Pesan Mami (Buah tangan)

Salam. Salam ceria dan salam hormat… ada ceria hari ini? Alhamdulillah, Muthiah pun ceria. Bukan sebab baru masuk Astro tetapi entahlah… hari ini bersemangat waja untuk ‘bekerja’. P-FC sesi petang pun sudah siap. Walaupun ada banyak bab lagi, Muthiah akan terus berusaha. Tidak sabar rasanya untuk menyudahkan semuanya. Selepas ini, kena finalise lagi dan lagi. Moga-moga perancangan Muthiah untuk siapkan P-FC sebelum September dimakbulkan Allah. Ada projek lain menanti, insya-Allah.

Entah kenapa Muthiah teringatkan mami… siapa mami? Mami adalah ibu angkat Muthiah sewaktu Muthiah dan keluarga tinggal di Petaling Jaya. Mami adalah seorang tukang masak merangkap surirumah sepenuh masa. Anak mami ada tiga orang semuanya, Kak Zara (suami : Abang Eri) , Abang Fendi (isteri : Kak Hilda) dan Abang Razi. Abah pula (suami mami) bekerja sendiri (sebelumnya, abah berkhidmat dalam TUDM).


Hmmm… mami, walaupun bicaranya banyak (banyak cakap) tetapi hatinya baik dan sejak kecil sampai dewasa, Muthiah banyak belajar daripada mami. Iya… sewaktu Muthiah diletakkan di bawah jagaan mami (arwah mama dan papa bekerja), banyak yang Muthiah belajar sebenarnya terutama hal yang berkait dengan rumah dan tangga, hehe.

Seingat Muthiah, seawal pagi… mami akan minta Muthiah vacuum permaidani atau menyapu menggunakan penyapu lidi. Aktiviti ini adalah rutin mami. Disebabkan selalu menolong mami, setiap pagi (kalau tidak ke sekolah [sekolah sesi petang]) secara automatik Muthiah akan buat semua ini walaupun tidak disuruh.

Aisey, Muthiah bukanlah hendak berbicara tentang ini tetapi ia berkongsi tentang pesan mami kepada Muthiah. Pesan ini mami titipkan sewaktu Muthiah masih belajar di universiti. Apa dia? Hehe…

Sebenarnya, setiap bulan… Muthiah akan pulang ke rumah mami. Sama ada ingin makan sedap atau mami telefon untuk membantunya memasak (untuk surau atau ada tempahan makanan). Setiap kali itulah Muthiah akan membawa sesuatu sebagai buah tangan.

Ya! Inilah yang ingin Muthiah kongsikan. Bilamana kita berziarah, jangan lupa untuk bawa buah tangan. Tidaklah menjadi kesalahan kalau datang dengan tangan kosong tetapi alangkah cantiknya kalau kita membawa sesuatu bersama kita. Menggembirakan tuan rumah dan secara tidak langsung dapat meringankan beban mereka.

Waktu Muthiah belajar dahulu, kadang-kadang… duit tidak cukup (hehe… biasiswa dan RM150 yang papa hantar setiap bulan… Muthiah buat apa ya?). Namun, disebabkan sudah diajar mami untuk membawa sesuatu tatkala berziarah (tidak kira rumah saudara, teman atau adik-beradik)… Muthiah akan tetap membawa buah tangan. Pernah sekali, Muthiah hanya membawa seikat pisang yang harganya bawah RM1.00. Ekonomi Muthiah waktu itu tenat bangat!


Petang itu Muthiah dan mami berjalan-jalan ke rumah Makcik Ummi (teman pot pet mami). Berkebetulan, ada tetamu di rumah Makcik Ummi. Muthiah pun tidak nampak di manakah silapnya tetamu itu (mata mami memang cepat menangkap kesalahan orang lain). Balik sahaja dari rumah Makcik Ummi… mami pesan kepada Muthiah dua perkara:

1- Apabila bertamu, tunggu tuan rumah jemput minum dahulu, barulah kita minum. Kalau tidak nampak gopoh katanya.
2- Bilamana kita berziarah, bawalah apa-apa sebagai buah tangan walaupun hanya seikat pisang (kong kong kong… Muthiah terkenangkan pisang yang Muthiah bawa). Mungkin pada kaca orang tua, ia adalah adab berziarah. Muthiah pun tidak pasti tetapi apa sahaja yang baik, kita buat sahaja ;)

Jadi, selepas ini… jadikannya sebagai amalan. Bawalah sesuatu tatkala berziarah. Tidak rugi sebenarnya bahkan mengajar kita untuk tidak lokek, menghindar diri daripada perasaan takut miskin untuk bersedekah atau memberi hadiah kepada orang lain. Selamat mencuba…

Muthiah : Paling gembira tatkala mendapat hadiah daripada suami dan keluarga. Sejak dari kecil sehingga dewasa, mama sentiasa menghadiahi Muthiah sesuatu setiap kali tiba hari ulangtahun kelahiran yang ke… Tahun lepas, Muthiah dapat chocolate… tahun lepas-lepas, dapat beg galas… sudah kahwin, mama beri teddy bear yang lebih besar daripada adik bongsu Muthiah. Huhuhu….
Labels: | edit post
0 Responses