Mencari Naurah (Bab 78)

Novel | Mencari Naurah




‘Ya, Allah. Berilah aku kekuatan untuk menempuh segala dugaan-Mu. Sesungguhnya aku tidak berdaya tanpa nusrah-Mu,’ aku merintih sendiri. Buku tentang Ahmadinejad aku belek setiap helaian. Sang Presiden yang tidak pernah kenal erti takut.

Takutkan siapa? Siapa lagi kalau bukan Amerika Syarikat yang merasakan diri begitu berkuasa. Merekalah penyelamat, merekalah pejuang keamanan sehingga tindak-tanduknya tidak mampu dihalangi sesiapa. Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) pula hanya mampu membisu melihat kezalimannya.

Tiba-tiba, air mataku mengalir. Aku begitu lemah mengharungi ujian-Nya sedang dugaan itu pasti. Hadirnya ujian, dapatlah dikenalpasti siapakah yang berjihad di jalan-Nya dan siapa pula yang tidak mengambil teman setia melainkan Allah, Rasul-Nya serta orang yang beriman.

‘Ya, Allah. Ampunilah dosa-dosaku,’ semakin deras air mataku mengalir. Begitu laju seperti tidak mahu berhenti. ‘Mak...’ aku terkenangkan ibu di kampung.

Tok, tok... pintu bilik diketuk. Aku segera mengesat air mata di pipi. Khuatir disedari doktor mahupun jururawat yang merawat. Yang paling merisaukan aku, andai mereka mengadu kepada suamiku. Ah, biarlah aku sendiri yang merasai keperitan ini.

“Assalammualaikum, Sayang,” Asyraf mencium perlahan pipiku. Aku tersenyum manis. Terasa tenang tatkala memandang wajahnya yang semakin tampan sehari-hari pada kaca mataku.

“Untuk Asha,” katanya lagi lantas menghulurkan sejambak ros buatku. Cantik... jambangan ros merah aku kucup perlahan. Ada dua belas kuntum semuanya. Mata Asyraf kurenung dengan penuh kasih sayang.

“Waalaikumussalam. Bila Abang sampai? Abang dari mana?” Sebenarnya, aku khuatir kalau-kalau Asyraf ternampak aku menangis. Aku masih belum bersedia untuk berkongsi cerita dengannya.

“Baru sahaja, Yang. Abang dari rumah tadi,” ia menjawab sambil tersenyum. Jawapannya melegakanku. Ringan sedikit bebanku. Tidak perlu memerah otak mencari alasan yang munasabah sekiranya aku tertangkap... tertangkap kerana menangis.

“Asha O.K.?” soalan pertama yang terpacul dari bibirnya. Soalan lazim yang menjadi kemestian. Mungkin sudah disetkan di dalam minda.

“Alhamdulillah,” jawabku pendek sambil memerhatikan jam yang terletak di atas meja, berhampiran dengan katilku. Jam pemberian Dr. Rashidah. Ia merupakan doktor yang merawatku merangkap senior Asyraf di fakultinya dahulu.

“Awal Abang balik kerja?” aku memandang tepat anak matanya. Diam...

“Asha buat apa hari ini?” Asyraf mengambil bunga yang kupegang lalu meletakkannya di atas meja. Kemudian, ia memegang tanganku erat. Ya, terlalu erat seolah-olah tidak mahu dilepaskan lagi.

“Baca buku ini,” kataku sambil menunjukkan buku mengenai Ahmadinejad kepadanya.

“Oh, pemimpin negeri kaum Mullah,” tanganku dilepaskan perlahan. Ia membelek-belek buku tersebut dengan penuh teliti.

“Mama datang?” soal Asyraf lagi.

“Mama sibuk agaknya,” balasku dengar tidak dengar. Mana mungkin ibu mertuaku datang. Katanya, melihat wajahku sahaja sudah membuatkan dirinya berasa rimas dan meluat.

“Ada apa-apa yang Asha hendak kongsi dengan Abang?” Asyraf seolah-olah mahu mengorek sesuatu. Tanganku dipegang kembali. Mataku direnung tajam.

“Asha rindu Abang... Asha cinta Abang... Asha kasih Abang...” ujarku sambil tersenyum. Entah mengapa hatiku sebak tatkala mengungkapkan kata-kata itu. Ya, aku sentiasa merinduinya. Aku mahu ia selalu dekat denganku. Aku tidak sanggup berpisah dengannya. Macam-macam persoalan yang bermain di fikiranku. Adakah jodoh kami pendek?

“Abang pun rindu Asha. Lama sudah tidak dakap Asha. Abang cinta Asha sepenuh jiwa raga Abang. Ashalah permata hati Abang...” Asyraf terdiam. Ia menoleh ke arah bunga yang telah dihadiahinya kepadaku.

“Ashalah umi kepada anak-anak Abang,” tambahnya sambil mengusap perutku.

“Ashalah yang bakal melahirkan cucu buat mama dan papa Abang,” sambung Asyraf lagi.

Sambil mendekatkan bibirnya pada perutku, Asyraf berkata lembut, “Anak Abi jangan nakal-nakal. Umi kurang sihat. Sudah besar, jaga umi baik-baik.”

“Malam ini, Abang tidak dapat temankan Asha. Abang bertugas tetapi kalau ada ruang, Abang datang berziarah. Insya-Allah,” Asyraf kelihatan serba salah. Baru aku teringat. 

Rupa-rupanya, Asyraf juga bertugas di hospital ini.

‘Adakah patut boleh lupa?’ aku tersenyum sendiri.

“Abang minta mama temankan, mahu?” sambungnya.

“Tidak perlu! Mama tidak perlu temankan,” tanpa sedar aku membantah cadangannya. 

Mungkin terkejut dengan cadangan Asyraf. Terngiang-ngiang bicara Datin Khatty baru-baru ini, “Aku ingat kau sudah mati. Hidup lagi rupanya...”

“Asha?” Asyraf seperti ragu-ragu dengan reaksi spontanku. Dahinya dikerutkan, tidak berkelip memandang wajahku.

“Mama sudah tua, tidak sesuai berjaga malam. Patutnya, orang muda yang jaga orang tua. Ini, sudah terbalik,” kataku sambil ketawa. Bukan... aku hanya berpura-pura ketawa. Gelak yang dibuat-buat.

“Abang, Asha letih... Asha lelap dahulu, boleh?” 

Sebenarnya, hatiku begitu pilu tatkala nama mama disebut. Mahu menangis tetapi tidak sanggup mengalirkan air mata di hadapan Asyraf. Aku tidak mahu Asyraf tahu bahawa mamanya yang cuba untuk membunuh zuriatnya. Mamanya juga yang telah memperlakukanku seperti seorang abdi.

“Tidurlah, Sayang. Lagipun, Abang ada hal sekejap. Sayang bini Abang,” Asyraf segera mencium pipiku. Agak lama kucupannya. Kemudian, beralih pula ciuman itu ke tanganku.
Aku cepat-cepat memejamkan mata. Aku mahu Asyraf segera beredar kerana air mataku sudah hampir jatuh ke bumi. Aku sebak sebenarnya. Sebak mengenangkan kepura-puraan ibu mertuaku yang bijak melakonkan wataknya. Ia selayaknya diiktiraf sebagai pelakon wanita terbaik. ‘Ah, begitu banyak aku mengeluh... Astaghfirullah,’ aku terlalu lemah. Ya, Allah. Ampunilah dosa-dosaku. Dan... aku kemudiannya menangis sendiri... lagi....

~bersambung

Nota : Di atas adalah karya asal sebelum disunting untuk penambahbaikan.


0 Responses