Tauhidullah (iv)


Salam. Hari ini, kita sambung tajuk ‘Tauhidullah’ yang sudah lama menyepi. Hehe… afwan ya. Agak sibuk sejak akhir-akhir ini. Ditambah dengan keadaan kesihatan yang tidak berapa baik.

3- Ilahan Ma’budan (Allah sebagai satu-satunya tempat mengabdikan diri)

Mula-mula, kita rungkai dahulu pengertian A.B.D.I. Mengikut Kamus Dewan, ABDI membawa makna orang yang DIMILIKI oleh seseorang lainnya dan terpaksa melakukan apa sahaja yang DIPERINTAHKAN oleh tuannya (tanpa memiliki kebebasan atau hak sendiri).

Maka, dapatlah diperjelas di sini bahawa MENGABDIKAN bererti menjadikan abdi, menghambakan atau memperhamba.

… Kita perlu/ mesti melakukan APA SAHAJA YANG DIPERINTAHKAN tanpa banyak soal. Kita juga tidak boleh mempertikai hukum Allah sementelah akal pemikiran kita adalah terbatas. Mungkin kita merasakan bahawa sesuatu itu adalah amat baik tetapi hakikatnya, PENCIPTA SEGALA SESUATU itu lebih nampak kemudaratan yang tidak dapat dilihat oleh pancaindera kita.

Firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 216 yang bermaksud, “…boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu. Dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” Iya… Allah Maha Tahu sesungguhnya kita tidak mengetahui.

Dengan kata lain, kita meletakkan keyakinan bahawa Allah adalah Ilah yang DIABDIKAN diri kepada-Nya. Bukan itu sahaja bahkan seluruh makhluk TUNDUK kepada segala perintah dan ketetapan-Nya.

Firman Allah dalam surah Al-Fatihah ayat 5 yang bermaksud, “Hanya kepada Engkau kami sembah (mengabdikan diri) dan hanya kepada Engkau kami meminta pertolongan.”


Ya… hanya kepada Allah kita mengabdikan diri kita dan hanya kepada Dia selayaknya kita memperhambakan diri. Kenapa? Kerana hanya Dia selayaknya DICINTAI dan DITAATI. Dan sesungguhnya, hanya Dia juga yang menjadi tempat BERGANTUNG serta mendapatkan PERLINDUNGAN. Allah-lah yang memberi MUDARAT, Dia juga yang mengurniakan MANFAAT (boleh rujuk tajuk-tajuk sebelumnya… ada kesinambungan dan kaitan sebenarnya).


Muthiah : Berpegang kepada kata-kata, “Tidak ada yang dapat memudaratkan diri kita melainkan dengan izin Allah…” Jadi, serahkanlah segalanya kepada Allah yang Esa, yang Maha Tahu bahkan Maha Segalanya.
Labels: | edit post
0 Responses