Usah beri ruang


Assalammualaikum dan salam sejahtera. Muthiah teringat pesanan seorang kakak. Katanya pada Muthiah satu ketika dahulu, “Usah sekali-kali membuka ruang…” Buka ruang yang macam mana? Dengan kata lain, usah memulakan… Memulakan yang macam mana? Elakkan maksiat hati yang tidak dapat dilihat oleh pancaindera.
Nah! Firman Allah dalam surah Al-Isra’ ayat 32 yang bermaksud, “Janganlah kamu mendekati zina..”

Keliru? Hehe… begini kisahnya. Isunya… entah terkait atau tidak, Muthiah tidak pasti…
Muthiah berbincang dengan suami. Bagaimana mahu mengelakkan diri daripada diganggu (ada sahabat Muthiah yang sering diganggu, melalui sistem pesanan ringkas contohnya) sampai stres jadinya. Maklumlah, si gadis masih bujang, comel…

Dengan tegas suami Muthiah berkata, “Jangan layan!!! Jangan balas sms!”
Hmmm… Muthiah berfikir-fikir sendiri. Persoalan JANGAN - 1;LAYAN dan 2;BALAS. Hmmm… kemudian, Muthiah berkata spontan, “Hmmm… ada benarnya. Bilamana kita tidak memberi respon, lama-kelamaan bosanlah orang yang mengacau..”
Yang dikatakan LAMA, selama mana? Mungkin mengambil masa sehari… seminggu… sebulan… setahun atau bertahun-tahun. Yang penting, kita teguh dengan pendirian. Berharap dan bergantung kepada Allah agar diberi kekuatan…
Tiba-tiba… Muthiah menyambung, “Masa zaman muda-muda dahulu, pengalaman mengajar ; bilamana kita tidak melayan… lama-lama orang bosan… akhirnya, ia akan diam sendiri…” diam sejenak.

“Dahulu… ada ‘insan’ yang tidak dikehendaki mesej… bila lama tidak membalas sistem pesanan ringkas (sms) dia, akhirnya diam. Tidak kacau lagi…” tambah Muthiah.
“Sebab itulah selalu ada nombor telefon baru…asyik tukar sahaja”
Suami pun tergelak…. kahkahkah. Isunya, bukan tidak balas tetapi tukar terus ;)
Labels: | edit post
0 Responses