Hukum Idgham (i)

Assalammualaikum, semua. Apa macam… ada baik? Muthiah… Hmmm… apa pun keadaannya, insya-ALLAH… baik-baik sahaja. Alhamdulillah kerana dikurniakan suami yang baik, penyayang dan sangat memahami. Juga… kerana memiliki keluarga, teman-teman yang sentiasa mengasihi Muthiah. Paling utama… Muthiah tidak pernah sendiri dalam hidup ini. Muthiah ada ALLAH yang tahu… tahu apa yang terpendam di dalam hati Muthiah. Muthiah serahkan segala penghitungan kepada ALLAH yang sedia maklum akan sesuatu ;)

Sudah lama Muthiah tidak berkongsi tentang hukum tajwid, bukan? Insya-ALLAH, hari ini Muthiah sambung tentang hukum idgham.

Idgham… Apa yang kita faham tentang idgham? Dari segi bahasa, idgham membawa maksud memasukkan atau mencampurkan. Dari segi istilah ilmu tajwid, ia membawa makna pertemuan huruf yang tidak berbaris dengan huruf yang berbaris dan menjadikan huruf yang kedua bertashdid serta terangkat lidah apabila menyebutnya.

Bilamana nun sukun dan tanwin bertemu dengan salah satu huruf idgham, maka wajiblah diidghamkan. Ia berlaku dek persamaan makhraj dan sifat.

Huruf idgham ada 6 iaitu…

Pembahagian idgham terbahagi kepada 2 yakni…

i) Idgham dengan dengung (bingunnah) :

- Kekal dengung dengan 2 harakat

- Hurufnya terdiri daripada :

- Contoh :

ii) Idgham tanpa dengung (bilangunnah) :

- Dibaca tanpa dengung langsung.

- Hurufnya terdiri daripada :

- Contoh :

Ehe.. Selamat memperelok bacaan Al-Quran ;)

Akhbar hari ini : Ulama dan wartawan. Apakah keperluannya?

Muthiah : Letak dan serah pada penghitungan-NYA.
2 Responses
  1. Anonymous Says:

    saya tak mengerti bahasanya apa ini bahasa melayu/Malaysia
    saya berasal dari Indonesia


  2. Salam.

    Afwan, ya. Ini Bahasa Melayu. Tidak faham yang mana satu? Sebenarnya, saya tidaklah pakar tetapi kalau boleh kita kongsi bersama, bolehlah.. insya-ALLAH.