Dakwah dengan… (ii)

Salam. Hari ini, Muthiah masuk lewat ke ‘pejabat’. Ada urusan di luar. Alhamdulillah, selesai jam 9.00 dan Muthiah meneruskan P-FC sampai jam 12.00. Jam 12.00, masak untuk suami, al-maklumlah hari ini tidak sempat menyediakan bekal. Hendak keluar awal…

Baru-baru ini, sewaktu di ‘tinggal’kan sebentar oleh suami di klinik, Muthiah sempat membaca sebuah novel remaja yang bertajuk ‘Dylela’ tulisan Hizairi Othman, terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka.

Untuk kupasan minggu ini, Muthiah ingin memetik dialog dalam novel tersebut;

“Mas Karno ada di sini. Begitu juga dengan daddy awak. Tidakkah awak sedar akan sesuatu? Mereka sebenarnya MENGAMBIL BERAT terhadap awak,” berkata Megat (watak utama dalam novel ini).

Berkata Dylela, “Tidak!”

“Mereka sebenarnya MENYAYANGI awak,” kata Megat lagi.

“Tidak! Tidak! Dusta belaka,” balas Dylela.

“Awak masih punya orang yang MENYAYANGI awak dan awak sama sekali TIDAK SENDIRIAN,” tambah Megat lagi.

*** Dialog ini ditulis mengikut kefahaman pembacaan Muthiah ***

Novel ini berkisar seorang anak remaja yang tanduskan KASIH SAYANG. Ia punya harta tetapi ketandusan CINTA daripada orang di sekelilingnya. Daddy Dylela terlalu sibuk dengan perniagaan manakala mummynya telah meninggal dunia. Kawan-kawan Dylela punya hanya mahu MENGAMBIL KESEMPATAN ke atasnya, maklumlah anak orang berada.

Mas Karnolah (tukang kebun merangkap pemandu peribadi keluarga Tuan Zakaria (bapa Dylela)) yang agak PRIHATIN terhadap gadis malang ini. Kemuncak kisah anak gadis ini ialah bilamana ia bertindak berdiri di atas buaian pusing (seolah-olah hendak membunuh diri). Namun hakikatnya, Dylela sebenarnya mahukan PERHATIAN daripada orang di sekelilingnya kerana ia berasa begitu SEPI…

Persoalan yang ingin Muthiah bangkitkan ialah…

Betul! Persoalan SAYANG dan PRIHATIN / AMBIL BERAT… dengan kata lain, berdakwahlah dengan KASIH SAYANG dan CINTA (Tetapi perlu kena pada tempatnya. Kalau tidak, zalim namanya) kerana setiap insan itu membutuhkan KASIH SAYANG. Biarlah ia merasai kemanisan cinta dan iman itu dengan CINTA yang sebenarnya begitu dekat dengannya… yakni cinta ILAHI.

…. Setiap manusia itu ingin rasa dikasihi dan disayangi. Maka, sedarkan mereka yang ‘terlupa’ itu dengan kasih sayang Ilah yang sama sekali tidak pernah mengabaikannya…

*****
Fail (2)

Satu ketika dahulu, Muthiah ada seorang kawan yang nampak liar, ganas, nakal dan banyak lagi (segala benda yang tidak baik, serahkan sahaja kepadanya). Namanya MatR dari Felda Belara.

Macam mana Muthiah boleh berkawan dengannya? Haha… dia panggil Muthiah, “Lembu, kerbau, bodoh…” dan Muthiah rasa sangat tercabar. “Kurang cili boh punya budak,” hehe… Jadi, Muthiah mengadu kepada seorang senior yang agak rapat dengan Muthiah.


Hendak dijadikan cerita, senior ini pula memaklumkan hal tersebut kepada abangnya yang merupakan ‘kepala samseng’ di sekolah Muthiah, Br… Hahaaa… tidak mahu bercerita lanjut tetapi apa yang boleh Muthiah katakan, pertelingkahan itu akhirnya mencetus PERSAHABATAN antara kami.

Satu hari, MatR bersama rakan-rakannya telah ditahan polis (atas sebab membelasah seorang pengawas sekolah). Muthiah kenal pengawas itu dan Muthiah pun sebenarnya tidak menyukainya, ‘Poyo dan berlagak…’ Sambung cerita tadi… MatR kemudiannya dimasukkan ke dalam lokap. Tempoh penahanan, Muthiah tidak pasti. Mungkin seminggu atau kurang dari itu.

Setelah MatR dibebaskan, ia pun menghubungi Muthiah. Jom, ikuti dialog Muthiah;

MatR : Kenapa Za tidak datang melawat?
Muthiah : Hmmmm… .
MatR : Za malu kawan dengan aku?
Muthiah : Tidak adalah. Kawan tetap kawan. (Muthiah kemudiannya memberikan alasan yang munasabah).
MatR : Aku hendak berhenti sekolah.
Muthiah : Kenapa?
MatR : Aku masuk lokap, TIDAK ADA PUN YANG CAKNA. Emak ayah aku pun tidak mahu jamin.
Muthiah : Jadi, siapa yang jamin kau?
MatR : Nenek aku.
Muthiah : Hmmm…
MatR : Buat apa aku belajar. Aku kan budak jahat… lagipun, semua orang TIDAK SUKA/ SAYANG aku.
Muthiah : Ish… mana ada. Nenek kau sayang kau. Kawan-kawan kita sayang kau.
….
….

Lebih kurang begitulah perbualan kami tetapi banyak yang Muthiah ubah. Bahasa yang digunakan di sini lebih lembut (huhu… dahulu, kasar bangat…).

