Dakwah dengan (iv)...



Salam hormat buat sahabat-sahabat yang Muthiah kasihi fillah. Apa khabar? Imannya bagaimana? Mutabaah ibadah pun… bak kata orang Terengganu, ‘Guane gamok?’ Moga-moga kita akan terus dipilih Allah untuk kekal berada di atas jalan-Nya… jalan yang diredhai dan diberkati… jalan-jalan yang boleh membawa kita ke dalam syurga Allah.

Hmmm… bilalah agaknya Muthiah ingin menulis tentang DAKWAH FARDHIAH? Entah, idea tidak datang lagi tetapi insya-Allah… satu hari Muthiah akan tetap menulis tentang itu. PENTING! Kenapa?

Ya… dakwah ini, ada TAHAPANNYA… bermula dengan A… kemudian B, C dan E… sampai KEMENANGAN menjadi milik mutlak baginya (Islam). Bukan itu sahaja, di sebalik KELEMBUTAN (mereka yang membawa Islam), ada juga terselit KETEGASAN terutama dalam hal yang berkait dengan hukum dan perintah Allah.

Seorang Muslim itu tidak boleh berasa senang dengan kemaksiatan yang bermaharajalela.
Seorang Muslim itu tidak boleh berasa senang dengan penindasan yang dilakukan terhadap umat Islam lainnya. Islam diperkotak-kotik dan dijadikan bahan jenaka. Kita?
Seorang Muslim itu PERLU mempertahankan agamanya…

Dan semua ini (perjuangan), dapatlah dilakukan dengan nusrah / pertolongan Allah.

Islam itu merangkumi segala aspek kehidupan. Dari sebesar-besar perkara sehinggalah kepada perkara yang paling kecil. Islam menitik-beratkan semuanya. Firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 208 yang bermaksud, “Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam secara KESELURUHAN, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu.” Jadi… fikir-fikirkan, renung-renungkan.

Hmmm… banyak yang mahu dikongsi. Coretan-coretan yang sebenarnya punya kesinambungannya (yang penting, sabar membacanya kerana banyak juga pro-kontranya). Sedikit cebisan pengalaman yang membolehkan kita mengenali KAREKTOR manusia tetapi masih tidak menyeluruh! Manusia ini banyak fiilnya…

Mad’u itu… ada yang KERAS, ada yang LEMBUT hatinya… ada yang KASAR dan ada juga yang BRUTAL. Huhuhu… ada juga yang mudah MENERIMA ajakan (tidak kira secara halus mahupun kasar)..

Begitu juga dengan dai’e… perlu ada dai’e seperti Sayidina Abu Bakar…Ia lembut dan berhemah… perlu ada sosok persis Sayidina Umar Al-Khattab… tidak gentar menegakkan yang hak dan nyahlah yang batil dari kaca matanya. Juga… perlu ada seperti Sayidina Uthman, Sayidina Ali, Zubair dan banyak lagi.

Setiap kita, ada sumbangan masing-masing terhadap Islam. Yang penting, di manapun kita… apapun yang kita lakukan… sentiasalah memperbaharui niat… ikhlaskan hati kerana Allah (lain orang, lain cara dakwahnya; banyak kaedah dan method yang digunakan – mengikut situasi, masa dan tempat [asal tidak melanggar syariat Allah])… Huhu… apa yang Muthiah tulis ini?

OK OK… Jom, sebenarnya, hari ini Muthiah ingin berkongsi tentang satu cerita berkenaan dakwah…

DAKWAH DENGAN TELADAN

*****

Fail (4)



Peristiwa ini berlaku sewaktu Muthiah belajar di UM. Muthiah pun tidak pasti tahun berapa tetapi … peristiwa ini banyak menginsafkan Muthiah… tentang peranan pendakwah dalam menunjukkan akhlak yang baik…

Hendak dijadikan cerita… Di kolej kediaman pertama (ASTAR)… Sewaktu sedang duduk-duduk dengan beberapa orang siswi… terjadilah perbualan di bawah…

Seorang siswi memuji seorang siswa. Adoi… susahnya hendak berkias…

Begini… ada seorang junior, yang Muthiah kira… terlalu taksub (rasanya tidak sesuai guna istilah ini) dengan seorang pemimpin pelajar (siswa). Kenapa Muthiah berkata sedemikian? Sewaktu makan bersama… sewaktu di dalam bilik… bahkan sewaktu di surau pun siswi-siswi asyik berbicara tentangnya…

Polan ini baik. Polan ini hebat. Polan ini itu dan ini. Polan ini disanjungi dan dikagumi.

Sampaikan ada yang berkata, “Kalau diminta untuk jadi isteri nombor empat, saya sanggup!” Wah! Hebat sangatkah lelaki ini sampaikan ada mahasiswi yang boleh berkata demikian? Ditambah, kawan-kawan akrab (senior) pun asyik memujinya.

Muthiah pula… huhu (boleh dikatakan sebagai sifat buruk)… tidak suka apabila seseorang (lelaki sahaja) itu terlalu dipuji dan diperkata. Menyebabkan Muthiah menyampah yang teramat sangat kepadanya (sedangkan apalah salah si polan berkenaan).

