Zainab binti Jahsy R.H.


Assalammualaikum, semua. Apa khabar? Hmmm... sudah lama Muthiah tidak menulis tentang Nabi SAW. Apa kata hari ini Muthiah berkongsi tentang info isteri Nabi yang ketujuh iaitu Zainab binti Jahsy R.H.

Zainab telah dilahirkan di Mekah pada tahun ke-30 sebelum Hijrah. Bapanya bernama Jahsy bin Riab manakala ibundanya pula bernama Aminah binti Abdul Mutalib.

Ibu tunggal yang berbangsa Arab ini telah bernikah dengan Rasulullah pada bulan Zulkaedah, tahun ke-5 Hijrah di Madinah. Perkahwinan dengan mahar 500 dirham tersebut merupakan satu perintah langsung daripada ALLAH kepada Muhammad SAW. Suami Zainab yang terdahulu (sebelum Nabi) bernama Zaid bin Harithah. Zaid sendiri merupakan anak angkat kepada Nabi SAW sendiri.

Setiap isteri Rasulullah mempunyai keistimewaan yang tersendiri. Zainab pula merupakan seorang wanita yang paling banyak bersedekah dan suka meraikan orang miskin. Hadis Rasulullah ada menyebut , "Sesungguh Zainab binti Jahsy adalah seorang yang awwah." Nabi lantas ditanya,"Apakah itu, ya Rasulullah?" Nabi menjawab,"Khusyuk dan merendah diri apabila beribadah kepada ALLAH."

Zainab telah kembali ke rahmatullah pada tahun ke-20 Hijrah di Madinah.

Lagi kisah Zainab binti Jahsy :



Muthiah : Senyum itu sedekah.
Labels: | edit post
2 Responses
  1. Arya Amila Says:

    salam ziarah. :)


  2. arya amila - jzkk kna sudi menjengah ;)