Batasan waktu - AJAL


Di sini di sini kita berkumpul (2x)
Salam salam salam salam salam hey
Here we are here we are here we are again (2x)
Hello hello hello hello hello hey
Cacciili caccili wa mu caccili (2x)
Meong meong meong meong meong hey
Porenggeh porenggeh eneh porenggeh (2x)
Eneh eneh eneh eneh eneh hey


Assalammualaikum. Salam hormat dan salam sejahtera buat teman-teman yang Muthiah kasihi fillah. Tahu atau tidak apa yang Muthiah coretkan di atas? Betul! Lagu Pengakap mungkin. Lagu waktu Muthiah muda-muda dahulu, lagu kegemaran Muthiah zaman sekolah rendah ;)

Hmmm… bagaimana hendak mulakan ya?

Muthiah terfikir… berapa lama Muthiah boleh bertahan? Maksud Muthiah, berapa lama Muthiah boleh hidup di atas muka bumi ini? Hmmm…

Paling lama, mungkin setelah usia menjangkau 100 tahun atau paling cepat… mungkin beberapa saat selepas ini, Muthiah dipanggil kembali oleh Ilahi. Mampukah Muthiah melarikan diri daripada ketetapan dan ketentuan-Nya? Bolehkah Muthiah menyorok atau bersembunyi daripada ajal? Tidak!!! Tidak sama sekali dan Muthiah pasti kan kembali kepada Pencipta. Itu pasti! Dan tidak ada kompromi.



Firman Allah dalam surah Luqman ayat 34 yang bermaksud, “Sesungguhnya Allah, hanya pada sisi-Nya sahajalah pengetahuan tentang hari kiamat; dan Dia-lah yang menurunkan hujan, dan mengetahui apa yang ada di dalam rahim. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan diusahakannya esok. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui di bumi mana dia akan MATI. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.”

Muthiah merancang … siapa sahaja merancang.

Muthiah mendambakan kebahagian hidup bersama suami tercinta selama-lamanya. Bukan itu sahaja, bahkan kita semua mahukan yang paling baik untuk diri kita. Mahukan rumah yang sempurna, punya kenderaan sendiri yang boleh membawa kita ke sana ke mari (tanpa perlu bersesak-sesak di dalam kenderaan awam), mahu itu dan mahu ini.

Ini adalah fitrah dan sebagai manusia, kita mahukan… kita inginkan segala benda yang baik untuk diri kita…. segala benda yang menyenangkan hati kita. Namun, setakat mana Allah mengizinkan kita melalui saat-saat yang kita dambakan itu? Kita merancang untuk sampai ke ‘Z’ tetapi ketentuan Tuhan, kita hanya mampu melangkah sehingga ke ‘H’. Hidup kita, hanya takat itu kerana Allah sudah memanggil kita untuk menemui-Nya. Dari tanah kita diciptakan dan kepada tanah kita kembali (atau lebih tepat… ‘Dari Allah kita datang dan kepada Allah jua kita kan kembali’).

Alamak! Muthiah pun keliru dengan apa yang Muthiah coretkan tetapi memang ada sesuatu yang ingin Muthiah kongsikan. Hmmm…

Bilamana nyawa sudah dicabut… bagaimana ya keadaan kita?

Masih ada orang yang SAKIT HATI dengan kita? Mulut kita terlalu lantang (sehingga menyakiti orang yang mendengar butir bicara kita). Hati kita terlalu busuk dan penuh prasangka sehingga membuatkan orang lain berduka dengan sikap kita…

Masih banyakkah HUTANG kita? Hutang yang sengaja dilengahkan pembayarannya atau kita sudah berusaha keras untuk melunaskannya.

Masih ada manusia yang belum sempat kita memohon MAAF kepadanya atas keterlanjuran kata-kata kita? Kata-kata kita (yang tidak menghiraukan perasaan orang lain) mungkin telah menyentak hati abang/ kakak/ sahabat/ keluarga kita.

Bagaimana dengan AMANAH yang telah ditaklifkan kepada kita? Semuanya akan dipertanggungjawab atas diri kita. Kita selaku seorang pekerja… seorang suami/ isteri… seorang ibu/ ayah… dan paling utama, sebagai KHALIFAH di atas muka bumi Allah ini.



Takut tatkala memikirkan…

Takut kita tidak dipilih Tuhan untuk berada bersama mereka yang telah dijanjikan syurga.

Takut terlalu banyak dosa yang dilakukan sehingga melangkaui kebaikan yang kita buat.

