Kisah Ashraf (i)

Assalammualaikum. Apa khabar, semua? Ehe... Ashraf???? Siapakah Ashraf??? Bukan Aysraf Daniel dalam Mencari Naurah tetapi Ashraf Jose Rizal, adik Muthiah yang bongsu.

Begini... sekadar perkongsian, bagaimana Ashraf diasuh dan dididik...

Sewaktu hendak makan malam...

Seperti biasa, tugas Muthiah ialah menyediakan pinggan di atas meja untuk 8 orang makan iaitu suami, papa, mama serta 4 adik lelaki (termasuk Ashraf). Oleh sebab Ashraf waktu itu baru berusia 2 tahun, Muthiah pun menyediakan pinggan plastik buatnya. Iyalah. Kalau jatuh dan pecah pun, tidak apa.

Kemudian, papa menegur Muthiah, "Beratlah (Teruklah) kakak ni. Dia ingat adik tu kecil lagi. Layan dia macam layan orang lain juga." Papa Muthiah lalu menukar pinggan yang sepatutnya digunakan Ashraf. Sama sahaja dengan pinggan kami.
Sekarang, adik bongsu Muthiah sudah berusia lebih 3 tahun. Walaupun kalau dia menangis tahap lima semua orang menggeleng kepala, dia tetap punya keistimewaannya.

Penggunaan bahasa sehari - Adik lelaki Muthiah ini tidak telor. Dia juga menggunakan bahasa yang jarang atau tidak pernah digunakan oleh budak yang sama umur dengannya. Contohnya... Masalah. Apabila dia hendak beli mainan. Papa pula tidak mahu membawanya ke pasaraya. Dia akan berkata, "Inilah masalahnya..."

Cara berfikir - Kadang-kadang, tidak terjangkau dek fikiran. Satu hari, dia makan Maggi. Panas... dia lalu meminta Muthiah ambilkan dia air kosong. Muthiah sangka, dia hendak minum air tersebut setelah makan Maggi panas. Rupa-rupanya, dia hendak tambahkan sedikit air ke dalam Magginya itu.

Hmmm... apakah sisi positif yang boleh kita ambil di sini?

- bersambung-

Muthiah : Papa dan mama selalu main baca-baca, makan-makan, tidur-tidur dengan Ashraf. Bukan membaca tetapi main baca-baca...
Labels: | edit post
0 Responses