Mencari Naurah (Bab 5 - Samb.)


‘YA, ALLAH. Berilah aku kekuatan...’ rintihku sayu sesudah menunaikan solat sunat taubat. Begitulah rutinku setiap kali merasakan diriku melakukan kesalahan. Aku rasa bersalah pada diri sendiri tetapi tidak dapat kukenal pasti di manakah silapnya? Yang pasti, perasaan bersalah menyelubungi hatiku. Aku memuhasabah diriku. Mengapa aku tidak mampu menjadi setabah mak?

Pantas benar masa berlalu. Esok aku akan kembali ke kampus. Tidak puas rasanya bersama mak. Tempoh tiga hari di kampung halaman kurasakan begitu singkat. Sepanjang tempoh ini jugalah Nasrul tidak pulang ke rumah. Timbul rasa kesal di dalam hati tatkala melihat riak wajah mak yang khuatir terhadap keselamatan Nasrul.

Nasi tidak dijamah menyebabkan aku juga menjadi tidak berselera untuk makan. Sekejap dia menuju ke jendela. Sekejap dia turun ke tanah. Mana tahu kalau-kalau Nasrul menyorok di bawah rumah. Waktu kecil dahulu, Nasrul sering bersembunyi di bawah tangga tatkala dimarahi ayah. Dia akan duduk diam-diam sehingga mak datang mencarinya. Kemudian, anak kecil itu didukung mak dengan penuh kasih sayang. Tidakkah Nasrul ingat?

“Bila Asha nak balik rumah lagi?” tanya mak ketika menghantarku ke jalan utama. Ketiadaan Nasrul menyebabkan aku perlu menaiki bas ke Kota Bharu. Perjalanan dari rumahku ke bandar KB mengambil masa hampir satu jam. Jadi, aku perlu turun awal agar tidak terlalu lewat sampai ke stesen bas.

“Insya-ALLAH... jika tiada aral, Asha balik bulan depan, mak,” kataku sambil memandang tepat matanya. Aku melirik baju yang dipakai mak. ‘Baju lusuh itu juga yang disarungnya,’ bisik hatiku.

Bulan sudah, aku menghadiahi mak sehelai jubah yang kubeli di Butik Mawaddah. Namun, mak hanya memakainya tatkala menghadiri majlis keraian. Kata mak, baju itu terlalu cantik untuk dipakai sehari-hari. Takut rosak dan lusuh. Aku tidak berkata apa-apa. Biarlah mak... asal dia bahagia.

~bersambung~

0 Responses