Kesedihan pada pagi Syawal


Assalammualaikum. Apa khabar, semua? Sudah mula puasa enam? Muthiah... belum lagi. Insya-ALLAH, akan berusaha melaksanakannya juga sebelum Syawal berakhir. Sahabat-sahabat yang Muthiah kasihi bagaimana? Ayuh... Sukar... tetapi cubalah setakat yang kita mampu...

Hmmm... Isu apa ya yang boleh Muthiah kongsikan hari ini. Hehe... Mode rayalah katakan. Hendak menulis tetapi otak tiba-tiba jadi tepu.

Kalau semalam Muthiah berkongsi tentang 'Ingat 5 perkara...' insya-ALLAH, hari ini Muthiah ingin berkongsi ayat yang mungkin boleh memotivasi diri kita untuk bangkit daripada kepiluan dan kesedihan hati. Bukankah hari ini hari raya??? Masakan berhati walang??? Hmmm... Manalah tahu. Daripada berbilion manusia, ada seorang yang sedang menangis sendiri. Dan seorang itu adalah diri kita!

Hmmm...

Kenapakah kita berasa sedih?

Apakah yang sedang menggamit fikiran dan perasaan kita??

Adakah kenangan pahit menerjah membuatkan hati kita tidak tenteram?

Sabarlah. Sabarlah, wahai teman. Kita tidak sendiri. Kita punya ALLAH yang maha melihat, mendengar dan mengetahui. Percayalah. ALLAH jua maha adil dalam penghitungan-NYA. Serahkan segalanya pada ALLAH.

Orang mengeji kita...
Orang menghina kita...
Orang bersangka buruk tentang kita...
Orang berfikir bukan-bukan tentang kita...
Orang hanya memandang kelemahan dan keburukan kita...

Ehe... Semua ini adalah tanggapan kita sahaja sebenarnya ;)

Kalau benar?

Seperti apa yang Muthiah katakan, serahkan segalanya pada penghitungan ALLAH. ALLAH maha adil, sayang ;)

Firman ALLAH;

Yunus : 65 - Janganlah kamu sedih oleh perkataan mereka. Sesungguhnya kekuasaan itu seluruhnya adalah kepunyaan ALLAH. DIA-lah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

Fusilat : 30 - Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan, "Tuhan kami ialah ALLAH", kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka, maka malaikat akan turun kepada mereka dengan mengatakan, "Janganlah kamu takut dan janganlah merasa sedih; dan gembirakanlah mereka dengan jannah yang telah dijanjikan ALLAH kepadamu."

Ayuh... ceria pada hari raya... bisa menggembirakan diri serta mata yang memandang ;)

Raya... jom buat... ayuh tinggal!!

Muthiah : Ehe... Genap...
Labels: | edit post
0 Responses