Hmmm... Perhatikan wanita di sekelilingmu...



Assalammualaikum. Macam mana dengan sambutan hari raya? Ada baik? Pilihlah untuk bergembira pada hari ini.

Kalau sedih...
Huhu.. simpan sahaja dalam hati.
Bolehkah? Tetap terpancar pada wajah, sih. Wajah jarang sekali dapat menipu.
Sabar... Kita tidak seorang. ALLAH ada dan dekat dengan diri kita sebenarnya ;)
Sakit!!!
Kenapa pula?
Entahlah... sukar untuk diungkap dengan kata-kata.

Haha... Macam skrip sahaja. Hmmm... sedang asyik bergembira... ayuh kita tengok di sekeliling kita.

Di manakah anak dara kita?
Di manakah adik perempuan kita?
Di manakah kakak kita?
Di manakah ibu saudara kita?
Di manakah sepupu perempuan kita?
Di manakah anak jiran/ kawan perempuan kita?

Adakah mereka berhari raya bersama kita atau sedang bersama teman-teman? Kalaulah bersama sang teman...

Siapa pula teman mereka?
Pukul berapa mereka keluar dan pukul berapa mereka akan kembali ke rumah?

SELAMATKAH MEREKA?

Hmmm...

Bukan apa... bukankah pencegahan itu lebih baik daripada mengubati. Takut... sebelum sempat dirawat... dia sudah kembali. Kembali??? Hmmm...

Berita :

KEPALA BATAS : “Orang yang buang bayi ini bukan manusia, tapi binatang,” kata Norhaidah Abu Ahmad, 42, yang menemui bayi lelaki bersama anaknya di tepi tong sampah dekat Sungai Korok, di sini, semalam. METRO - 8 September 2010.

IPOH : Seorang pekerja Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) terkejut apabila menemui mayat bayi yang baru dilahirkan di dalam tong sampah ketika pekerja terbabit sedang mengutip sampah di kawasan rumah pangsa, Jalan Asby di sini hari ini. METRO - 30 Disember 2009.

SHAH ALAM, 29 Ogos : Masih ada pihak yang tergamak membuang bayi yang masih hidup. Kali ini, bayi lelaki dipercayai baru dilahirkan dan ditemui dalam sebuah beg kertas serta digantung pada sebatang tiang papan tanda kira-kira pukul 5.30 petang ini. UTUSAN MALAYSIA - 30 Ogos 2010.

MELAKA, 18 Ogos : Mayat seorang bayi lelaki ditemui dalam tong sampah di Hospital Melaka di sini, hari ini. UTUSAN MALAYSIA - 19 Ogos 2010.

KUALA TERENGGANU, 18 Ogos : Seorang bayi lelaki yang masih bertali pusat ditinggalkan di depan pintu pagar rumah seorang anggota polis di Kampung Batin, di sini malam tadi. UTUSAN MALAYSIA - 18 Ogos 2010.

BUKIT MERTAJAM, 17 Ogos : Kempen-kempen kesedaran sudah dilakukan. Banyak pihak malah kerajaan mengumumkan akan bertindak lebih tegas terhadap pesalah buang bayi tetapi ia belum cukup untuk menghentikan perbuatan tidak bertanggungjawab itu.

Terbaru, seorang bayi perempuan yang masih hidup dipercayai baru dilahirkan beberapa hari lalu ditinggalkan di atas meja di hadapan sebuah rumah di Bukit Minyak di sini pada Ahad lalu. UTUSAN MALAYSIA - 17 Ogos 2010.

PETALING JAYA, 15 Ogos : Meskipun kerajaan telah mengumumkan akan bertindak tegas terhadap pesalah kes buang bayi, ia masih gagal memberi kesedaran malah perbuatan itu berlaku lagi.

Kali ini, mayat seorang bayi perempuan ditemui dalam sebuah beg sandang yang tersangkut di tebing Sungai Tambun, Kota Damansara di sini hari ini.UTUSAN MALAYSIA - 16 Ogos 2010.

Huhu... banyak bangat, bukan? Jadi, bagaimana? Adakah kita sudah kembali prihatin? Peka dan prihatin terhadap manusia yang kita kata kita sayang tetapi hakikatnya TIDAK!!!

Tepuk dada, tanya iman. Selamat hari raya ;)

Sayangi diri... Pelihara diri... Usah dekati...

Kenal... jatuh cinta...

Muthiah : Sayang semua yang menyayangi. Tidak ambil peduli mereka yang membuatkan air mata mengalir. Bolehkah? Tidak boleh... Sayangilah semua orang. Mampukah? Tepuk dada, tanya iman ;)
0 Responses