Jika mahu menjadi penulis dengan Alaf21 (viii)

Assalammualaikum. Apa khabar? Siapa berpuasa hari ini ucap Alhamdulillah ^___^

Baik, seperti yang telah Muthiah janjikan. Hari ini... Muthiah berkongsi lagi tentang tips menulis. Ilmu ini disampaikan oleh Puan Sa'adiah Mohamad, editor Alaf 21. Jom baca :)

Prolog

Secara ringkas, istilah ini membawa maksud
pati, intisari cerita yang berlaku beberapa tahun sebelum cerita masa kini yang akan ditulis bermula pada bab 1. Biasanya, dalam beberapa halaman sahaja dan diletakkan sebelum bab 1. Selalunya, kaitan cerita dalam prolog akan menemui titik pertemuan di pertengahan novel.

Contohnya; prolog menceritakan saat perpisahan Saadiah dan AZ yang tragis di bawah pokok ketapang dan disaksikan ombak laut. Gambarkan sumpah janji mereka yang tidak kesampaian. Saadiah tetap cekal menghadapi tragedi ini tetapi AZ pula yang sedih, menangis teresak-esak. Memang mereka putus terus dan tidak bertemu lagi.

Bab 1 nanti, pembaca akan diperkenalkan dengan watak-watak baru. Tiada lagi watak Saadiah dan AZ. Akan tetatapi, pembaca akan sedar bahawa watak-watak baru ini ada kaitan dengan watak Saadiah dan AZ. Mungkin cucu Saadiah bertemu jodoh dengan cucu AZ. Atau kalau watak Saadiah dan Az masih hidup, pembaca akan menemui watak mereka di penghujung cerita.

Epilog

Ada penulis yang menulis panjang lebar hingga tidak perasaan manuskrip itu sudah melebihi 800 halaman. Apabila dinilai, banyak bahagian meleret yang boleh diringkaskan. Kalau bab akhir menceritakan majlis perkahwinan Saadiah dan AZ (halaman ke 580), penulis nak cerita lagi tetapi halaman agak terhad. Jadi, boleh diringkaskan sebagai epilog. Dalam epilog ini, terus gambarkan mereka sudah mempunyai lima anak perempuan yang comel-comel dan hidup bahagia.

Atau epilog juga menggambarkan pengakhiran sesuatu watak. Contohnya; setelah tiada jodoh dengan Saadiah, AZ berazam berhijrah ke negara lain. AZ pergi dengan hati yang berat dan terluka. Atau dalam kapal terbang, AZ berkenalan dengan seorang gadis bernama Ruby. Jadi, nampaknya ada bunga dalam taman.

Monolog; kata-kata dalaman/dalam hati yang disuarakan oleh sesuatu watak.

Flashback/imbas kembali; cerita yang berlaku sebelum itu dan diingat kembali.

Dialog; perbualan antara dua watak atau lebih. Mesti ada pembuka dan penutup kata.

Naratif; penceritaan yang biasanya diselang-selikan dengan dialog.

Ada penulis yang suka naratif yang panjang lebar dan dialog sikit. Sebaik-baiknya, dua perkara ini mesti seimbang supaya pembaca tidak bosan.

~ bersambung~

Moga kan mendapat info dan manfaat daripadanya ^^
2 Responses
  1. ainhany Says:

    salam adinda SM,

    amboi susah jugak noo nak faham istilah log-log nie..kenapalah dulu tak belajaq kan..SEcara peribadinya, dimana adinda belajar ek??

    Akak ucapkan terima akasih atas pengenalan2 ni..sekurang2nya memehami apa yg pernah dibaca selama ini..

    terukan berkongsi..


  2. Salam, kakanda Ain yang dikasihi fillah...

    Ehe... Semua info ini adalah perkongsian daripada Ketua Editor Alaf 21. Muthiah berkongsi ... manalah tahu ada bakat 'terendam' sahabat-sahabat.

    Moga kan mendapat manfaat daripadanya.

    Uhibbuki fillah, insya-ALLAH <3