Aku sudah berputus asa!!!

Salam. Kaifahalukum? Muthiah? Alhamdulillah, ana bil khair. Batuk-batuk, sakit dada dan agak keletihan sahaja… Namun insya-Allah, Muthiah masih ceria dan gumbira… bak kata Allahyarham Tan Sri P.Ramlee.

Ingatkan, ingin menulis untuk ruangan halaqah tetapi ada sesuatu yang lebih penting perlu Muthiah coretkan. Apa dia??? Petang Selasa lalu, Muthiah menerima kiriman sistem pesanan ringkas daripada adik Muthiah, si keraspedal. Katanya, ada seorang teman yang sedang ‘tension’ dan hampir ‘give up’ dalam pembelajaran. Kerja / tugasan… banyak bangat!!! Bikin kepala pusing, mungkin.

Pertamanya, Muthiah ingin mengucapkan TAHNIAH kepada adik-adik yang berjaya melanjutkan pengajian ke peringkat yang lebih tinggi. Ada yang boleh masuk universiti, matrikulasi, kolej dan ada yang menyambung pelajaran ke tingkatan enam rendah (macam adik Muthiah)… “Good luck bro ;)” Bagi yang belum berjaya, CUBA LAGI …

…..
Tidak dapat ‘catch up’?

Mengalami kejutan budaya?

Kawan baru tidak sekepala?

Suasana yang tidak menenteramkan jiwa?


Hmmm… SABAR… insya-Allah, setiap kesulitan pasti kan disusuli dengan kemudahan. Sepertimana firman Allah dalam surah Al-Insyirah ayat 5 dan 6 yang bermaksud, “Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.”

Jadi, apa yang boleh kita lakukan? Bak kata anak muda zaman sekarang, “Down gile…” Nasib baik tidak jadi orang gila, nauzubillah…

TENANG dahulu ya (Penting bangat! Kalau tidak tenang… minda pun kurang berkesan untuk berfikir dan bertindak sebaiknya) – Dan sesungguhnya, dengan mengingati Allah hati kan tenteram (Ar-Ra’d ayat 28). Maka, dekatkanlah dirimu kepada Allah. Bagaimana???

a) Ambil wuduk – Pastikan diri sentiasa berwuduk.

b) Lakukan amalan-amalan sunat (tanpa mengenepikan ibadah wajib). Ibadah sunat ini merangkumi solat sunat, puasa sunat dan banyak lagi.

c) Banyakkan mengaji dan membaca tafsir Al-Quran. Sewaktu Muthiah masih lagi bergelar pelajar, Muthiah menjadikan Al-Quran tafsir sebagai teman yang paling akrab. Bilamana Muthiah rasa kekosongan, Muthiah pasti akan membeleknya.

d) Banyakkan mengikuti majlis ilmu – yang bisa sahaja mendekatkan diri kepada Tuhan. Mungkin sahaja kita merasakan tidak mendapat apa-apa daripada pengisian yang disampaikan tetapi insya-Allah, keberkatan berada di dalam majlis ilmu itu tetap kita perolehi.

e) Banyakkan berdoa kepada Allah. Firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 186 yang bermaksud, “Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku. Maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.”

f) Banyakkan istighfar dan berzikir kepada Allah.

Sudah tenang? Atau sedikit tenang??? Baik, sekarang cuba kenalpasti punca tekanan yang dialami…

Tidak dapat ‘catch up’ pembelajaran?

Assignment terlalu banyak? Susah???

Asyik dibuli rakan-rakan/ senior?

Rindukan keluarga/ geng lama/ sahabat karib di kampung halaman?

Perubahan cara belajar – kalau dahulu, kita hanya menerima daripada guru tetapi kini… kita yang perlu mencari jawapan sendiri. Waaaaa….

Jatuh cinta??? Adoi…. Kejutan budaya juga ini ;)

Setelah menyenaraikan PUNCA TEKANAN yang dihadapi, cari pula penyelesaian yang boleh diambil. Lihat juga kepada kesesuaian MASA, TEMPAT dan SUASANA(senaraikan dahulu semua JALAN PENYELESAIAN yang difikirkan). Paling penting, pastikan jalan yang diambil itu tidak melanggar syariat Tuhan. Kata mudahnya, ‘Matlamat sama sekali tidak menghalalkan cara…’

Cop! Sebelum Muthiah terlupa… kita mungkin merasakan kita tidak mampu… kita tidak cukup kuat dan merasakan terdapat seribu satu kelemahan dalam diri kita tetapi percayalah… bilamana kita bergantung harap kepada Allah… memohon pertolongan dan petunjuk daripada-Nya… setiap kesukaran yang dialami itu pasti kan menemui jalan penyelesaiannya. Cuma yang penting, kita jangan sekali-kali berputus asa. Cuba dan terus mencuba. Usaha dan terus berusaha sehingga kita berjaya dengan cemerlang, gemilang dan terbilang (bukan temberang daaa).

Satu lagi, tatkala menghadapi tekanan… carilah teman yang dapat menceriakan hidup kita. Dengan kata lain, HINDARI DARIPADA DUDUK SEORANG DIRI kerana dikhuatiri syaitan laknatullah datang mencucuk. Dan pasti! Pilihlah sahabat/ teman yang sebenar-benarnya. Sahabat yang baik ialah sahabat saat suka dan duka… sahabat yang boleh membawa kita kepada Tuhan, Allah yang Esa.

Apa lagi ya? Singkatannya…

a) Elakkan diri daripada duduk berseorangan. Usahlah memendam rasa seorang diri… sakitnya… huhu… hanya Tuhan yang tahu.

b) Sentiasa memotivasi diri. Katakan, ‘MALAYSIA BOLEH!’ Eh silap… ‘Aku boleh daaa’.

c) Menekan diri? Tidak perlu …. lakukanlah mengikut kemampuan. Namun, jangan jadikan alasan ‘Tidak mampu/ tidak boleh buat,’ untuk melarikan diri daripada tugasan/ amanah yang diberikan (AWAS!!! Berkata sesuatu yang negatif [contoh : Tidak mampu] juga boleh menjadi doa buat diri kita). Yang penting, USAHA dahulu. Kalau masih tidak boleh buat, carilah seseorang yang lebih arif (senior atau pensyarah contohnya) untuk membantu kita.

d) Ikhlas hati, betulkan niat dalam segala apa yang kita lakukan dan yang paling penting, lakukanlah sesuatu kerana Allah SWT. Kita hendak jadi pelajar cemerlang, KERANA ALLAH. Kita hendak mendapat PNGK 4.00, KERANA ALLAH. Kita hendak memperoleh Anugerah Dekan, KERANA ALLAH. Insya-Allah… kejayaan pasti akan menjadi milik kita asal mana kita SABAR dan TERUS SABAR.

Huaaaa… mengantuklah, jam menunjukkan pukul 11.56 malam. Muthiah beransur dahulu ya. Afwan jika apa yang dicoretkan ini tidak menepati citarasa. Yang baik, jadikan panduan, yang tidak sesuai… fikir-fikirkan. Wassalam.

Muthiah : Cuba untuk tetap sampaikan walaupun… minda berada dalam status ‘kurang sedar’… hahaha… Selamat malam ;)
Labels: | edit post
0 Responses