Dengan siapa engkau bermusuhan???

Salam. Pertama sekali, Muthiah ingin mengucapkan jazakallah kepada Pdekar Bayu kerana sudi berkongsi informasi. Ya! Kita mungkin tidak saling mengenali tetapi atas dasar akidah yang satu, kita mungkin punya rasa yang sama… terhadap apa yang berlaku kepada saudara kita di luar sana. Marah… geram… benci… sakit hati dan banyak lagi. Betapa umat Islam diperkotak-katikkan. Betapa dan betapa…
Terlintas di benak fikiran, “Bilakah masanya kemenangan Islam akan muncul…” Astaghfirullah… Muthiah teringat akan kisah Khabab bin Al-Arat.

Berkata ia kepada Rasulullah SAW, “Wahai Rasulullah, Quraisy menyeksa kami. Berdoalah kepada Allah… MOHONLAH BANTUAN dan KEMENANGAN buat kita.”

Balas Muhammad bin Abdullah, “Wahai Khabab, pejuang sebelum kita ditanam hidup-hidup… digergaji… namun semua itu tidak menyebabkan ia berganjak daripada agama dan keyakinannya…”

Berkata Nabi SAW lagi, “Wahai Khabab… Demi Allah, Allah akan MEMENANGKAN AGAMA INI. Tidak ada yang ia ditakuti selain daripada Allah, aman perjalanannya tetapi kamu semua MAHUKAN KEMENANGAN YANG SEGERA.” Dush dush… terasa ungkapan ini terkena pada muka sendiri. Adoi adoi… ‘Ya Allah, ampunilah dosa dan kekhilafan Muthiah…’

Justeru, bersabarlah menanti saat KEMENANGAN itu. Teruskan perjuangan tanpa henti dan jangan sekali-kali berputus asa. Sesungguhnya, kita hanya berdaya untuk BERUSAHA (perlu berusaha bersungguh-sungguh; mengikut kemampuan diri) dan kemenangan itu kelak akan ditentukan (bila masanya) oleh Allah…

Seseorang pernah berkata kepada Muthiah (Muthiah lupa empunya diri tersebut), “ISLAM pasti akan MENANG akhirnya. Bezanya, adakah kita tergolong dalam golongan yang sama-sama memperjuangkan agama Islam. Fikir-fikirkan… ISLAM yang memerlukan kita atau KITA SEBENARNYA YANG MEMERLUKAN ISLAM….” Jadi, berdoalah sentiasa agar kita dipilih Allah untuk menjadi sebahagian daripada mereka yang MEMPERJUANGKAN agama Allah ini.

Berbalik kepada perkara yang ingin Muthiah kongsikan bersama. Ah! Mereka rasa mereka hebat? Mereka boleh berlaku kejam terhadap orang Mukmin / Muslim? Hmmmm… hebat mereka sebenarnya tidak ke mana. Bila-bila masa Allah boleh menyahkan mereka dari muka bumi ini. Bukankah amaran Allah itu jelas? Kalau mereka mati, mereka mati katak namun seorang Mukmin yang mempertahankan dan memperjuangkan agamanya itu… sekiranya ia menemui ajal, IA SYAHID DI JALAN ALLAH. Al-Fatihah buat semua pejuang agama Islam…

Ish… lari tajuk lagi. Hehe… Jom imbas kembali… kisah Abrahah bersama tentera bergajahnya…

…. Abrahah ingin mengambil hati najasyi lalu membina sebuah gereja di Yaman. Gereja tersebut diberi nama Al-Qulais dan Abrahah memerintahkan semua suku kaum Arab untuk mengerjakan ibadah haji di sana.

Hendak dijadikan cerita, datang seorang suku Arab (yang begitu mengagungkan Kaabah) secara senyap-senyap ke gereja itu dan membuang air besar di sana. Selepas itu, ia menyapu najis yang telah dibuang ke dinding Al-Qulais. Apa lagi, marahlah si Abrahah lantas mempersiapkan tenteranya untuk meruntuhkan Kaabah.

Tatkala sampai di Taif, penduduk Taif tidak berani menyekat Abrahah bahkan berlepas tangan daripada mempertahankan Kaabah. Bukan itu sahaja, mereka turut menghantar Zu Rughal sebagai penunjuk jalan ke Kaabah. Namun, Zul Rughal mati di pertengahan jalan dan mayatnya langsung ditanam di situ. ...

Apabila sampai berhampiran Mekah, Abrahah bersama-sama tentera bergajahnya merampas binatang ternakan milik penduduk Mekah. Tidak terkecuali 200 ekor unta milik Abdul Muttalib yang menjadi ketua penduduk Mekah ketika itu.

Berkata Abdul Muttalib, “ Kembalikan binatang ternakanku serta binatang ternakan milik penduduk Mekah.” Terkejut! Masakan Abrahah tidak terkejut. Ia menyangka bahawasanya Abdul Muttalib akan merayu agar ia tidak mengganggu Kaabah tetapi ketua penduduk Mekah ini lebih mengutamakan binatang ternakannya.

“Wahai Abrahah, aku adalah tuan punya unta-unta ini. Oleh itu, bebaskanlah unta-untaku. KAABAH itu ada TUAN PUNYA yang menjaganya. Sekiranya KAABAH itu rumah TUHAN, pasti TUHAN akan menjaganya. KAABAH ada TUHAN yang menjaganya,” kata Abdul Muttalib lagi.

Akhirnya, Abrahah pun memulangkan binatang ternakan yang dirampasnya. Kemudian, Abrahah bersama tentera bergajahnya tanpa lengah bergerak menuju ke Kaabah. Ia mengarahkan tenteranya untuk merobohkan Kaabah tetapi gajahnya tetap tidak mahu bergerak walaupun sudah dipukul. Apabila diarahkan ke arah lain, gajah itu mengikut tetapi sekiranya diarahka ke arah Kaabah, ia tetap diam.

Tiba-tiba, kelihatan di langit awan hitam. Pabila semakin mendekat, rupa-rupanya sekumpulan burung ababil dengan tiga batu kecil bergerak ke arah Abrahah dan tenteranya. Burung-burung tersebut melepaskan batu-batu kecil yang dibawa ke atas tentera Abrahah sehingga daging-daging haiwan itu hancur berguguran. Akhirnya, matilah Abrahah dan tenteranya tanpa kecuali.

Kisah ini ada disebut di dalam Al-Quran surah Al-Fil ayat 1 – 5 yang bermaksud, “Apakah kamu tidak memerhatikan bagaimana Tuhanmu telah bertindak terhadap tentara bergajah? Bukankah Dia telah menjadikan tipu daya mereka (untuk menghancurkan Kaabah) itu sia-sia? Dan Dia mengirimkan kapada mereka burung yang berbondong-bondong, yang melempari mereka dengan batu (berasal) dari tanah yang terbakar, lalu Dia menjadikan mereka seperti daun-daun yang dimakan (ulat).”

…. Jadi? Insya-Allah, ISLAM itu ada TUAN yang menjaganya dan ia PASTI akan menang. Justeru, usah BERPUTUS ASA MEMPERJUANGKANNYA. Usah TAKUT MEMPERTAHANKAN YANG HAK. Usah gentar berhadapan dengan mereka yang zalim… angkuh dan keji kerana satu hari… KEBENARAN itu pasti akan terserlah.

Wassalam.

Muthiah : Khuatir tidak terpilih menjadi orang yang memperjuangkan agamanya… Huhuhu…waaaaaa…
Labels: | edit post
0 Responses