Dengki ke busuk hati?? (ii)

FITNAH… DENGKI… HASAD… BUSUK HATI…

Persoalannya, kenapa perlu fitnah dan dengki-mendengki? Bukankah ALLAH Maha Adil lagi Saksama? Boleh jadi kita merasakan yang dia mendapat apa-apa yang tidak kita perolehi tetapi ingat!!! Kita juga telah mendapat sesuatu yang terbaik untuk diri kita. ALLAH lebih tahu sedang kita tidak mengetahui.

Tanyakan pada diri…

Tidak takutkah kita pada ALLAH yang ESA?

Tidak risaukah kita kepada penghitungan TUHAN yang Maha Teliti?

Tidakkah, tidakkah???

Adakah kita senang melihat orang lain menderita disebabkan sikap busuk hati ini? – Buktinya…

Adakah kita akan berasa bahagia andai kegembiraan orang lain itu berjaya kita ragut? – Mungkin, ya. Kerana kita dapat dia menangis. Hmm… Buktinya? Muthiah… cakap kena pakai bukti!

Tenangkah kita setelah melakukan semua ini? Tidak, bukan? Kita mungkin boleh tersenyum puas tetapi benar-benar tenteramkah hati kita?

Aisey, Muthiah… Ini adalah anggapan sahaja. Mana ada orang yang dengki dan busuk hati?

Hehe… Sekiranya tidak ada, baguslah. Boleh jadikan tulisan ini sebagai satu peringatan buat diri sendiri (Muthiah khususnya). Namun, bagi yang makan cili, tentu akan terasa pedasnya. Seperti yang selalu Muthiah ungkapkan berkali-kali, ambil yang baik, dan tinggalkan yang tidak memberi manfaat.

Apa pun, kitalah yang membuat pilihan. Pada KRZ, bersabarlah. ALLAH ada. ALLAH dekat. ALLAH Maha Adil. Mungkin Muthiah tidak cukup mengenali akak… tidak juga tahu cerita yang sebenar tetapi itulah… kata kunci di sini ialah SABAR. Perihal DENGKI dan BUSUK HATI pula… isu untuk hari ini dan… bagi siapa-siapa yang memiliki sikap ini… Jangan bimbing. Masih ada jalan dan ruang untuk kembali ke pangkal jalan.

Muthiah : Aduh… Panasnya cili…

Labels: | edit post
0 Responses