Keras hati lagi? Bawalah...


Assalammualaikum, semua. Apa khabar? Muthiah... Alhamdulillah. Pagi tadi bersahur dengan air kosong. Bukan apa, gas habis malamnya. Insya-ALLAH, petang nanti beli baru.

Sudah mula berpuasa enam? Ehe... Bagi yang masih belum bermula, Insya-ALLAH ada masa lagi. Ayuh kita rebut peluang yang diberi ALLAH untuk mendekatkan diri kepada-NYA. Muthiah juga... selalu berdoa kepada TUHAN agar ALLAH memilih Muthiah untuk menjadi salah seorang yang mendapat tempat untuk ini (puasa enam). Iyalah... kita hanya merancang. Sebaik-baik perancang adalah ALLAH yang Esa.

Hmmm... apa yang hendak dikongsi ya? Sebenarnya, kesihatan Muthiah tidak cukup baik sekarang ini. Mungkin musim orang sakit. Balik sahaja dari kampung, terus demam. Jadi, hendak menulis pun terasa berat rasanya. Maklumlah, perlu memerah otak. Jadi, Muthiah bercerita apa-apa yang mampu, ya? ;)

Baru-baru ini, Muthiah terbaca berita di akhbar online Kosmo tentang Bumi yang huru-hara dek matahari. Namun, bukan ini yang membuatkan Muthiah berfikir dan terus berfikir. Ada perkara lain yang terus bermain di dalam benak Muthiah.

Satu hari, Muthiah pasti mati. Muthiah akan meninggalkan segala apa yang Muthiah miliki. Harta (tidak ada pun)... juga orang-orang yang Muthiah sayang. Muthiah akan dikapankan. Akan disemadikan di dalam kubur. Duduk seorang diri ditemani cacing... ulat... Kemudian, malaikat datang menghampiri lalu menjalankan tugasan mereka menyoal dan bertanya...

Hmmm... Macam mana, ya? Masih banyak yang belum setel. Bersediakah Muthiah? Tidak! Muthiah belum bersedia. Jadi??? Hanya mengharap rahmat TUHAN.


Sementara masih bernyawa ini, ada lagikah ruang bagi Muthiah untuk :

1- Berasa benci dan marah pada orang yang menyakiti? ~ Muthiah pernah terbaca status pada wall facebook iLuvIslam.com fan. Soal kemaafan. Antara respons yang diterima... 'Maaf boleh, lupa sukar.'

Permasalahannya, mana ada orang yang tidak pernah berbuat silap...
Permasalahan lainnya, sukar pula untuk berlapang dada apabila hati diguris BERKALI-KALI.

2- Berasa kecewa dengan tanggapan dan anggapan yang menghinggapi? ~ Entahlah... bukan kita yang memegang hati-hati manusia. Sebab itu kita tidak bisa menduga apa yang tersirat dalam jiwa mereka. Entah positif, entahkan negatif. Bukan apa susah-susah? Tidak payah pening kepala berfikir tentang tanggapan tersebut. Tidak memanfaatkan siapa-siapa. Apa yang boleh dibuat...

Serah semuanya pada perhitungan ALLAH yang MAHA TELITI... lagi MAHA ADIL, SAKSAMA dan TELUS.

Diri kita sendiri, peliharalah daripada sikap suka bersangka-sangka... mengumpat... mencela dan mengkeji. Insya-ALLAH, bilamana kita menjaga diri kita daripada sikap buruk ini... percayalah. ALLAH akan memelihara diri kita. Jika masih ada yang tetap tidak berpuas hati dan mengata, ehe... anggap sahaja satu bonus atau pahala percuma buat diri kita.

3- Berasa tidak cukup dengan apa yang telah dimiliki? ~ Alhamdulillah. Bab kecukupan, rasanya Muthiah sudah berasa cukup dengan apa yang ada. Muthiah berbahagia hidup bersama suami dan keluarga tercinta. Namun, tidak bermakna Muthiah sudah berhenti berusaha. Usaha tetap usaha. Hasilnya, Muthiah serah pada perencanaan TUHAN. Tidak perlu berkeluh-kesah dan berasa kecewa (meskipun kadang-kadang punya keinginan . ALLAH lebih tahu.

Dan... banyak lagi...

Persoalannya...

Mahukah Muthiah membawa perasaan marah... benci... kecewa dan sakit hati bersama-sama jasad Muthiah yang sudah tidak bernyawa?

Adakah ini yang ingin Muthiah persembahkan kepada ALLAH nanti? Sudahlah amal dan kebaikan tidak sebanyak mana. Kendong sekali benda yang entah apa-apa entah ini.


Jadi, bagaimana???

Berlapang dadalah atas sesuatu, wahai hati... SUKAR!!! PAYAH!!!

Lantas, bawalah rasa benci dan marah itu ke hadapan TUHAN-mu... MALU....

Justeru, maafkanlah... bersenang hati... redha bukan setakat yang terucap pada bibir. Huhuhu...

Hmmmm... Insya-ALLAH...

Teman-teman yang Muthiah kasihi fillah... Pernah alami keadaan ini? Jadi, apakah pilihan kita???

Kuliah pagi : Bangkit di Padang Mahsyar. Bersediakah kita?

Akhbar hari ini : Felda oh felda... Peneroka menang lagi ;)

Muthiah : Apabila hidup ini sentiasa mengharapkan TUHAN, insya-ALLAH kita akan bahagia. Itu pasti.
Labels: | edit post
0 Responses