Cikgu oh cikgu



Assalammualaikum dan salam sejahtera. Hmmm… huhu… tidak tahu hendak tulis apa sebenarnya. OKlah… ingin berkongsi cerita tentang penulisan pertama Muthiah yang dikongsi bersama umum.

Bukan cerpen yang bertajuk ‘Hati Seorang Isteri’ dalam majalah Mingguan Wanita ya tetapi karangan Muthiah sewaktu berada di tingkatan tiga.

Menurut kata Noyen (tingkatan 3T1), Cikgu Hamid yakni guru Bahasa Melayu Muthiah sering membacakan karangan Muthiah di dalam kelasnya (Muthiah berada di tingkatan 3KA). Dengan kata lain, karangan Muthiah telah diiktiraf oleh Cikgu Hamid. Apa yang Muthiah rasa? Tentunya rasa bahagia dan berbesar hati. Lagipun, Muthiah memang agak akrab dengan Cikgu Hamid dan keluarganya.

Kata Noyen lagi… setiap kali Cikgu Hamid membacakan karangan yang ditulis Muthiah, apabila masuk bahagian watak-watak dalam karangan, budak-budak mesti tergelak. Ish ish ish. Sah! Satu tingkatan tahu tentang minat Muthiah yang satu ini. Apa dia?

Hehe… sebenarnya, Muthiah suka menggunakan nama (watak) orang yang Muthiah kagumi atau sukai. Contohnya : Azman Adnan, Shahril Arshad, Mehmet Durocovic (betulkah namanya begini?) dan banyak lagi (Ronaldo). Dahulu, Muthiah agak fanatik dengan pasukan ‘Merah Kuning’ dan Brazil (atau mana-mana pasukan yang diwakili Ronaldo – Inter Millan, Barcelona)… Merah kuning lambang kebanggaan… alamak, lupa daaa lagu skuad Selangor (waktu itu).

Cikgu Hamid pun tidak boleh cakap apa kerana Muthiah memang tidak buat salah dalam karangan Muthiah cuma mungkin nama watak yang digunakan Muthiah tidak sesuai. Iyalah… adakah patut… letak nama Ronaldo sebagai kawan karib? Betullah… bilamana kita mengagumi seseorang, kita pasti kan sentiasa menyebut namanya (Sejauh mana pula kita sentiasa menyebut nama Tuhan yang telah memberikan 1001 nikmat buat kita?).

Selain itu, satu pengalaman yang tidak dapat Muthiah lupakan juga ialah bilamana Muthiah tidak mendapat ‘A’ dalam kertas karangan Bahasa Melayu. Waktu itu, untuk peperiksaan percubaan, pemeriksa adalah daripada sekolah lain. Cikgu Hamid tidak berpuas hati dan membawa karangan yang Muthiah tulis ke Pejabat Pendidikan Daerah (Muthiah tidak pasti Cikgu Hamid berjumpa dengan siapa). Karangan tersebut disemak semula dan sebenarnya, Muthiah layak mendapat ‘A’. Apa lagi, tersenyum simpullah Cikgu Hamid. Muthiah… Alhamdulillah. Muthiah bersyukur kerana mendapat guru yang prihatin terhadap anak muridnya.

Lagi… sewaktu tingkatan lima, guru Bahasa Melayu Muthiah bernama Cikgu Arfah. Cikgu, tidak pula membacakan karangan Muthiah kepada umum tetapi di dalam buku karangan Muthiah… cikgu selalu menulis komen sangat baik, baik atau memberi bintang. Oh, Muthiah boleh menulis rupanya.

Siapa lagi ya guru Muthiah dalam bidang penulisan? Hmmm… akhir sekali ialah Kemala (Kemala banyak menghasilkan puisi), pensyarah Muthiah di UM dahulu (subjek penulisan kreatif). Beliau banyak memberi nasihat dan motivasi kepada Muthiah untuk menghasilkan cerpen yang baik. Waktu itu, rujukan Muthiah adalah novel penulisan Sasterawan Negara, A. Samad Said selain beberapa orang penulis dari Indonesia (Muthiah lupa namanya). Novel yang bertajuk ‘Salina’ Muthiah khatam beberapa kali dan memberi kesan mendalam buat Muthiah.

Manakan tidak. Novel itu membawa pembacanya untuk mendalami kehidupan seorang tokoh dalam bidang penulisan. Ya! Muthiah ingat-ingat lupa sebenarnya tetapi Muthiah kira, novel itu bisa sahaja meresap ke dalam hati pembacanya.



Alamak… sudah jam 5.11 petang. Minum petang buat suami belum disediakan lagi. Permisi ya ;)
0 Responses