Semut oh semut




1- Semut apa yang berpeluh?
Jawabnya, semut yang baru balik dari jogging. Dush dush…Tipah tertipu…
Hehe… tidak ada soalan sebenarnya. Jadi, Muthiah ambil teka-teki yang pernah diajukan oleh adik Muthiah, si KerasPedal yang baru sahaja dibebaskan daripada tahanan rumah (sebenarnya, komputer di rumah sedang dibaiki). Hehe…


Jawapan Uji minda sebelum ini...Tokoh Dunia Islam :

2- AbdulRahman Auf
- Merupakan seorang saudagar yang berjaya.
- Dipersaudara dengan Sa’ad bin Rabi’ oleh Rasulullah.
- Merupakan orang awal (daripada lapan orang) yang terdahulu masuk Islam.
- Faktor kejayaan dalam perniagaan ; 1- Modal dan barang niaga terdiri daripada sesuatu yang halal dan ia menjauhkan diri daripada sesuatu yang syubhat dan haram; 2- Berkat – keuntungan perniagaan yang diperolehi bukan untuk dirinya sendiri bahkan terdapat bahagian Allah (untuk agama Allah), bagi memperkukuh hubungan kekeluargaan serta menyediakan kelengkapan berperang (juga demi agama Allah).
- Sewaktu Sayidina Umar hendak wafat, beliau telah melantik enam jawatankuasa dari kalangan sahabat Rasulullah dan salah seorang daripada mereka akan dipilih sebagai khalifah yang baru. Maka, terpilihlah AbdulRahman Auf. Berkata ia, “Demi Allah, daripada aku menerima jawatan ini, lebih baik ambil pisau dan letakkan di atas leherku…” Kemudian, ia pun mencadangkan Uthman Al-Affan untuk menyandang jawatan tersebut.
Labels: | edit post
0 Responses