Sayidatina Aishah binti Abi Bakar R.H


Assalammualaikum. Ehe... Seperti yang dijanjikan, hari ini Muthiah akan berkongsi informasi tentang isteri Nabi SAW yang ketiga iaitu Sayidatina Aishah binti Abi Bakar R.H.

Aishah, berbangsa Arab telah dilahirkan pada tahun ke-9 sebelum Hijrah di Mekah. Bapanya merupakan sahabat akrab Nabi iaitu Abu Bakar as-Siddiq R.A. Ibunya pula bernama Zainab (Ummu Ruman) binti Amir bin Uwaimir.

Aishah yang merupakan satu-satunya isteri Nabi yang belum pernah bernikah sebelumnya telah berkahwin dengan Rasulullah pada bulan Syawal, tahun kesebelas kenabian (tahun kedua sebelum Hijrah) di Mekah. Mahar yang diterimanya adalah sebanyak 500 dirham dan tempoh perkahwinan Aishah dengan Nabi menjangkau usia 13 tahun. Sebab perkahwinan ini adalah demi merapatkan hubungan baik Nabi dengan Sayidina Abu Bakar as-Siddiq.

Aishah dan Nabi tidak dikurniakan anak sepanjang perkahwinan namun hidup mereka aman dan bahagia. Keistimewaannya??? Banyak... antaranya ialah Aisyah merupakan wanita yang paling alim dalam pengetahuan agama. Bukan itu sahaja bahkan wahyu juga pernah diturunkan khusus untuk membersihkannya daripada fitnah peristiwa Hadith al-Ifki.

Anak Khalifah Islam yang pertama ini telah kembali ke rahmatullah pada tahun ke-58 hijrah di Madinah.

Nabi SAW pernah bersabda, "Kelebihan Aishah berbanding wanita lainnya umpama kelebiha kuih (sup) dengan makanan lain."

Ehe... Salam mengejar kemanfaatan malam-malam Ramadhan terakhir ;) Hmmm... tertinggal tajuk sebelumnya. Jangan bimbang. Jom!

Gelak-gelak juga tetapi fikir-fikirkanlah ~ Hari raya? Jom bermaaf-maafan tetapi....

Entahlah... Di sebalik iklan raya TV3...Apa hendak jadi?

Akhbar hari ini : KDN campur tangan...

Muthiah : Serah segalanya pada penghitungan ALLAH. DIA lebih tahu apa-apa yang terbaik untuk setiap hamba-NYA.
Labels: | edit post
0 Responses