Tauhidullah (iii)


Salam ukhwah fillah. Apa khabar ya? Bersedia untuk berhalaqah? Hehe… seperti yang dijanjikan, insya-Allah minggu ini Muthiah ingin berkongsi tentang …

2- Mulkiyatullah (Kepenguasaan Allah)

Mengikut Kamus Dewan Edisi Keempat (Dewan Bahasa dan Pustaka), KEPENGUASAAN membawa maksud perihal menguasai atau menguasakan. MENGUASAI pula bererti berkuasa atas (sesuatu) manakala MENGUASAKAN bermakna memberi kuasa kepada.


Ya! Allah-lah Pemilik, Allah-lah Pemimpin dan Allah-lah Pembuat hukum bagi segala sesuatu di atas muka bumi ini. Dengan kata lain, Dia-lah yang PALING BERKUASA terhadap alam ini. Segalanya adalah milik Tuhan, di bawah kepimpinan Tuhan serta dengan peraturan yang telah ditetapkan oleh-Nya.

Maka, sebagai hamba Allah yang menggunakan sesuatu bukan miliknya (hakikatnya adalah milik mutlak Allah SWT)… sebagai hamba yang naungannya adalah Allah yang Maha Esa… seharusnya, semestinya dan sepatutnya MENTAATI dan TUNDUK kepada segala PERINTAH Allah meskipun berlawanan dengan kehendak nafsu kita.

Kita siapa? Kita bukan siapa-siapa. Jadi, sebagai seorang insan yang tidak punya apa-apa (melainkan sesuatu yang dikurniakan Allah), perlu bagi mereka untuk PATUH kepada Pemberi nikmat itu… perlu IKUT segala perintah Pemilik nikmat itu dan banyak lagi….

Firman Allah dalam surah Al-Imran ayat 183 yang bermaksud, “Kepunyaan Allah-lah kerajaan langit dan bumi, dan Allah Maha Perkasa atas segala sesuatu.”

Dalil lain : Al-Imran : 26, Al-Fatihah :4

a) Waliyan (Allah sebagai satu-satunya Penolong dan Pelindung)

Bilamana kita dirundung duka, kesedihan yang tidak mampu diungkap dengan kata-kata, percayalah bahawasanya Allah itu dekat dengan kita. Dia adalah PENOLONG dan PELINDUNG kita tatkala senang atau ketika ditimpa kesukaran.

Kita tidak seorang dan Allah itu MAHA DEKAT dengan setiap hamba-Nya. Bukankah Dia PENCIPTA? Selaku Pencipta alam, pastinya Dia lebih TAHU, lebih ARIF dan lebih MAKLUM dengan keperluan (yang sepatutnya) hamba-hamba-Nya.

Maka, BERGANTUNG HARAPLAH kepada Dia yang mencipta. Dia? Betul! Dialah wali yang melindungi, menolong dan memelihara setiap hamba-Nya.

Jadi, selepas ini… jangan sedih-sedih lagi ya? Stres dengan permasalahan hidup??? Hmmm… jangan rasa kita sendiri kerana Allah yang melindungi dan membantu itu begitu dekat dengan kita… lebih dekat daripada urat merih kita sepertimana firman-Nya dalam surah Al-Qaaf ayat 16 yang bermaksud, “Dan sesungguhnya Kami telah mencipta manusia dan mengetahui apa-apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya.”

Dalil lain – Al-A’raaf : 196

b) Hakiman (Allah sebagai satu-satunya Pemilik Autoriti Hukum)

Hmmm… hendak perjelas macam mana ya? Mengikut kamus dewan, hukum bermakna peraturan yang ditetapkan oleh sesuatu kekuasaan.

Dengan lain perkataan, Allah-lah yang menetapkan peraturan berkenaan. Apa yang boleh dilakukan, apa yang dilarang dan banyak lagi. Sebagai manusia, fikiran kita terbatas.

Sering kali kita tidak dapat melihat hikmah di sebalik peraturan Allah itu. Bahkan, kadang-kadang kita merungut sendiri… kita marah dan melenting dengan segala ketetapan-Nya. Namun, percayalah… Allah sama sekali tidak melakukan sesuatu yang sia-sia (“Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia..” Al-Imran ayat 191) dan PASTI… segala apa yang telah ditetapkan itu adalah yang paling baik untuk diri kita. Sesungguhnya Allah mengetahui segala sesuatu yang tidak kita tahu (Al-Baqarah ayat 216).

Yang penting, sentiasalah berharapkan Allah dalam segala apa yang kita lakukan. Ya! BERHARAPKAN ALLAH. Bilamana kita rasa kita tidak mampu… kita kembalilah kepada-Nya. Mengadu dan merintihlah dan PASTI Dia akan memberi jalan.

Cuma… kita perlu bersabar kerana jalan itu boleh jadi cepat dan boleh jadi lambat. Yang penting, kita perlu yakin bahawa Allah pasti akan membantu kita.

c) Aamiran (Allah sebagai satu-satunya Pemimpin)

Allah telah memberi rezeki… Allah memiliki segalanya di atas muka bumi ini. Justeru, hanya kepada Dia kita patut sembah (mengabdikan diri) serta menurut perintah.

Hmmm… apa macam? Muthiah rasa macam tergantung sahaja pengisian minggu ini tetapi Muthiah harap, kita semua dapat menyelaminya walau sedikit.






Labels: | edit post
0 Responses