Mencari Naurah (Bab 75)

Novel | Mencari Naurah


“Mama, abang nampaknya tidak berapa sihat,” kataku setelah Asyraf beredar dari perkarangan rumah. 

Apapun keadaannya, aku akan terus berusaha untuk berbaik-baik dengan ibu mertuaku ini. Datin Khatty tidak menunjukkan sebarang respon. Begitu khusyuk menonton rancangan Malaysia Hari Ini (MHI). Patut pun... Ally Iskandar dan Fetri Yahaya sedang asyik berbicara.

‘Personaliti kegemaran,’ bisikku sendiri sambil tersenyum.

“Asha, tolong Mama ambilkan tongkat yang Mama baru beli dalam bilik,” ujar Datin Khatty lembut.

Tongkat? Apa yang ingin dilakukannya dengan tongkat? 

Ah, biarkan... yang penting, ibu mertuaku ini tidak lagi menjerkahku. Senyumannya juga begitu manis tatkala memandangku. Aku segera berjalan menaiki anak tangga menuju ke biliknya. Adakah ibu mertuaku ini sudah dapat menerimaku? Hatiku berbunga. Tidak sia-sia pengorbananku selama ini.

Pintu bilik Datin Khatty kubuka perlahan.

 ‘Mana?’ aku tertanya-tanya sendiri. Bilik Datin Khatty yang luas itu kuterokai.

Atas meja? Tidak ada...

Tepi pintu? Pun tidak ada...

Mana? Ha, itu dia! Di bawah katil rupanya.

Tongkat yang berwarna merah itu aku capai. Sesaknya dada tatkala menundukkan kepala ke bawah. Maklumlah, kandunganku semakin membesar. Menurut kata doktor, mungkin bayiku kembar. Lupakan tentang anak.

Hmmm...dari mana ibu mertuaku ini mendapatkannya? Aku kira, ia masih gagah untuk berjalan sendiri. Ia tidak memerlukan tongkat untuk ke sana ke mari. Papa juga masih kuat. Kalau tidak, masakan ia berani membuka cawangan baru. Ah, biarkan. Yang penting, ia telah menerimaku. Terima kasih, Tuhan...

“Asha...” kedengaran suara Datin Khatty memanggilku. Nada suaranya ditinggikan tetapi masih lagi lembut. Cukup menyenangkan...

“Baik, Ma. Asha datang...” aku segera melangkah menuruni tangga.

‘Hah! Kenapa licin?’ aku gelabah sendiri. Gagal mengimbangi badan, aku terus jatuh tersungkur dari atas tangga. Tongkat yang kubawa terlepas dari genggaman.

Foto : Sekadar gambar hiasan
Aduh...

“Ibu!!!” jerit Dewi. 

Mataku berpinar. Aku terhantuk rupanya. Aku cuba menggerakkan kepalaku. Ah, tidak kuat. Aku mencari-cari Datin Khatty. Dia masih asyik menonton televisyen. Seperti tidak ada apa-apa yang berlaku.

“Pak Alias, tolong bawa ibu ke hospital. Darahnya banyak sekali,” Dewi semakin panik. Pak Alias yang ketika itu sedang membasuh kereta segera mendapatkanku.

“Saya telefon bapaknya Asyraf, Bu?” gadis Indonesia itu bingkas bangun mendapatkan telefon.

“Diam di situ. Biar dia bangun sendiri!” jerkah Datin Khatty sambil merenung tajam pembantu rumahnya. Langkah Dewi terhenti.

“Pak Alias, teruskan kerja kamu. Saya hendak keluar jam 11.00 nanti. Lap kereta sampai berkilat,” arahnya lagi.

Aku terkedu, terdiam dan tidak mampu berkata apa-apa. Darahku semakin banyak mengalir. Aku cuba bangun tetapi tidak berdaya. Kudratku tidak cukup kuat...

‘Ya, Allah. Bantulah hambamu yang lemah ini,’ aku menangis di dalam hati.

“Dewi, siapkan saya makan tengah hari. Saya hendak makan awal hari ini.” Nah, Datin Khatty nampaknya sengaja membiarkan aku keseorangan.

‘Ya, Rabbi. Ampunilah segala dosaku,’ hanya itu yang mampu kuucapkan.

Pon, pon... kedengaran bunyi hon dari luar rumah.

“Siapa pula yang datang pagi-pagi begini?” dahi Datin Khatty berkerut. Pak Alias yang tadinya masuk ke dalam rumah segera berlari anak ke muka pintu lalu berkata, “Tuan Asyraf, Datin,” katanya.

“Hah?” Terkejut dengan kata-kata pemandu peribadinya, Datin Khatty segera berjalan ke arahku. Aku lihat Pak Alias berlari-lari mendapatkan Asyraf.

“Puan Natasha, Tuan,” suarannya termengah-mengah. Asyraf cepat-cepat keluar dari kereta dan berlari mendapatkanku.

“Kenapa, Sha?” Sepenuh tenaga ia cuba mengangkatku. Aku hanya membisu.

“Kenapa tidak telefon ambulan?” soal Asyraf lagi sambil memandang Pak Alias yang hanya berdiri  di muka pintu. Pak Alias juga diam. Tidak berani untuk bersuara.

“Mana Dewi? Kenapa tidak hubungi saya?” Asyraf masih tidak berpuas hati.

“Dia baru jatuh. Cuai... Mama pun baru hendak telefon Asyraf,” Datin Khatty bersuara perlahan. Tanpa menunggu panjang, Asyraf segera mengangkatku ke dalam kereta.

“Pak Alias, hantar kami ke Hospital Universiti. Cepat!” arah Asyraf tegas. Kepalaku diletakkan di atas ribanya.

“Tetapi...” Datin Khatty terdiam. Aku tahu, ia mahu keluar jam 11.00 nanti.

“Pak Alias...” nama Pak Alias kusebut perlahan. Ia memandangku dengan pandangan penuh simpati. Aku mengelipkan mataku.

“Tuan, saya sakit perut. Saya ke tandas dahulu.” Pak Alias terus berlari menghala ke belakang rumah.

“Macam-macamlah orang dalam rumah ini,” Asyraf merungut.

“Dewi, ambilkan saya bantal.” Aku tahu ia panik. Diam...

“Ah...” Asyraf meletakkan kepalaku di atas kusyen kereta.

“Maafkan Abang, Sayang. Sebentar, Sayang ...” ia menghidupkan enjin kereta dan meluncur keluar dari perkarangan rumah. Kereta dipecut laju...

“Patutlah Abang rasa tidak sedap hati,” Asyraf mengeluh panjang.

“Abang rasa tidak tenang sangat...”

“Rupa-rupanya, Asha ditimpa musibah,” katanya lagi. 

Air matanya jatuh dari kelopak mata. Aku hanya diam. Tidak mampu untuk bersuara. Badanku sakit, hatiku juga tidak senang. Begitu sekali Datin Khatty membenciku. Tanpa kupinta, air mataku gugur ke bumi. Aku sedih...

~ bersambung

Nota : Di atas adalah karya asal sebelum disunting untuk penambahbaikan.
0 Responses