Pesan... (Cadar)


Salam salam salam. Apa khabar semua? Lama tidak bersantai bukan? Hmmm… hari ini, seharian Muthiah memerah otak untuk xxx. Alhamdulillah, siap seperti yang dirancang. Jadi, menulis untuk blog pula.

Pesan? Kenapa tidak pesan mami??? Hehe… kerana pesanan ini Muthiah dapat daripada tiga orang individu yang berbeza – mama, makcik Inie (ibu saudara Muthiah) dan Datin TS. Datin TS? Hehe… saya ketika, Muthiah pernah menemuramah beliau (dalam projek penghasilan buku X).

Sebelum Muthiah berkongsi tentang pesanan mereka, Muthiah ingin bertanya kepada :

1- Anak dara
2- Anak teruna
3- Para isteri (suami??)

Berapa kali ya tukar cadar dalam setahun? Sebulan sekali? Sebulan dua kali? Tiga bulan sekali? Enam bulan sekali? Setahun sekali? Atau sudah bertahun-tahun dan tidak pernah langsung menukar atau membasuh cadar yang kita gunakan sehari-hari…

Ish ish ish… jom kita muhasabah kembali. Sejauh mana kita menitik-beratkan kebersihan di dalam bilik tidur sendiri? Hmmmm… tepuk dada, tanya iman.

“Jangan malas tukar cadar… pastikan katil sentiasa kemas… bla bla bla…” lebih kurang macam itulah bebelan mama dan makcik Inie buat Muthiah (sebelum Muthiah melangkah ke alam rumahtangga). Bukan bebelan, tetapi lebih tepat jika dikatakan sebagai nasihat. Nasihat orang lama yang sudah terlebih makan garam;)

Datin TS pun memperkata perkara yang sama… sebagai tips rumahtangga. Bagaimana untuk memupuk rasa kasih dan sayang antara suami dan isteri. Bukan sahaja memenuhkan perutnya (sampai boroi jadinya) tetapi… biarlah sedap mata memandang.

Jadi, ayuh para isteri … juga anak-anak dara (anak teruna pun dialu-alukan). Jadikan KEBIASAAN dalam diri. Tukarlah cadar bilamana dirasakan perlu. Hmmm… dua tahun guna tidak hapak pun??? Jadi, tidak perlu menukar cadar. Adoi! Usah tunggu sampai mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan teman. Anggaplah :

1- Mahu jaga kebersihan.Mungkin ada bakteria yang sedang berkampung di atas cadar kita.
2- Untuk kepuasan diri dan mahu memikat suami (bagi yang sudah berumahtangga). Lagipun, sedap mata memandang. Insya-Allah, Allah pasti suka bilamana kita berusaha untuk menyenangkan hati suami kita.
3- Membazir tidak guna cadar yang telah dihadiahkan kepada kita (sewaktu pernikahan dahulu). Silap hari bulan, dimakan tikus… lipas… anai-anai, nauzubillah.


Cop cop… susah hendak membasuhnya??? Sekarang, tinggal di flat/ kondo… tidak ada tempat jemuran yang sesuai. Hmmm… susah juga kalau begini.

1- Hantar dobi… Aisey, kos maaa..
2- Satu hari itu,buat pengkhususan untuk membasuh cadar, sarung bantal, kain selimut… jadi, bolehlah conquer ampaian.
3- Basuh di rumah mertua… keluarga… hehe… (apa punya cadangan daaaa).


Baiklah, Muthiah beransur dahulu. Moga-moga perkongsian yang sedikit/ kecil ini dapat dimanfaatkan bersama.

Muthiah : Tukar profesion jadi PST (Profesor Serba Tahu) tetapi hakikatnya, banyak yang tidak tahu. Hahaha….
Labels: | edit post
0 Responses