Mutabaah ibadah

Assalammualaikum dan salam sejahtera. Hmmm… lepas Asar nanti, ada majlis ilmu. Muthiah sedang tunggu kebenaran daripada zauj untuk keluar. Ada makcik akan ambil Muthiah, insya-Allah.

Hendak menyiapkan P-FC, macam tergesa-gesa. Jadi, baik Muthiah buat blog. Sekurang-kurangnya, dapat juga Muthiah sampaikan walau hanya satu ayat. Satu ketika dahulu, teman-teman yang sering berbual-bicara dengan Muthiah adalah dari kalangan mereka yang punya mata… telinga dan mulut. Tetapi kini, selain zauj… laptop adalah teman Muthiah yang paling akrab. Alhamdulillah. Sambil-sambil menaip, boleh dengar Misyari Alafasi berbicara tetapi… tidak faham pula terjemahan ayatnya. Hehe…




Apa macam ibadah kita hari ini? Ada baik? Jom semak :-

1- Solat – adakah di awal waktu? Khusyuk atau tidak? Berjemaah atau tidak? Firman Allah dalam surah Al-Ahzab ayat 35 yang bermaksud, “Sesungguhnya laki-laki dan perempuan yang Muslim, laki-laki dan perempuan yang Mukmin, laki-laki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, laki-laki dan perempuan yang benar, laki-laki dan perempuan yang sabar, laki-laki dan perempuan yang KHUSYUK, laki-laki dan perempuan yang bersedekah, laki-laki dan perempuan yang berpuasa, laki-laki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, laki-laki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka AMPUNAN dan PAHALA yang besar.”

2- Puasa Isnin Khamis – masih amalkan? Muthiah kira, sewaktu masih belajar… banyak teman-teman yang berpuasa sunat. Kemudian, iftar sama-sama. Makan kurma… solat Maghrib berjemaah… makan dalam dulang. Hehe… bila ya Muthiah hendak beli dulang. Dari dulu zauj sudah cadangkan. Satu lagi, Muthiah pernah terbaca di dalam buku ‘Tarbiyah Ruhiyah’ : Puasa yang paling afdhal ialah puasa Nabi Daud…

3- Tahajjud atau bangun malam – minggu ini, berapa kali kita berjaga malam? Sedarkah kita… kadang-kadang kita terjaga pada waktu malam untuk ke tandas… minum air, membuat susu anak (bagi yang sudah punya anak) dan banyak lagi tetapi sejauh mana kita manfaatkan peluang yang Allah berikan itu untuk bertemu dengan Tuhan pada malam hari?

Saat orang lain sedang lena diulit mimpi… kita pula sedang merintih dan merayu kepada Tuhan. Tidakkah kita berasa ‘istimewa’ di sisi Allah kerana telah dipilih-Nya untuk bertemu dengan-Nya secara esklusif?

Kita ini tidak kuat sebenarnya dan kita perlu mencari kekuatan. Dari mana datangnya kekuatan? Ya! Ia kita peroleh daripada interaksi dengan Allah. Banyak cara dan waktu… (saat di dalam LRT contohnya, usah bazirkan masa kita. Berzikirlah kepada Allah – interaksi juga namanya itu).

Firman Allah dalam surah Al-Muzammil ayat 1 – 8 yang bermaksud, “Hai orang yang berselimut (Muhammad), bangunlah (untuk sembahyang) pada malam hari, kecuali sedikit (daripadanya); iaitu seperdua daripadanya atau kurangilah dari seperdua itu sedikit; atau lebih daripada seperdua itu. Dan bacalah Al Quran itu dengan perlahan-lahan. Sesungguhnya Kami akan menurunkan kepadamu perkataan yang berat. Sesungguhnya bangun pada waktu malam adalah lebih tepat (untuk khusyuk) dan bacaan di waktu itu lebih berkesan. Sesungguhnya kamu pada siang hari mempunyai urusan yang panjang (banyak). Sebutlah nama Tuhanmu, dan beribadatlah kepada-Nya dengan penuh ketekunan..”

4- Solat sunat lainnya ; dhuha, rawatib, taubat, hajat, istikharah dan banyak lagi – Hmmm… atau kita hanya solat taubat tatkala merasakan diri melakukan dosa? Solat hajat saat hendak menghadapi peperiksaan? Solat istikharah ketika hendak menentukan jodoh pilihan? Tepuk dada, tanya iman.

5- Tadarus Al-Quran – satu hari, berapa muka surat kita membaca ayat-ayat Allah? Atau kita hanya membaca surat khabar… majalah… novel atau komik (Hehe.. dush dush… terasa).

Secara tidak langsung, dengan membaca Al-Quran kita dapat menyucikan hati. Lagi baik kalau kita bacakan secara berjemaah bersama orang yang dekat dengan kita. Contohnya, suami atau isteri kita. Curilah sedikit masa (selepas Maghrib contohnya), untuk bertadarus bersama-sama. Bukan sahaja kita boleh menyemak bacaan bersama tetapi dapat juga merapatkan hati. Bertambah baik lagi jika kita membaca tafsir Al-Quran.

Firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 2 yang bermaksud, “Kitab (Al-Quran) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertaqwa…”



6- Zikir – semasa dalam perjalanan ke tempat kerja, apa yang kita lakukan? Atau… semasa masak nasi di dapur… apa yang kita buat. Bilamana kita menyediakan makan malam untuk suami, insya-Allah dapat pahala. Kemudian, kita tambah dengan zikir kepada Allah. Sudahlah dapat menenangkan jiwa… dapat mendekatkan diri kepada Tuhan dan dapat pahala :)

Firman Allah dalam surah Ar-Ra’d ayat 28 yang bermaksud, “Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram.”

7- Baca buku atau bahan-bahan ilmiah – ‘Jika kamu inginkan dunia, dengan ilmu. Jika kamu inginkan akhirat, dengan ilmu. Jika kamu inginkan dunia dan akhirat, dengan ilmu.’ Jadi, sentiasalah menuntut ilmu. Tetapi awas, jangan tersalah tuntut. Sebab itu pentingnya guru agar ilmu yang kita pelajari tidak terpesong daripada yang sebenarnya. Jom semak, dalam sebulan… berapa buah buku kita khatam. (Huhu… Muthiah khatam komik Detektif Conan setiap hari).

8- Menghadiri majlis ilmu…

9- Merapatkan ukhwah…

10- Infaq atau bersedekah – Bagaimana ingin mulakan? Sewaktu pergi solat Jumaat di masjid, infaq atau bersedekahlah walau hanya seringgit dua. Kalau rasa berat… tutup mata… beri (sedekah) dan teruslah beredar dari situ. Lupakan terus infaq yang telah kita beri.

Firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 271 yang bermaksud, “Jika kamu menampakkan sedekahmua, maka itu adalah baik sekali. Dan jika kamu menyembunyikannya dan kamu berikan kepada orang-orang fakir, maka menyembunyikan itu lebih baik bagimu. Dan Allah akan menghapuskan daripada kamu sebahagian kesalahan-kesalahanmu; dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.”

Baiklah… masa begitu mencemburui Muthiah. Sebentar lagi, hendak keluar. Selamat bermuhasabah. Sepertimana kata Saydina Umar Al-Khattab, “Hisablah dirimu sebelum kamu dihisab Tuhanmu…”
Labels: | edit post
0 Responses