Ada apa dalam rumah?



Salam. Hehe… bukan ‘Ada apa dengan cinta (AADC)’ ya. Sebenarnya, Muthiah adalah ‘orang baru’ dalam dunia rumah & tangga. Justeru, apa-apa yang Muthiah coretkan, boleh jadi Muthiah peroleh dari apa yang Muthiah lihat… baca… juga…. Selamat maju jaya :)

Jom buat semakan, apa yang ada di dalam rumah kita???

1- Penyapu – penting bangat! Agar rumah dapat disapu sebaiknya. Tidak kotor sih…

2- Mop lantai – pun penting untuk membuang habuk-habuk di dalam rumah. Sebaiknya, moplah lantai rumah sentiasa. Kalau tidak boleh seminggu sekali, buat sebulan sekali pun tidak apa. Sekurang-kurangnya, tidak kesat lantai rumah kita. Hehe… kalau tidak ada mop lantai… boleh jadi Oshin dan basuh lantai dengan kain. Alaaaaa, macam dalam cerita Jepun (Muthiah suka tengok cerita Jepun - Attention).

3- Berus sabut – teka… apakah gunanya berus sabut ini? Bukankah sudah ada mesin basuh, jadi berus sabut tidak berguna lagi. Anda silap! Berus sabut amat penting untuk mencuci bilik air kita. Semak kembali… sudah berapa lama agaknya kita tidak membasuh bilik air kita. Jangan sampai naik lumut, sudah…

4- Bakul sampah – hmmmm… kalau tidak ada pun tidak apa. Sampah boleh dibuang terus ke dalam plastik dan diletakkan di tombol pintu. Huhu… Lazimkan diri untuk membuang sesuatu yang tidak dikehendaki di dalam bakul sampah.

5- Sabun basuh/ sabun mandi/ syampu/ sabun basuh pinggan/ pelembut pakaian (Softlan) / pencuci muka / pencuci lantai (Clean Floor)/ pencuci tandas dan lain-lain – semua untuk tujuan pembersihan diri dan rumah. Macam ‘Adam’… bila suami lama tidak me ‘mandi’kannya. Mulalah buat hal. Siapakah Adam???? Misteriiiii…

6- Penyodok sampah – sebenarnya untuk memudahkan kerja setelah menyapu.
Lagi lagi lagi….
Labels: | edit post
0 Responses