Kisah Ashraf (ii)


-sambungan semalam-

Jadi, kitalah yang memilih bagaimana untuk mendidik anak/ adik-adik kita.

Sebab dikhuatiri, apabila kita terlalu memikirkan mereka tidak boleh buat itu dan ini... sampai bila-bila mereka tidak akan belajar. Namun, jangan sampai kita memberi paksaan kepada mereka pula.

Sebagai contoh, kita belikan novel dewasa dan paksa mereka baca novel tersebut sampai habis. Budak baru darjah 3. Hal ini, mungkin akan memberi tekanan buat mereka. Akibatnya, mereka menjauhkan diri daripada kita. Tetapi, bagaimana? Belilah buku kanak-kanak. Hehe...

Walaupun demikian, tidak salah untuk memberi peluang mereka belajar daripada sesuatu yang baru. Macam Ashraf...

Arwah mama Muthiah banyak membaca buku-buku dewasa. Antara buku yang Muthiah ingat sampai sekarang ialah buku berjudul Perempuan Kerudung Hitam (kisah pengalaman mereka yang menunaikan haji). Mama tidak memaksa Muthiah membacanya. Mama beli (untuk dia) tetapi dinyatakan Muthiah yang punya. Tengok muka hadapan dan tajuk, langsung tidak menarik minat. Maklumlah. Muthiah waktu itu mungkin darjah 3 (sebab mama meninggal dunia waktu akhir tahun darjah 3)... buku pula kategori dewasa atau orang tua. Namun, apabila tidak tahu hendak buat apa. Muthiah pun TERPAKSA membaca buku tersebut. (Dalam masa yang sama, mama turut membeli majalah Mickey Mouse, buku kisah Nabi...)

Rentetan daripada didikan tersebut, Muthiah menjadi penggemar buku (dahulu). Baca dan baca. Sebelum tidur mesti baca buku. Buku politik, agama, kanak-kanak, dewasa, remaja.... Asal mana ada kisah di dalamnya, mesti hendak baca. Sedikit sebanyak dapat memperbanyak ilmu di dalam dada.

Jadi, bagaimana?

Kitalah yang membuat pilihan. Lain orang lain caranya. Dan Muthiah menghormati setiap cara didikan masing-masing. Di sini... Muthiah sekadar ingin berkongsi. Manalah tahu, ada manfaatnya. Ada yang boleh diguna-pakai. Kalau rasa tidak okey, tidak apa ;) Abaikan sahaja. Sekadar perkongsian pengalaman Muthiah sendiri.

Macam Ashraf... umur baru 2 tahun, hendak bagi guna pinggan kaca? Kalau jatuh, pecah... macam mana? Oh, tidak. Muthiah juga yang kena sapu nanti. Hehe... Gurau sahaja. Namun, apabila seawal 2 tahun dia sudah diberi kepercayaan untuk makan dalam pinggan kaca (atau apa jua situasi yang dikira sesuai dengannya), dari satu aspek... memupuk sikap yakin diri dalam dirinya. Alhamdulillah. Rasanya, dia tidak pernah memecahkan pinggan. Makan pun, tidaklah bersepah sangat (kecuali kalau dia malas hendak buang sayur, dicampakkan sahaja ke dalam pinggan kita).

Hmmm... cukup untuk hari ini. Bukan apa... baru-baru ini, Muthiah dan suami berbicara tentang Ashraf. Dan... daripada situ, Muthiah memilih untuk berkongsi dengan semua.

Muthiah : Syukur...
Labels: | edit post
0 Responses