Peraturan Jalan Raya & Peraturan Allah (i)


Assalammualaikum.

Huh... Sibuk bangat Muthiah hari ini. Banyak pula kerja yang tertangguh.

1- 4 kes (hehe). Macam kaunselor lak.
2- P-SI
3- C-bulanan

Moga-moga kan dipermudahkan urusan dan perancangan.

Hmmmm...

Balik Raya Cina baru-baru ini, Muthiah dan suami bertolak dari Taiping ke Pasir Mas seawal jam 5.00 pagi. Yang seronoknya, hehe... Muthiahlah yang menjadi 'pemandu'. Yang lagi menyeronokkan, kebiasaan perjalanan dari Taiping ke Kelantan lazimnya mengambil masa selama 5 jam tetapi apabila Muthiah drive, jadi 8 jam. Salah siapa? Hmmm...tidak ada salah siapa-siapa. Berhenti makan di Tasik Banding 1 jam, berhenti jalan-jalan di Bukit Bunga 1 jam dan berhenti jenguk Masjid Beijing 1 jam. Cukuplah 3 jam...

Coretan kali ini...

Apabila memandu di jalan Gerik (pada awal pagi pula)...jalannya :

1- Naik turun bukit.
2- Banyak sangat selekoh.
3- Gelap.

Menggerunkan... lebih-lebih lagi, Muthiah masih baru dan tidak mahir memandu. Rasa takut... risau... maklumlah, Muthiah ada 'bawa' 1 nyawa bersama Muthiah.

Jadi, selain membaca doa menaiki kereta di samping bacaan-bacaan lain... satu lagi perkara yang membantu ialah papan tanda yang tersedia serta garisan putih pada jalan. Boleh gambarkan apa yang Muthiah sampaikan?

Hmmm... Tatkala berada dalam situasi begini, apakah yang perlu kita lakukan?

1- Fokus pada pemanduan.
2- Beri perhatian pada papan tanda. Contohnya, kalau ada papan yang menunjukkan selekoh tajam, kurangkanlah kelajuan. Begitu juga pada garisan dua (double line), mana boleh memotong di sini!
3- Tenang dan tidak gelabah. Terutama apabila bertembung dengan lori/ bas besar.

Dalam pada ini, Muthiah terfikir... antara peraturan jalan raya yang perlu Muthiah ikuti serta peraturan Allah yang telah ditetapkan kepada Muthiah dan seluruh umat manusia lainnya.

Hmmm... setiap apa yang telah Allah tetapkan untuk kita, sebenarnya adalah yang paling baik untuk diri kita....

Bersambung ....

Muthiah : Balik kampung oo balik kampung..
Labels: | edit post
0 Responses