Persenda zikir??? (ii)


-sambungan semalam-

3- Langkah susulan yang boleh diambil???

a) Dakwah.

Kita semua yang tahu mempunyai peranan untuk memberitahu mereka yang tidak tahu. Siapa? Siapa-siapa sahaja di sekeliling kita agar mereka tidak lagi hidup dalam kejahilan. Kenapa kita?

Firman ALLAH dalam surah ali-Imran ayat 104 yang bermaksud, 'Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang maaruf dan mencegah daripada yang mungkar; merekalah orang-orang yang beruntung.'

Selain itu, ALLAH juga berfirman dalam surah ali-Imran ayat 110 yang bermaksud, 'Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang maaruf, dan mencegah daripada yang mungkar, dan beriman kepada ALLAH...'

Iyalah...Kalau bukan kita, siapa lagi? Siapa yang boleh memberitahu mereka (pelajar-pelajar tersebut) bahawa apa yang mereka lakukan itu salah? Tidak sensitif... tidak peka... tidak prihatin terhadap agama.

Jadi???

Ayuh... Katakan kepada diri, 'Aku adalah khalifah di atas muka bumi ini dan aku berperanan untuk mengajak manusia kepada ALLAH.' Tidak kira sama ada kita adalah ustaz/ ustazah, pelajar yang belajar pengkhususan agama atau sebaliknya. Persoalannya pula... LAYAKKAH AKU?

Insya-ALLAH. Kita semua layak untuk menyampaikan kebaikan (kebaikan itu sendiri sebenarnya luas). Apa yang penting, usah berputus asa dalam menjalankan tanggungjawab itu. Bukan mudah kerana tidak semua orang bisa menerima teguran dan nasihat. Ditambah dengan wujudnya rasa ego (dan yang seangkatan dengannya) dalam diri.

Go go... Dalam soal ini (dakwah), kita bukan sekadar mengharapkan orang lain untuk memainkan peranan. Bukan juga hanya menuding jari. Kita pun perlu sama bergerak (mengikut kemampuan sendiri).

Ketahuilah... masih banyak teman-teman di luar sana yang memerlukan bimbingan daripada kita (yang tahu). Cuba baca akhbar... Berapa banyak isu kebejatan sosial di kalangan remaja diperkatakan. Kes zina... buang bayi... minum arak... berpakaian tetapi hakikatnya berbogel...

Contoh lain? Cuba lihat di sekeliling kita. Ada atau tidak sahabat kita yang...

i) Suka menelek zodiak?

ii) Selalu memperkatakan/ melakukan sesuatu yang bisa memesongkan akidah tanpa dia sedari? Dalam facebook pun banyak sebenarnya cuma kita tidak sedar. Mungkin tidak seberani pelajar-pelajar yang telah mempersenda zikir itu. Atau, tidak dibuat secara terang-terangan namun hakikatnya tetap SALAH!

iii) Bla bla bla...

Kesimpulannya, sesiapa sahaja berhak diingatkan dan kitalah yang berperanan untuk memberi kesedaran. Jadi, perlu berbalik kepada persoalan dakwah...

Andai kita tahu sesuatu perkara itu salah... tegurlah. Tegurlah dengan hikmah. Kalau tidak jalan juga??? Masuk telinga kanan, keluar telinga kiri atau... tidak masuk langsung...

Hmmm...

i) Ada orang jenis sound direct tidak kira kepada siapa dia berkata-kata.

ii)Ada orang hanya menasihat/ menegur kawan-kawannya sahaja.

iii)Ada orang... tegur dalam hati (membenci) sebab tidak berdaya untuk berbuat apa-apa.Setidak-tidaknya, dia membenci kemaksiatan yang berlaku di hadapan mata. Daripada tergolong sama menjadi orang yang tidak peka, tidak prihatin dan tidak ambil peduli.

Jadi... huhu... ayuh...mainkan peranan masing-masing.

b) Perlukah menghukum mereka?

Hukuman ini macam-macam.

Setakat ini, Muthiah hanya melihat rakan-rakan di facebook dan blog yang memperkata tentang mereka. Masing-masing marah dengan kebiadaban mereka dalam mempersenda zikir. Sememangnya, selaku seorang MUSLIM, kita perlu peka dan sensitif dalam hal yang sebegini.

Bagaimana pula dengan pihak berkuasa? Dengan kata lain, pihak yang mempunyai autoriti untuk mengenakan tindakan (tidak kira sama ada menasihati atau apa-apa yang sewajarnya)...

Iyalah... semuanya bertujuan untuk menyedarkan, sebagai amaran dan peringatan kepada orang lain supaya tidak melakukan perkara yang sama. Apapun, hidayah dan keampunan ALLAH itu Maha Luas.

Jom fikir...jom renung..

Akhbar hari ini : Saman CELCOM.

Huhu... boleh percayakah kita kepada syarikat telekomunikasi? Lagipun, banyak tawaran yang (syarikat telekomunikasi) mengelirukan. Apabila keliru dan tidak cukup jelas... macam satu penipuan pula. Cakap lain, cas lain. Ehe... Oh, TM.

Muthiah :Alahai Wee Meng Chee...
Labels: | edit post
0 Responses