Hmmm... Ramadhan pertama bersama...


Salam. Terlupa pula untuk menulis catatan minggu lepas. Hehe…

Pada 22 Ogos 2009, Muthiah dan suami telah ke Kuala Lumpur. Kami bertolak dari Taiping ke Sungai Buloh seawal jam 6.45 pagi. Ada apa? Hehe… urusan kerja. Kerja??? Hehe… Tidak ada kerja, cari kerja. Window shopping juga satu pekerjaan bukan (aktiviti sampingan di samping aktiviti utama)???

Apa lagi ya? Hmmm… selepas itu, Muthiah dan suami bergerak ke Kelana Jaya, menziarahi ibu angkat Muthiah yang terkenal dengan panggilan Mek (Muthiah memanggilnya Mami).

Yang seronoknya, Muthiah dapat bubur lambuk, Alhamdulillah. Rindu rasanya bubur lambuk Mami. Dahulu, setiap kali bulan Ramadhan, Muthiah selalu membantu Mami menyediakan bubur lambuk untuk surau. Sedappp…. Jadi, bagi sesiapa yang ingin merasa bubuk lambuk istimewa Mami, bolehlah ke surau Kelana Jaya yang terletak di SS4B pada setiap hari Sabtu dan Ahad.

Kemudian, Muthiah dan suami ke rumah Mok Tie, ibu saudara (sebelah suami) pula. Kami berbuka puasa dan merancang untuk bermalam di sana. Hmmm… sambal tempoyaknya sedap (pertama kali Muthiah memakannya). Lagi best bilamana Muthiah dapat belajar menu tersebut.

Sambal tempoyak

1- Goreng ikan bilis dan asingkan.

2- Tumis bawang merah, bawang putih dan cili api yang sudah ditumbuk lumat. Kemudian, masukkan tempoyak. Masukkan sedikit garam (tetapi kalau tidak letak garam pun tidak apa kerana tempyak dan ikan bilis sudah sedia masin). Seterusnya, gaul/ kacau sampai sebati (macam buat kek pula ya) …

3- Agak-agak sudah masak, campurkan dengan ikan bilis yang telah digoreng (terus tutup api).


Muthiah dan suami bersiap-siap untuk menunaikan solat tarawih di surau berdekatan. Akan tetapi, sesampainya ke surau, sudah penuh maaa. Hmmm… kami pun solat Isyak dan tarawih berjemaah di rumah Mok Tie. Hendak mencari masjid di luar kawasan, macam letih. Al-maklumlah, seharian berperjalanan. Lagipun, perlu menghantar adik ipar ke asramanya sebelum jam 11.00 malam.

Malamnya, kami ke rumah Mok Ja, ibu saudara (sebelah Mama Jertih). Alang-alang turun Kuala Lumpur, baik menziarahi saudara-mara, bukan? Alhamdulillah, sekurang-kurangnya… tercapai juga hasrat Muthiah untuk menjenguk ibu saudara. Nenek, sepupu dan kawan-kawan?? Huhu… tidak sempat untuk bertandang ke semua tempat. Masa begitu mencemburui Muthiah dan suami.

Muthiah dan suami bertolak pulang ke Taiping jam 10 – 11 pagi, 23 Ogos 2009. Eh, tetapi sebelum itu… Muthiah dan suami sempat menziarahi teman Muthiah yang tinggal di UniSel. Beliau bekerja sebagai pensyarah di sana. Awalnya, teman Muthiah mahu Muthiah dan suami berbuka puasa di sana tetapi… banyak lagi urusan di rumah yang belum dibereskan. Jadi, perlu balik Taiping. Afwan ya. Insya-Allah, lain kali… ada rezeki Muthiah ziarah lagi.

Haha… banyak urusan di Taiping tetapi sesampainya di Taiping, kami tidak balik rumah terus. Suami ingin menunjukkan ‘sahabat baru’ yang boleh menemani Muthiah tatkala suami pergi bekerja. Jadi, kami pun pergi ke Aulong.

Hmmm… huhu… cantik, tetapi mungkin bukan rezeki Muthiah. Kami mengambil keputusan untuk tidak membelinya. Apa ya? Hehe… Mr. Rabbit daaa… Teringat waktu zaman kanak-kanak Muthiah. Di rumah (Papa panggil High Country – rumah dua tingkat), ada banyak binatang peliharaan. Antaranya, ayam belanda… ayam kapan, burung merpati merak, burung merpati gergasi (adoi, betulkah namanya begini??) dan arnab.

Siap ada ‘rumah’ untuk binatang-binatang ini. Namun sayang, arnab yang Muthiah kasihi selalu sahaja melarikan diri. Bilamana Muthiah mahu mengurungnya, pandai pula ia bersembunyi di celah-celah kayu/ papan. Bukan apa… Muthiah khuatir…

Akhirnya, kerisauan Muthiah menjadi nyata. Arnab ini mati kerana dimakan musang (rasanyalah). Maklumlah, rumah Muthiah di kelilingi hutan dan belukar (betulkah???)… Bukanlah… di kelilingi pokok-pokok getah, ala-ala hutan juga itu.

Eh, terimbas memori lampau pula. Berbalik kepada perjalanan hujung minggu Muthiah. Kami berbuka di rumah dan solat tarawih di surau Simpang (baru).

Seronoknya… dapat berpuasa dan berbuka bersama suami. Tahun lepas, Muthiah di Kuala Lumpur manakala suami pula di Ipoh. Kami sama-sama makan nasi bungkus. Alhamdulillah, tahun ini… Allah mengizinkan kami menjalani ibadah puasa bersama-sama….

Muthiah : Beli kuali dan senduk di Kuala Lumpur… Hehe…
Labels: | edit post
0 Responses