Serahlah kepada Allah

Bismillahirahmanirrahim…

Salam teman-teman yang Muthiah kasihi fillah. Bagaimana perjalanan hidup minggu ini? Ada O.K? Atau masih banyak kerja yang belum dibereskan? Bos pula marah-marah atau sedang bertungkus-lumus mengejar date-line (bagi editor dan penulis)? Atau ada krisis dengan seseorang????

Hmmm… minggu ini, banyak sungguh ujian yang datang. Kadang-kadang, rasa tidak kuat. Ah! Bukan kadang-kadang bahkan selalu sahaja berasa diri lemah. Suami cakap, Muthiah kuat (‘Insya-Allah kita kan kuat’)… be strong tetapi entahlah… sejauh mana boleh kuat atau berpura-pura gagah. Hehe…

Hmmm.. kembalilah kepada firman Allah dalam surah Al-Ankabut ayat 2 yang bermaksud, “Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (sahaja) mengatakan, “Kami telah beriman,” sedang mereka belum diuji?”

Sesungguhnya, Allah itu dekat dan terlalu hampir dengan kita… Hehe… Muthiah sudah ada sahabat baru. Siapa??? Haha… sebenarnya sahabat lama yang semakin dilupakan tetapi kini, Muthiah membutuhkan dirinya… siapakah dia? Biarlah rahsia… ia selalu dekat dengan Muthiah dan bila-bila masa Muthiah boleh datang kepadanya…

Hmmm… ‘hmmm’ ini bukan mengeluh ya ;) Petang semalam, Muthiah menerima sistem pesanan ringkas daripada seorang teman. Katanya, kali ini ia mendoakan kebaikan buat insan yang menyakitinya. Tidak seperti dahulu, ia sering sahaja mendoakan kebinasaan mereka yang menganiaya dirinya. Alhamdulillah, itulah sebaik-baik tindakan. SYABAS!!!

Apa ya yang ingin Muthiah coretkan??? Betul! Bijak bijak bijak (gaya Upin dan Ipin). Serahkan segalanya kepada Allah.

Setelah berusaha dengan sedaya upaya kita…
Setelah bertungkus-lumus mempertahankan hak kita…
Setelah bersungguh-sungguh menjernihkan suasana yang keruh menggila…
Setelah dan setelah…

Namun… TIDAK BERJAYA…

Dengan kata lain, kita berusaha dahulu menyelesaikan sesuatu permasalahan yang timbul. Melarikan diri bukanlah langkah terbaik untuk menyelesaikan kerumitan yang dihadapi namun, diam seketika bagi mencari tempoh bertenang itu boleh dipraktikkan.

Kenapa? Dalam keadaan beremosi… tidak stabil… jarang sekali kita dapat berfikir secara rasional dan sewajarnya. Jadi, cari masa untuk menenangkan diri terlebih dahulu. Waktu itu, banyakkan berdoa, beristighfar dan mengharapkan pertolongan dan petunjuk daripada Allah.

O.K… setelah itu… berserahlah kepada Allah. Ya! Allah itu Maha Teliti dan Maha Segalanya… Jadi, kita pasti kan terpelihara dan terjaga.

Ada yang pau duit kita? Tidak ada bukti pula untuk mendapatkannya (wang kita) kembali.

Ada yang memburuk-burukkan kita? Atau buat muka di hadapan kita? Atau tidak menghormati kita??? Disebabkan rasa benci… cemburu dan sakit hati… kita pula tidak tahu hendak buat macam mana. Hendak pertahankan diri, tidak tahu bagaimana. Manusia itu terlalu ego dengan rasa betulnya diri. Makhluk Allah itu berasa dirinya besar dan banyak lagi…

Ada dan ada…. Setiap manusia, kesulitannya lain-lain, masalahnya tersendiri. Mungkin bagi kita, bebanan yang dihadapinya begitu kecil. AWAS!!! Usahlah memperlekeh orang lain (dengan mengatakan mereka lemah) kerana boleh jadi ujian itu berat baginya dan tidak berat bagi kita namun… ada ujian yang bagi kita amat berat untuk dipikul dan tidak berat pula bagi orang lain. Aduh aduh… berbelitnya bahasa ;)

Insya-Allah, Allah turunkan ujian buat setiap hamba pilihan-Nya mengikut kemampuan masing-masing sebagaimana firman-Nya dalam surah Al-Baqarah ayat 286, “Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya…”

Yakinlah bahawa Allah itu Maha Adil.. usah mendoakan kecelakaan orang lain tetapi berdoalah agar diberi kekuatan oleh Allah untuk menempuh kehidupan ini. Berdoalah agar ditunjukkan jalan yang paling baik, yang boleh membawa kita untuk lebih dekat dengan-Nya. Serahkan segalanya kepada Allah… Ya! Allah lebih maklum atas segala sesuatu.

Sirah :

Sewaktu peperangan Badar berlangsung…

Nabi SAW meluruskan barisan kaum Muslimin dan ada seorang sahabat yang berbadan besar manakala perutnya terkehadapan. Muhammad pun menyentuh perut sahabat (tadi) dengan tongkatnya bertujuan menyuruhnya untuk bergerak ke belakang sedikit.

Ia pun berkata, “Wahai Rasulullah, kamu menyakitiku. Aku mahukan qisas yakni membalas perbuatanmu wahai Nabi Allah.”

Para sahabat terkejut dengan kata-kata lelaki tadi tetapi ia tetap bertegas dengan permintaannya. Lalu, Nabi SAW pun membuka belakang bajunya dan menyerahkan tongkatnya untuk diqisas. Cepat-cepat lelaki itu melompat ke arah Rasulullah lalu mencium belakangnya.

Bertanya Nabi SAW, “ Apakah yang kamu lakukan wahai polan bin polan?”

Ia menjawab, “Wahai pesuruh Allah. Engkau pun sudah sedia maklum suasana ketika ini… cemas dan aku yakin akan syahid hari ini namun sebelum aku syahid, aku ingin mendapat keberkatan daripada tubuhmu”

(Sumber : Buku ‘Biografi Muhammad bin Abdullah – Prof. Madya Dr. Zulkifli Mohd Yusoff, Noor Naemah Abdul Rahman – PTS)

Muthiah : Berusaha memperbaiki diri… berlapang dada dan bla bla bla…
Labels: | edit post
0 Responses