Hadis | Sampaikanlah walau satu ayat

Assalammualaikum. Apa khabar, semua? Muthiah... Alhamdulillah. Berasa hari ini lebih baik daripada semalam. Dalam masa yang sama, berusaha untuk menjadikan hari ini lebih dan dan berterusan baik tanpa hujung nyawa. Sahabat-sahabat, bagaimana? Sudah menetapkan misi dalam pembaikan diri?

Hmm...

Sudah lama tidak berkongsi tentang hadis. Jom... kita baca hadis hari ini ^___^

Daripada Abdullah bin 'Amr R.A., sesungguhnya Nabi SAW bersabda, 'Sampaikanlah daripadaku walau satu ayat, dan ceritakanlah mengenai Bani Israel. Tiada sebarang kesempitan dan dosa.' (H.R. Bukhari)

Penjelasan

Daripada apa yang Muthiah baca, 'ayat' di sini membawa makna nasihat/ pedoman yang membezakan perkara yang baik dan buruk.

Untuk penerangan yang kedua, Muthiah kurang arif dan tidak berapa jelas tentang. Jika ada yang mahu berkongsi ilmu, Muthiah alu-alukan. Namun, menurut bacaan Muthiah...

Rasulullah SAW mencegah menceritakan perihal Bani Isreal ketika hukum dan tapak Islam masih belum kukuh, dikhuatiri menjerumus kepada fitnah. Namun, apabila tidak ada lagi perkara yang dibimbangkan, maka dibenarkan agar dapat dijadikan pengajaran.

(Fath al-Bari)

Muthiah : Selamat menjadi lebih baik ^___^
0 Responses