Sedih????



Salam. Apa khabar semua? Kerjanya ada beres? Muthiah??? Hmmm… hari ini, tidak masuk pejabat. Pertama sebab mahu selesaikan urusan membasuh. Banyak bangat pakaian yang perlu dicuci (al-maklumlah, balik kampung tiga hari… tiga harilah pakaian tidak berbasuh). Kedua… hmmmm…

Malam tadi, Muthiah menerima kiriman sistem pesanan ringkas daripada seorang teman. Astaghfirullah… ia dikejar samseng???? Mujur ia tidak memandu berseorangan, Alhamdulillah… Cuma, katanya ia bersedih hati… bukan hanya bersedih tetapi sedih bangat… sedih yang tidak mampu diungkap dengan kata-kata bilamana orang yang disayangi buat endah tidak endah. Sampai tengah malam ia meluahkan rasa kepada Muthiah. Moga-moga, sahabat Muthiah ini kan tenang selalu dan sentiasa berada di bawah naungan Allah hendaknya.

Pagi tadi, Muthiah menerima kiriman sistem pesanan ringkas lagi. Bukan daripada sahabat Muthiah yang dikejar samseng tetapi teman yang pernah menjadi rakan sekerja Muthiah. Katanya, ia sedih… gagal dalam peperiksaan yang diduduki…

Hmmm… setiap manusia, ada masalah yang tersendiri… kadang-kadang, ia gembira dan kadang-kadang ia bersedih hati.

Ia gembira tatkala :

Bersama bersama insan tersayang (macam Muthiah, hehe).

Memperoleh apa yang diingini… berjaya dalam pelajaran, berjaya dalam kerjaya dan berjaya dalam apa jua yang dilakukan.

Mencapai apa-apa yang dirancang / dikehendaki. Ia mahu berkahwin, Alhamdulillah… Allah mengizinkannya bernikah. Ia mahukan anak, Alhamdulillah… Allah mempermudah rezekinya. Ia mahu ini dan itu… ia dapat!!!

Ia gembira dan terus bergembira. Kadang-kadang, ia gembira tanpa melupakan Tuhan dan acap kali juga ia gembira… tetapi teralpa daripada mengingati Allah SWT. Maklumlah, manusia sering kali lupa tatkala beroleh kenikmatan. Ia lupa dari mana datangnya nikmat itu… ia lupa bahawa nikmat itu adalah bukan miliknya yang mutlak. Ia lupa dan terus lupa sehingga ada yang mengingatkannya.

Boleh jadi ia diperingat kepada Tuhannya oleh teman-teman yang kasih dan sayangkan dirinya (hakikatnya, teman itu adalah wasilah daripada Allah untuk mengingatkannya). Boleh jadi juga ia ditarbiyah terus oleh Allah. Apabila ia ditimpa musibah, ia kembali kepada Allah. Saat itu, ia tidak lepas daripada beristighfar dan bermuhasabah atas kelalaiannya. Ya! Allah sayangkan dirinya dan tidak mahu ia terus jauh dan menjauh.

Adoi… apa yang Muthiah coretkan ini????

Sedih??? Setiap manusia, tentu pernah berasa sedih… kadang-kadang, sedihnya masih mampu dikawal dan terjadi juga… kesedihannya melampau-lampau. Tidak mampu diluah dengan kata-kata… tidak mampu ditulis melalui pena…

Ia sedih… ia sedih kerana :

Rasa diabaikan… terutama oleh orang yang dikasihi…

Gagal dan tetap gagal dalam apa jua yang dilakukannya. Sehingga, ia merasakan bahawa tidak ada peluang baginya untuk mengecap kejayaan. Ia lupa, gagal itu bukanlah penyudah bagi kehidupan. Bilamana ia gagal tetapi bangkit kembali… ia sebenarnya telah berjaya! Dan ia masih punya ruang untuk mencapai apa-apa yang diidamnya. Namun, tatkala ia gagal dan jatuh terduduk… tidak punya hasrat untuk bangun kembali… itulah sebenar-benar kegagalan. Kegagalan sementara… bilamana ia tersedar dari lena, insya-Allah, ia pasti menjadi orang yang berjaya.

