : Belajar dan belajar daripada kesilapan. Jom...
0 Responses