Apabila ia berucap di hadapan, Muthiah akan berkata di dalam hati, “Macam bagus.”Apabila orang berbicara lagi tentangnya, Muthiah tarik muka (masam). Apabila kami berselisih di jalanan, Muthiah akan sengaja mengalihkan pandangan daripadanya (tidak mahu tergolong dalam golongan yang begitu teruja dengan kehadirannya dan tidak mahu dia rasa popular – padahal dia tidak rasa apa-apa pun). Huhu…

Namun… terjadi satu peristiwa yang menyebabkan … Muthiah insaf sendiri… Waktu itu, Muthiah telah dijemput oleh sahabat-sahabat PERMIUM untuk menghadiri majlis hari raya anjuran PERMIUM di kolej kediaman ketujuh. Hendak tahu apa yang berlaku?

Muthiah ternampak polan bin polan ini dari jauh. Pertamanya, Muthiah memang rasa menggelegak. Rasa benci tetapi tidak tahu kenapa. Dia… bukannya ada buat salah pada Muthiah… tidak pernah juga menyakiti hati Muthiah. Mungkin Muthiah tidak menyukainya kerana … entah, orang terlalu mengangkat dirinya HEBAT.

Muthiah minta kebenaran Abang Mat Nor (abang angkat Muthiah) untuk beransur dahulu. Tidak mahu berada satu majlis dengannya. Muthiah pun, dengan selamba berjalan (untuk keluar). Apabila berselisih dengannya, kononnya masih berasa menyampah… Muthiah tengok ke arah lain. Dalam hati, Muthiah berkata, “Kalau orang lain jumpa dia, cepat-cepat hendak bersalam atau beri salam (siswa) atau menonjolkan diri… aku tidak akan buat macam itu…”

Apa yang berlaku… ? Sesuatu yang membuatkan Muthiah malu sendiri. Dia tiba-tiba memberi salam kepada Muthiah, “Assalammualaikum ya ustazah…” sambil mengukir senyuman (yang Muthiah kira, dia ikhlas dalam senyumnya). Muthiah kaget! Masya-Allah… akhlak yang begitu baik dan… sejak itu… Muthiah kira… dia memang LAYAK berada di tempatnya (lelaki ini adalah salah seorang pemimpin pelajar).

Sirah :

Kisah Fudhalah … Ketika Nabi SAW sedang tawaf, Fudhalah datang dengan membawa khanjar untuk membunuh Nabi. Apabila sampai dekat Rasulullah, Muhammad pun berkata, “Apakah yang diperkata hatimu wahai Fudhalah?” Jawab Fudhalah, “Aku beristighfar dan berzikir wahai Rasulullah.”

Nabi SAW berkata, “Minta ampunlah kepada Allah wahai Fudhalah… Minta ampunlah kepada Allah wahai Fudhalah…” lantas meletakkan tangannya di atas dada Fudhalah.

Kemudian, Fudhalah berkata, “ Sesungguhnya, sebelum Muhammad meletakkan tangannya di atas dadaku, tidak ada yang paling aku benci melainkan Muhammad tetapi selepas itu, Muhammadlah orang yang paling aku sayang.”

Moral :

1- Jangan kedekut untuk menyebarkan SALAM. Nabi SAW sendiri bersegera dalam memberi salam kepada sahabat-sahabat.

2- Apabila berlaku sesuatu (tidak kira yang baik atau buruk), fikirkan kembali secara OPTIMIS. Kita tidak sempurna dan banyak sekali kesilapan yang kita lakukan. Namun, elakkanlah melakukan silap itu berulang kali. BERTAUBATLAH...

3- Paling penting bagi seorang pendakwah, AKHLAK YANG MULIA (sari pati utama bingkisan ini). Lihat sahaja Nabi SAW. Akhlak Rasulullah yang tiada tandingan membuatkan seluruh umat manusia menghormatinya (tidak kira lawan mahupun kawan). Begitu juga halnya seperti polan bin polan di atas. Dengan akhlak, menyebabkan orang jatuh cinta (Hehe… Muthiah tidaklah sampai jatuh cinta padanya) tetapi Muthiah memang kagum dengan keperibadiannya. Harap-harap, ia tetap mengekalkan sifat baiknya ini.

4- Sepertimana coretan lainnya, kita perlu sentiasa BERSANGKA BAIK terhadap orang lain. Bukan polan bin polan ini yang hendak dipuji atau diperkata tetapi akhlaknya yang memang baik menyebabkan namanya menjadi sebutan.

5- DOAKANLAH kesejahteraan teman-teman kita, yang pernah suka dan susah bersama kita (jangan lupa untuk doakan diri sendiri dahulu)… Moga-moga, ikatan yang pernah terjalin akan kekal abadi selamanya. Silap faham, marah, kecewa… kecil hati itu lumrah tetapi… anggaplah ia sebagai perasa yang boleh menyedapkan lagi ‘makanan’ yang dimasak.

6- Bagi dai’e, banyakkan BERSABAR dalam menyampaikan dakwah, terutama apabila berhadapan dengan mad’u yang banyak ragamnya (hehe… macam Muthiah yang sentiasa perlu ditarbiyah dan didakwahi). Insya-Allah, berkat kesabaran kita bisa sahaja membuka hati mereka yang tidak suka/ benci kepada kita. Kalau mereka tetap tidak suka, percayalah… Allah akan tetap suka dan cintakan kita.

7- Banyakkan membaca SIRAH Nabi SAW. Baca dan terus baca (kalau tidak faham, bertanyalah kepada mereka yang lebih arif)… insya-Allah, bilamana Allah izinkan… pasti ada yang terserap dalam hati kita. Sirah Nabi SAW sebenarnya banyak mengajar kita erti SABAR, TABAH, PERJUANGAN dan banyak lagi.

Muthiah : Belajar dan terus belajar… Hmmm… teringat kepada teman-teman PERMIUM.
Labels: | edit post
0 Responses