Syukur

Assalammualaikum. Mulakan harimu dengan perkara positif. Biasakan beristighfar dan berzikir dalam hati. Banyakkan menguntum senyum. Namun awas! Jangan salah senyum. Dikhuatiri mengundang fitnah dalam diri. 
Foto : Sekadar gambar hiasan

Okey. Sebelum Muthiah berceloteh panjang, Muthiah ingin mengucapkan SELAMAT TAHUN BAHARU buat sahabat-sahabat yang sudi bertandang ke teratak Muthiah yang tidak seberapa ini. Moga ada input positif yang diperolehi. Untuk pengetahuan, blog ini adalah tempat Muthiah menulis segala apa yang Muthiah suka. Paling penting... perihal perjalanan karier Muthiah selaku seorang penulis baharu yang masih belajar untuk menjadi seorang pengkarya berkualiti. Doakan ya. Insya-ALLAH, doa yang baik-baik itu akan kembali kepada kalian semula :)


Syukur...

Menurut pengertian dalam Kamus Dewan di talian, syukur membawa maksud terima kasih (kepada TUHAN); beruntung dll.

Persoalan buat diri kita sendiri;

  • Sejauh mana kita bersyukur dengan apa yang kita miliki?
  • Pernahkah kita mengeluh kerana tidak mendapat apa yang diingini?
  • Sejauh mana kita bermuhasabah setelah merungut itu dan ini?

Muthiah selalu ungkapkan pada suami, "Abe, ALLAH akan bagi apa yang kita perlu, kan? Bukan apa yang kita mahu?"

Pertama... 

Muthiah hendak sedapkan hati sendiri tatkala doa dan impian belum menjadi nyata. Walaupun hanya seungkap kata, ia mampu memberi ketenangan pada hati yang sedang rawan. 

  • ALLAH ada. 
  • ALLAH mendengar.
  •  ALLAH melihat. 
  • ALLAH-lah segalanya.

Kedua... 

Muthiah mahu menanam keyakinan dalam diri bahawa ALLAH lebih tahu apa yang terbaik untuk kita. Iyalah. Kita selalu berkata, kita yakin pada ketentuan ALLAH. Kita cakap, kita bertawakal kepada-NYA. Namun dalam masa yang sama, acap kali juga kita berputus asa tatkala diuji TUHAN. Tidak salah untuk berasa sedih. Tidak salah juga untuk menangis ketika diduga tetapi usah sampai memudaratkan diri. 

Gusar.. khuatir benar Muthiah takut-takut tergelincir sendiri, tidak berada di atas landasan yang betul tatkala diuji. Tidak berdaya pula untuk bangkit kembali. Menanti menunggu huluran tangan yang bisa menarik Muthiah ke atas semula tetapi tangan itu tidak kunjung tiba. Buntu. Panik. Lost! 

Foto : Sekadar gambar hiasan
Sesungguhnya...

"Tidak AKU ujian seseorang sesuai dengan kesanggupannya..."

"Jangan kamu kata kamu beriman selagimana kamu belum diuji..."

Okey. Masa untuk ke dapur. Moga kan mendapat manfaat daripada perkongsian hari ini.
Labels: | edit post
0 Responses