Mencari Naurah (Bab 1 - samb.)


~sambungan Bab 1~

Allahu Akbar Allahu Akbar...

Terdengar sayup-sayup suara Asyraf mengalunkan azan menandakan sudah masuk waktu solat fardu maghrib. Astaghfirullah, aku terleka seketika. Sudah senja rupanya. Aku malu sendiri kerana tidak bersedia lebih awal untuk menemui TUHANku.

“Baiklah, saya pergi dahulu. Panggilan ILAHI sudah menjemput,” ujarku sinis lantas meninggalkan Anuar terkebil-kebil sendirian. Ya! Seruan ILAHI itu lebih utama daripada melayani Anuar yang acap kali mencari ruang untuk berbual mesra denganku.

Cukuplah sekali aku terkena. Tindakanku menerima buah tangan daripada Anuar yang baru pulang mengerjakan umrah menyebabkan namaku menjadi sebutan. Al-maklumlah, bila mana singa lapar begitu lembut terhadap individu tertentu, pasti menimbulkan tanda tanya kepada semua orang.

Siapa tidak kenal Anuar? Presiden Kolej Kediaman Pertama ini begitu terkenal dengan ketegasan dan ketepatannya menjaga masa. Sudahlah kacak, anak orang kaya pula. Ditambah dengan ketokohannya sebagai pemimpin membuatkan namanya tidak lekang dari bibir mahasiswi Universiti Malaya ini.

Dia punya keistimewaan tersendiri dan seorang yang berkaliber. Kerap juga aku mendengar suara-suara yang begitu kagum dengan Anuar bahkan ada yang menyimpan perasaan terhadapnya. Namun, aku? Entahlah, aku sendiri tidak tahu. Mungkin...

~bersambung~

0 Responses