Diperlaku seperti manusia yang tidak punya harga diri… ia tidak dihormati… ia dibenci dan menjadi mangsa salah sangka oleh mereka yang tidak faham… oleh mereka yang hatinya telah dikotori dengan seribu satu prasangka… oleh mereka… oleh mereka… oleh mereka yang… Astaghfirullah… banyak sungguh bintik hitam di dalam jiwa menyebabkan hanya yang buruk-buruk bermain di dalam minda mereka.

Sedih sehingga tidak mampu untuk berbicara. Tidak mampu untuk meluahkan rasa meski kepada insan yang begitu dekat dengannya. Teman itu dekat tetapi mulut masih lagi terkatup dek kesedihan yang dialami. Ia sedih dan sungguh sedih… terasa diri berseorangan… kepiluan menyelubungi jiwa. Kedukaan menghantui diri… apapun yang pasti! Ia sedih…

Firman Allah dalam surah Al-Fussilat ayat 30 yang bermaksud, “Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan, “Tuhan kami adalah Allah,” kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka. Maka, malaikat akan turun kepada mereka dengan mengatakan, “Janganlah kamu takut dan janganlah merasa sedih, dan gembirakanlah mereka dengan jannah yang telah dijanjikan Allah kepadamu…”

Nah! Janganlah berasa sedih… janganlah berasa hidup keseorangan. Janganlah jangan kerana Allah itu Maha dekat dengan kita. Lebih dekat daripada ibu yang melahirkan kita… lebih dekat daripada ayah yang banyak berjasa kepada kita… lebih dekat daripada suami / isteri yang sentiasa melalui saat senang dan sukar bersama kita…

Allah itu dekat dan amat dekat… lebih dekat daripada urat merih kita sebagaimana firman-Nya dalam surah Al-Qaaf ayat 16 yang bermaksud, “Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya…”

Allah sudah tahu apa-apa yang terpendam dalam hati kita. Allah dapat melihat tangisan hati kita. Allah dan Allah adalah segalanya buat kita. Percayalah! Yakinlah! Sesungguhnya kita tidak sendiri. merintih… merayu… mengharap… mengadulah kepada-Nya yang Maha Melihat… Maha Mendengar… Maha Mengetahui dan Maha Segalanya.

Justeru… ayuh! Bangkit wahai teman. Jangan biarkan diri dirundung duka. Allah ada… Allah Maha Dekat dan kita sama sekali tidak bersendirian. Ujian itu (kesedihan) adalah tanda kasih-Nya buat kita. Dia tidak mahu kita lupakan-Nya tatkala kita bersuka-ria. Dia mahu kita semakin menghampirkan diri kepada-Nya. Dia mahu dosa-dosa kita terhapus… dosa yang dilakukan dalam sedar mahupun tidak. Dia mahu kita kembali kepada-Nya dengan dosa yang terampun. Kita kan manusia yang terbatas akal fikirannya???

Persetan segala cakap-cakap manusia yang busuk dan hitam hatinya. Usah pedulikan mereka yang tidak suka… dengki atau membenci. Hiduplah dengan aman bahagia kerana kita sebenarnya ada Tuhan… kita ada Ilah… kita ada Rab yang selalu dekat dengan kita… bukan sahaja dekat dengan jasad kita bahkan jiwa dan hati kita. Berlapang dada dan sentiasalah mengharapkan kegembiraan itu hadir dengan perhubungan yang akrab dengan Allah SWT.

Firman Allah dalam surah Yunus ayat 65 yang bermaksud, “Janganlah kamu sedih oleh perkataan mereka. Sesungguhnya kekuasaan itu seluruhnya adalah kepunyaan Allah. Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”

Muthiah : Sedih… tetapi tanpa sedar kesedihan ini sebenarnya mendekatkan diri dan hati kepada Pencipta… SAYANG ALLAH… CINTA ALLAH…
Labels: | edit post
0 Responses