Takut mati dalam perasaan dendam yang masih tersimpan dalam jiwa. Sukar benar untuk berlapang dada dan susah benar untuk melupakan silap orang terhadap kita (silap kita terhadap orang, mudah pula diabaikan).

Takut dan takut kerana setiap itu akan diperhitung Allah…

Waktu itu, apakah yang boleh membantu kita?

Amal-amal yang kita lakukan? Ikhlaskah kita dalam perjuangan itu? Ikhlaskah kita dalam sedekah / infak yang kita lakukan?

Al-Maidah ayat 85, “Maka Allah memberi mereka pahala terhadap perkataan yang mereka ucapkan, (iaitu) syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya, sedang mereka kekal di dalamnya. Dan itulah balasan (bagi) orang-orang yang berbuat kebaikan (yang IKHLAS keimanannya).”

Hmmm… tidak lain dan tidak bukan… hanya RAHMAT dan KASIH SAYANG Allah yang bisa membantu kita… bisa menjauhkan kita daripada neraka-Nya, yang tidak ada satu makhluk pun yang sanggup memasukinya. Betapa gerunnya api neraka yang membakar…

Justeru… katakan pada diri. Mulai saat ini…

1- MAAFKANLAH orang yang pernah menyakiti hati kita.

Al Baqarah ayat 263, “Perkataan yang baik dan pemberian maaf itu adalah lebih baik daripada sedekah yang diiringi dengan sesuatu yang menyakitkan (perasaan si penerima). Allah Maha Kaya lagi Maha Penyantun.”

2- BERFIKIR dahulu sebelum berbicara. Dikhuatiri bisa menghiris hati dan perasaan orang di hadapan kita.

3- Selagimana kita bernyawa, lakukanlah segala sesuatu SEBAIKNYA.

Jika kita seorang pekerja, jadilah pekerja yang AMANAH dan CEMERLANG.

Jika kita seorang isteri, jadilah isteri solehah dan gembirakanlah hati suami setiap detik dan ketika. Moga-moga dengan redhanya, kita kan mendapat redha Ilahi.

Jika kita seorang pendakwah, berhabis-habisanlah dalam memperjuangkan agama Allah yang suci ini dan sesungguhnya… kita semua adalah pendakwah (“Man qola ‘lailahaillallah wa hua daie,’..”)

4- BERLAPANG DADAlah atas segala sesuatu. Huhu… paling sukar untuk melupakan sesuatu yang menyakitkan tetapi ingat! Mungkin esok atau lusa kita akan dipanggil kembali menemui Tuhan dan waktu itu… dendam, marah dan benci tidak akan memberi manfaat sedikitpun buat kita.

An-Nur ayat 22, “..dan hendaklah mereka memaafkan dan BERLAPANG DADA…” (Kisah sumpah Abu Bakar yang tidak mahu membantu orang yang telah menyebarkan fitnah terhadap Sayidatina Aisyah).

5- BERSANGKA BAIKlah… khususnya kepada Allah yang Maha Esa. Allah yang Maha Tahu… Allah yang Maha Pengampun… Allah yang Maha Penyayang… Allah yang Maha Segalanya….

6- Banyakkan BERDOA agar ditempatkan bersama-sama mereka yang soleh/ solehah. Juga, moga-moga kita ‘dipanggil pulang’ dalam IMAN dan ISLAM.

Al-Mukmin ayat 60, “Dan Tuhanmu berfirman, ‘Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Ku-perkenankan bagimu,’…”

7- Jangan biarkan perasaan MARAH menguasai diri kita kerana waktu itu iblis bisa sahaja menghasut dan meracuni fikiran kita. Banyakkan istighfar, berzikir dan mengharapkan kekuatan daripada Allah tatkala mendepani sesuatu yang tidak sanggup kita depaninya.

As-Syura ayat 36 dan 37, “…Maka sesuatu yang diberikan kepadamu, itu adalah kenikmatan hidup di dunia; dan yang ada pada sisi Allah lebih baik dan lebih kekal bagi orang-orang yang beriman dan hanya kepada Tuhan mereka bertawakal. Dan (bagi) orang-orang yang menjauhi dosa-dosa besar dan perbuatan- perbuatan keji, dan apabila mereka MARAH mereka memberi maaf.”


8- Hindari BERBICARA yang sia-sia. Mana tahu, termengumpat! Mana tahu, teraibkan! Mana tahu dan mana tahu… (semuanya TER bermakna tanpa sengaja (betulkah tidak sengaja?)… hmmm).

Muthiah : Mengharapkan redha Allah dan juga suami setiap saat dan masa.
Labels: | edit post
0 Responses