Justeru, apakah moral di sebalik dialog di atas? Renung-renungkan wahai teman…

Secara peribadi, sebelum Muthiah kenal dengan Islam (cara hidup Islam dan lain-lain), Muthiah merasakan bahawa kawan-kawan Muthiah inilah kawan-kawan yang terbaik buat Muthiah.



1- Memiliki semangat setia kawan yang tinggi dan pasti! Muthiah sayangkan teman-teman Muthiah.

2- Jujur dalam persahabatan. Walau siapa pun dia, walau apa orang kata tentang dia, dia tetap kawan Muthiah.

3- Gaduh tetapi tidak lama… mungkin sebab apa-apa, terus fire… dush dush dush. Kalau Muthiah, beri sepakan penalti terus ;)

4- Sanggup berkorban demi kawan… kong kong kong. Beri kawan meniru semasa peperiksaan contohnya – ditujukan khas buat Pajeng dan Sani Pudin (kini baru Muthiah tahu, ‘Matlamat tidak menghalalkan cara).

Namun sayang… kesedaran tentang UKHWAH FILLAH belum lahir waktu itu.

Baiklah, berbalik kepada topik asal. Punca mereka menjadi begitu (kurang baik mungkin):

1- PERSEKITARAN yang tidak elok – dikelilingi oleh teman-teman yang tidak baik (mencuri, bergaduh, merokok dan lain-lain). Namun, teman-teman sebegitulah yang mahu menjadikan mereka kawan. Yang baik-baik, rasa lebih selesa untuk berkawan dengan mereka yang sama tahap dengan mereka (yang baik-baik juga).

Jadi, para pendakwah, jom muhasabah balik. Sejauh mana kita MEMILIH mad’u kita? Hanya mereka yang berpotensi untuk menjadi pendakwah atau siapa-siapa sahaja?

Firman Allah dalam surah An-Nahl ayat 125 yang bermaksud, “Serulah (manusia) kepada jalan Tuhan-mu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.”

2- Masalah KELUARGA – ibu bapa yang bercerai-berai, keluarga yang porak-peranda. Selalu sahaja ada pertelingkahan di rumah menyebabkan si anak tidak betah berada di rumahnya sendiri. Apabila ia keluar, bertemu pula dengan orang yang tidak sepatutnya. Akhirnya…

Selain itu, dari apa yang Muthiah baca… banyak hal sebenarnya bermula / berpunca dari rumah (Tetapi ada juga kes-kes terpencil : Rumahnya aman bahagia tetapi tatkala berjauhan daripada keluarga, tanduknya akan keluar. Mungkin disebabkan konflik dalam diri atau lain-lain alasan).

3- Masalah KEWANGAN – keinginan melebihi kemampuan. Hendak beli beg berjenama Polo tetapi fulusnya tidak cukup. Selain itu, berkawan pula dengan si perokok contohnya. Jadi, ia ingin merokok sama (kalau tidak, tidak boleh masuk kumpulan) tetapi tidak punya wang. Akibatnya, mencuri, memeras ugut dan banyak lagi.

Firman Allah dalam surah Al-A’araf ayat 202 yang bermaksud, “Dan teman-teman mereka (orang-orang kafir dan fasik) membantu syaitan-syaitan dalam menyesatkan dan mereka tidak henti-hentinya (menyesatkan).”

4- MEDIA massa – banyak juga pengaruh media massa yang tidak elok (televisyen, radio, internet). Di kaca televisyen, dipaparkan tentang adegan-adegan ganas / negatif . Secara tidak langsung, sedikit sebanyak mempengaruhi anak-anak muda yang menontonnya. Internet apatah lagi. Banyak sekali bahan-bahan yang tidak bertapis di dalamnya.

5- Paling utama … ceteknya TARBIYAH / pendidikan agama dalam diri – Insya-Allah, bilamana kita berpegang teguh dengan ajaran agama, perkara-perkara negatif akan dapat kita hindari. Jika terlanjur melakukannya, insya-Allah teman-teman yang beriman itu boleh mengingatkan kita. Di sinilah pentingnya orang yang faham tentang Islam dan mahu menyebarluaskan Islam. Mereka diperlukan untuk saling mengingatkan.

Jadi…. Apa yang boleh kita lakukan?

Huhuhu… SAMPAIKANLAH WALAU SEAYAT…

1- Ajaklah manusia lainnya kepada kebaikan. Walau siapapun dia, ia berhak menerima seruan/ ajakan kita (orang yang tahu) kepada Allah. Terima atau tidak belakang kira tetapi sampaikanlah…

2- Tunjukkan contoh yang terbaik (terutama dalam keluarga). Semak kembali… bagaimanakah keadaan keluarga kita? Adakah keluarga kita mengamalkan cara hidup Islam? Jika ya, Alhamdulillah… syukur ke hadrat Ilahi. Jika tidak, janganlah bersedih hati. Berdakwahlah kepada mereka melalui teladan yang paling baik :) Kemudian, serahkan segalanya kepada Allah.

Firman Allah dalam surah An-Nahl ayat 82 yang bermaksud, “Jika mereka tetap berpaling, maka sesungguhnya kewajiban yang dibebankan atasmu (Muhammad) hanyalah menyampaikan (amanat Allah) dengan terang.”

Alamak, Muthiah kena berhenti menulis dahulu. Sekejap lagi, suami akan balik dari tempat kerja. Mahu buat kuih dan minum petang… Baiklah, fikir-fikirkan ya. Insya-Allah, kelapangan… Muthiah ingin berkongsi tentang ‘Dakwah fardhiah’ yang pernah diperkata oleh Syeikh Mustafar Masyhor.

Muthiah : Sampaikan walau seayat…
Labels: | edit post
0 Responses